"KAIKKI TUPPAA SEKAANTUMAAN KOULUTYÖHÖN " (Gogol

 

Suomen kansa sai viime lauantai-aamuna hämmästellä television Lauantaiseuran taidolla ja perusteellisuudella  valmisteltua ajankohtaisohjelmaa. Sen aiheena oli opetusministeri Sari Sarkomaa. Ohjelma piirsi tyylikkäästi tämän nelikymppisen, politiikassa jo pitkään hyörineen, nuorekkaan, kauniisti hymyilevän naisen koko kuvan: koulutuksen, perheen, pitkän poliittisen uraputken.

 

 

 

 

 1342386.jpg

 

Sari Sarkomaa TV:n Lauantaiseurassa 1.3.2008

 

 

 

Lauantaiseura keskittyi erityisesti korkeakoulu- ja yliopistouudistukseen, jonka suuntaviivat Sarkomaa oli kenties vahingossa kakaissut ulos medialle: uudistuksen suunnittelijana (innovaatioyliopistoajatus +Helsingin taideyliopistoajatus) on poliittinen valtiosihteerijoukko sekä rahoitussaituri Raimo Sailas.Tarkoituksena on, että erilaisin liikemaailma-, suuryhtiö- ja sponsorirahoituksin aletaan rahoittaa yliopistoja - puolueettomasta  tutkimustyöstä siis viis veisaten - kunhan sponsoreiden viisuja veisataan!

Sarkomaan mukaan nämä asiat oli keskusteltu ja sovittu jo aikaisemmin yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa syystalvella.

 

 

Tampereen yliopiston näyttelijäntyönlaitos yhdistettäisiin tässä hallitusohjelmassa helsinkiläisiin taiteen yliopistoyksiköihin.

 

1342416.jpg

Tampereen Yliopiston Näyttelijäntyön laitoksen toinen toimipiste

 

 

 

Tamperelaiset itse saivat lukea näistä yhdistämisaikeista lehdistä. Tampereen yliopiston rehtori tai hallintojohtajakaan eivät olleet aikaisemmin kuulleet asiasta. Pöyristyttävää: ministeri Sarkomaa siis valehteli!

 

 

 

Kun yli viisikymmentä vuotta on maahamme haluttu sivistyksen alueellistamista, perustettu pohjoiseen, itään ja länteen  yliopistoja (yhteensä jo 20) tuntuu tämä helsinkikeskeisyyden ihannointi vähintäänkin suurelta virheeltä: ainakin Turku, Oulu, Jyväskylä, Tampere - Kuopio sekä Joensuukin ovat korkeatasoisia yliopistokaupunkeja. Missä se aluepolitiikka nyt on?

Lauantaiseurassa  haastateltiin monen taidealan yliopiston vastaavia henkilöitä, taiteen eksperttejä, joiden kommentit olivat perusteltuja, Sarkomaan ajatukset täysin murskaavia.

 

 

 

Taideyliopisto, jossa yhdistettäisiin huippuosaavia yliopistoyksiköitä toisiinsa, on Sarkomaan mukaan tärkeä osa hallitusohjelmaan kirjattua periaatetta.

Kun taidekoulutuksen suuntaviivoja on esittelemässä ja linjaamassa Sari Sarkomaan kaltainen sinänsä osaava poliittisen pelin mestari, voisi hänelle olla avuksi tietääkin hallinnoimistaan asioista, ainakin keskustella niistä asianosaisten yliopistojen kanssa.

 

 

 

Sarkomaan koulutus - röngenhoitaja/ terveydenhoidon maisteri - paljastaa, että koulutus on jo tehnyt tehtävänsä: hän näkee kaikissa asioissa vain luut ja rangat, muttei ymmärrä niiden toimimiseksi tarvittavaa sydänsykkeistä verenkiertoa, voimakkaita lihaksia – aivojen kapasiteetista  puhumattakaan.

 

                                                   n

 

 

KANSAINVÄLISTÄ TEATTERIHERKKUA

 

1341843.jpg

 

 

 "Armastelen ja liehittelen...henkikin jo kaipaa ravintoa", Lauri Tanskanen Hlestakovina -

Valokuva Jonne Renvall

 

 

 

Nikolai Gogol

Reviisori

 

Ooppera näyttelijöille

 

 

LIBRETTO JA SÄVELLYS  Kaj Chydenius                        

 

OHJAUS Yrjö Juhani Renvall

 

MUSIIKIN HARJOITTAMINEN JA JOHTO Arla Salo

 

MUUSIKKO Arto Piispanen

 

KOREOGRAFIA Ari Numminen

 

LAVASTUS JA VIDEOPROJISOINNIT Teemu Määttänen

 

VALOSUUNNITTELU Katja Muttilainen

 

PUKUSUUNNITTELU Tiina Helin

 

 

 

ROOLEISSA NÄTY II

 

Hiski Grönstrand  Emmi Kaislakari  Emilia Kokko  Juha-Matti Koskela  Lauri Kukkonen  Minka Kuustonen

 

Aleksi Lavaste   Jarkko Niemi  Riikka Papunen  Liisa Pöntinen  Laura Rämä  Maiju Saarinen

 

sekä Lauri Tanskanen, Näty IV

 

 

 

Tämänpäivänkin virkamiestä, opetusministeriä eritoten, ajaa toimimaan poliittisen nelivuotiskauden aikaansaannosten määrä, oman viisauden osoittaminen, oman Eskon-puumerkin laittaminen asiakirjoihin, seurauksista välittämättä, asiantuntijoita kuulematta = taideyliopistojen synnyttämis-lopettamishömppä.

 

 

 

Tampereen Yliopiston Näyttelijäntyönlaitoksen Reviisorilla, vuonna 1836 kirjoitetulla tsaarinaikaisella Gogol-tekstillä on siksi juuri nyt häkellyttävän ajankohtainen sanottavansa Suomen koulupolitiikkaan.

 

Reviisori on silmänpalvojain, takintääntäjäin, salailun ja tyhmyyden pönkittämän arvovallan paljastava oopperarevyy.

 

 

 

Teatterityönä se on yhteisilmaisun hallittu, monitasoinen, hetkuttavan hauska, monista taiteenlajeista koostuva viisas ja sumeilematon nykyteatterin helmi.

 

Tämän taideteoksen runkona on Kaj Chydeniuksen  nerokkaan omaperäisesti rytmitetty ja melodioitu, ihmisäänenpainojen ja monien inhimillisten tunnealojen libretto.

 

 

 

 

 1340463.jpg

 

Osip -palvelija Hiski Grönstrand ja anomusten tuojia: kauppiaita, porvareita..-Valokuva Touko Hujanen

 

 

 

Lavasteiden ja liikkeen huima, väliin kulisseeraava, väliin tapahtumiin osallistuva ihmisprojisointitaso muotoutuu toteutukseltaan harvinaiseksi herkuksi: näyttämölle projisoidut ihmisjoukot kulkevat, rientävät, kommentoivat ja tunnelmoivat tapahtumien kulkua yhdessä näyttelijöiden kanssa ennennäkemättömän toimivasti, tyylikkäästi, suorastaan shokeeraten ihastumaan.

 

Tinkimättömän tarkka musiikin harjoitus ja sen varma, estoton persoonallinen tulkinta, yhdessä mietityn kokonaisilmaisun kanssa  kasvavat yhteen suomalaisittain harvinaiseksi, kansainvälisestikin nautittavaksi teatteritaiteeksi, jonka ymmärtämiseksi ei enää kieltä välttämättä tarvitse: media-aikamme nykyteatteriksi.

 

 

 

 

 1340460.jpg

 

Pormestarina Juha-Matti Koskela, taustalla nukkuva Hlestakov -Valokuva Maija Tammi

 

 

 

Kohtausten yhteisnäyttelemisen vire ja tunnelmat välittyvät katsomoon nautittaviksi kokonaisteosta rakentavina, tunteiden, tunnelmien, äkkikäänteiden tunnistettavina ja usein yllättävinäkin tuokioina.

 

Taitavasti mietityt, harjoitetut ja ohjatut roolityöt ovat kauttaaltaan osaavia, intohimoisesti eläviä ihmistutkielmia, tosia, uskottavia, unohtumattomia. Niistä jokainen ansaitsisi  luonnehdintansa, riittäköön tässä vain pari esimerkiksi.

 

 

 

Tuskinpa Juha-Matti Koskelan kaltaista pormestaria on jokaiseen suomalaiseen teatteriin saatavissa: (valtion ja kaupunkien virastojen virkamiehiksi heitä kyllä on nyt ja tulevaisuudessa riittävästi) laskelmoiva, tarkkavainuinen peluri, häikäilemätön kiipijä rakentuu vivahteikkaasti, uskottavasti ilmaisutarkaksi varmavaistoiseksi tulkinnaksi.

 

Eikä pienimmästäkään roolityöstä puutu elämyksellistä, kokonaisuuteen ratkaisevasti vaikuttavaa, ihmisläheistä ilmaisua - Hiski Grönstrandin Osip -palvelijan luontevuus ja näennäisen vaivaton läsnäolo näyttämötapahtumien käänteissä on enteellisen sähköistävä.

 

Tai mikä nautinto katsojana onkaan ratketa koko yleisön kanssa pitkän resitatiiviaarian keston ajaksi hysteeriseen ja vapauttavaan nauruun, kun Maija Rämä rehtorin rouvana kiihdyttää onnentoivotusmonologinsa yhteen suomalaisen teatteritaiteen moniin aikoihin mieleenjäävimmistä, hullunhauskimmista parodioista.

 

 

 

Tämä rohkean uudenlainen teatteriteos todistaa tamperelaisen teatterilaboratorion (Nätyn) tehon, pitkäjänteisen luovan aherruksen voiman. Teatteri uudistuu ja elää ajansykkeesssä Suomessammekin!

 

www.naty.uta.fi

                                                          n

 

 

Säihkyvä Myrsky

 

1340452.jpg

 

 

 Lahden kansanopiston Teatterilinja II:n näyttelijät loppukumarruksessaan 22.2.2008

 

 

 

William Shakespeare: Myrsky

 

Suomennos Lauri Sipari

 

Ohjaus, sovitus, lavastus: Jouni Leikkonen

 

Valot: Arto Vuorinen

 

Rooleissa: Lahden kansanopiston

 

teatterilinja II –vuosikurssi

 

Esittäjät:

 

Iida Maria Heinonen, Harri Helin, Hannu Hurme, Maiju-Riina Huttunen, Henna Partanen, Anssi Valinen,

 

Niilo Savolainen, Anu Uhlenius, Eerik Kantokoski, Millie Anttila, Helinä Kytö, Marja Sundgren, Viivi Lientola

 

 

 

Teatterilinjan II on jatkovuosi Lahden kansanopiston teatterilinjalla tai muissa vastaavissa opinnoissa opiskelleille. Opetuksen tavoitteena on kehittää opiskelijan omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta opiskelijan näyttämöllistä osaamista.

 

 

 

 

 

Kyllä Shakespeare tunnistaisi mieluusti omakseen näytelmänsä Myrsky Lahden kansanopiston uljaasta, akrobaattisen liikkuvasta, palavan hurmoksellisesta, mutta silti hallitun jäsennellystä, eheästä, nykyaikaistetusta klassikkotulkinnasta.

 

 

 

Esityksen ilmaisu on helppotajuista, suomennos kielemme herkkua ja esittäjien valmiustaso ihailtavan osaava. Ennustan, että tästä esittäjäjoukosta suomalainen teatteri saa monta kantavaa taiteilijaa.

 

Teatterin yli aikain kestävimmän voiman – näyttelijäin kokonaisilmaisun varaan rohkeasti uskallettu esitys on vimmainen, eläytyvä, tunnelataukseltaan tutkittu, uhrautuvasti heittäytyvien näyttelijäin henkisten ja fyysisten vastavoimien häkellyttävän komea fresko. Se tulvii väriä, tunteita, elämää, liikettä, kuolemaa ja rakkauden väkevää voimaa.

 

Toteutuksessa yhdistyvät kiinnostavasti äänet, ihmiskuvat, hulppea puvustus, hulmuavat lavasteet, esittäjien elämyksellinen läsnäolo ja näyttämörakennelmien kuvallinen fantasia.

 

 

 

Tulkinta yltää shakespearelaisen pelottavaksi suurten henkien taistoksi ja toisaalta helpottavan hauskaksi raadollisten elämänhalujen arjeksi. Sen kekseliään kellontarkasti ajoitettua, viimeistäpiirtoa myöten tarkkaa, vaivatonta yhteisnäyttelemistä tihentyvine tunnelmineen (pitkä äärettömän hauska  kohtaus elämän viinaeliksiiripullojen voimasta) joutuu seuraamaan henkeäpidättäen.

 

 

 

Esityksen kaikki laulut ja musiikki ovat ihastuttavan kauniita – ja kaiken jo runsaan annin lisäksi näyttelijöiden itsensä säveltämiä.

 

 

 

Myrsky  on yksi Lahden teatteritalven uljaimmista saavutuksista, säihkyvän energinen, vastustamattoman lumoava!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Esitykset Lahden pikkuteatterissa maaliskuun ajan

 

www.lahdenkansanopisto.fi

 

 

 

                                                               

 

 

 

 

                                              n                                                                

 

 

 

 

 Lahtelaisten omat koirat

 

 

 

 

1340491.jpg

 

Darja, Sonja, Kriska ja Peuranen - Lotta Lindroos, Marja Packalen, Kirsti Wallasvaara ja Jarmo Tulonen

 

 

 

OMAT KOIRAT

Kirjoittanut ja ohjannut Pirkko Saisio

 

Lavastus Antti Mattila

 

Pukusuunnittelu Riitta Röpelinen

 

Valosuunnittelu Harri Peltonen

 

Sävellys ja äänisuunnittelu Jussi Tuurna

 

 

 

Kantaesitys Lahden kaupunginteatterissa 20.2.2008

 

 

 

 

 

 

 

Merkittävä näytelmä

 

 

 

Lahden kaupungille, sen historialliselle kehykselle ja lahtelaisuuden muotoutumiselle näytelmä karjalaisuuden-hämäläisyyden teemasta on merkittävä keskustelunaihe: tuhannet menetetyn Viipurin ja sen lähikuntien asukkaat, kaupungin kulttuurivaikuttajat sekä viipurilainen liike-elämä ja teollisuus saivat pysyvän kotipaikan sodanjälkeisestä Lahdesta.

 

 

 

Merkittävää Lahden kaupunginteatterin ohjelmistosuunnittelulle on osallistua keskusteluun siirtolaisuudesta, sen merkityksestä Lahtemme asukaslaadun rakentumisessa, ja  merkittävää jälleen uuden, kunnianhimoisen kotimaisen näytelmän tuottaminen teatterimme suurelle näyttämölle. 

 

Merkittävää teatterinkatsojille on virkistävänuuden näyttämötekstin kokeminen sekä runsaan ja osaavan vierailijataiteilijajoukon tuore ilmaisu.  

 

 

 

Sanoman selkeyttä

 

 

 

Pirkko Saision näytelmässä peilataan siirtolaisuutta, karjalaisen pienyhteisön jäsenten muuttoa ja sopeutumista Hämeeseen, kahden heimon arkipäivän yhteiselämää sodan päättymisestä 1960 –luvun alkupuolelle. Näkökulma on kutkuttavan selkeä: yhteisöjen erilaiset maailmankuvat valotetaan arkikeskusteluin, juhlin, murre- ja luonne-eroin. Näyttämöllä supajaa karjalan heleä ilakointi ja möristä jankkaa hämäläinen, lähes pohjanmaanrajainen kieli.

 

Näytelmän tarina kantaa, teksti on suuhunkäyvän luontevaa, dialogi maittavaa. Yhdessäelämisen pakkopaineet  ja luutuneet asenteet saavat riehakasta ajatuskyytiä.

 

 

 

Esityksen hehkuja

 

1341046.jpg

Ontrei ja Arvo - rooleissa Teijo Eloranta ja Taisto Reimaluoto

 

Suuri Juhani-näyttämö on laajennettu hehtaariseksi katsomoon saakka, sen joka kolkassa tapahtuu.

 

On kiinnostavasti ohjattu, odotuksia herättävä prologi, jossa esitellään näytelmän vastavoimat: hämäläinen polkupyörin liikkuva yhteisrintamakyläyhteisö ja tähän pysähtyneeseen maailmaan yllättäen tupsahtava pieni karjalaisryhmä repsakkoineen, käsmatkatavaroineen.

 

On monta tunnelmaltaan hienoa kohtausta, kuten keskenkasvuisten lasten vinttikeskustelu tai karjalaisuuden ja hämäläisyyden (Toini) soidinlaulumainen paremmuusmittelö joulupöydässä sekä vaikkapa välähdys koulujuhlaohjelmasta maukkaasti karrikoiden.

Tai pitempikaarinen klassinen shemeikka-kolmiodraama upeasti repliikkeihin kätkettynä (Ontrei-Toini-Arvo). Nämä ovat  kirkastuneita todisteita ohjaaja-kirjailijan päämääristä ja osaamisesta viestiä puhuttelevaa, koskettavaa, hauskanronskia sanottavaansa.

 

On monta kekseliästä realismista vieraannuttavaa tehokeinoa, valoefektiä, kuoropuhetta, nyanssia.

 

 

 

On näyttämön täydeltä jo kirjailijan jäljiltä hallittuja henkilökuvia, kuten Teijo Elorannan tulkitsema uskottava, ehyt Ontrei, karjalaisen ilakoiva, sutjakka, laskelmoiva liikemies ja hänen hämäläisvastineensa suomalaiskamaraan juurtunut Arvo-isäntä, Taisto Reimaluodon kokonaisesti, omaperäisesti tulkittu tosikkopersoonallisuus. Tai Toini, Tanjalotta Räikän taitavasti piirtämä miehelleen uskollinen, tunteensa kätkevä hämäläisvaimo – hienovireisesti itsensä ja yhteisönsä kanssa häilyvästi kamppaileva nainen.

 

Ja on tietenkin koko näytelmän ruuti ja suola Sonja, jonka karjalaistunnoissa, päättäväisyydessä, ailahduksissa ja ennen muuta elämänriemukkuudessa Marja Packalen kietoo meidät katsojat hurmaavan vaivattomasti tunteisiinsa, tunnelmiinsa. Ja löytyy kansannnäytelmän  pikkuryytinä hersyvän elämänvoimainen Satu Säävälän Puustinen – siirtolaisen elämänmahdollisuuksien sattumaa ilmentämässä.

 

Teatterin omista voimista - Jarmo Tulonen  rakentaa naapuri Simbisen maanläheisen karjalaisuuden lempeän koskettavasti ja Lumikki Kouki  sotaleski Liljan – nuoren hämäläisnaisen toivon ja epätoivon kamppailun ynnä elämän jokapäiväisen turhuuden kiinnostavan moniulotteisesti sekä Darja - Lotta Lindroos - näyttelijätaidon punnittu ja osumatarkka henkilökuva tytön kasvusta aikuiseksi.

 

Näiden keskeisten näyttelijäin varassa ja dialogissa näytelmä on sujuvaa, sen käänteet ja tarkoitus selkeää.

 

 

 

 

 

Ja turhan monia muttia

 

 

 

Väittämä - kirjailija on sokea omalle tekstilleen – on Omat koirat näytelmän lahtelaisesityksen suurin mutta.

 

Ulkopuolinen dramaturgi tai ohjaaja karsisi ylipitkät, kestämättömän tapahtumattomat kohtaukset rajusti. Esimerkiksi mainiovireinen jouluaattokohtaus pitkittyessään lässähtää jännitteettömäksi.

 

Suuren näyttämön asemointi ei ihan vielä ole kohdallaan: valtava tila vie mennessään paljon tekstin tehoa. Näyttämöllä on useita kohtauksia yhtäaikaa latautumassa, niistä ei aina erota näkyvimmäksi tarkoitettua ja hyvin kuuluvan näyttämöpuheen säätö katsomoon ei ole läheskään aina kohdallaan.

 

Ja on tekstissä turhan paljon pilkunviilaamistasoista huomautettavaakin: fakkiutumia ja kliseitä, joiden jatkuva suussa pyörittely ei toistettuna halpaa vitsiä pidemmälle kanna, suotta myös asiavirheitä murteen- ja yhteisöjen nimien paikallistamisessa.

 

On tuttujen näyttelijöiden maneerista ilmaisua runsain mitoin.

 

Eikä ensi näytöksen jatkuvasti liikkuva ja jyräävä puurakennelmalavastuskaan toimi vielä näytelmän sanottavan rytmissä.

 

 

 

Ei tätä teatteritapausta kuitenkaan tarvitse laskiämpäriin laittaa.

 

Sen päämäärä on kiinnostavasti keskustelua avaava uusnäkökulmainen puheenvuoro siirtolaisten kautta rakentuvasta suomalaisuudesta - ja tulkinta riemukas.

 

 

 

Ja sen riemun kun muistaa, niin tuskankin kestää.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Käsiohjelma on viisaasti laadittu ja hienosti kuvitettu tietopaketti siirtolaisuudesta ja näytelmän kohtauksista.

 

Sen ja tämän vuodatuksen valokuvat ovat Tarmo Valmelan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 www.lahdenkaupunginteatteri.fi