Virossa myös taide-elämän suuret mullistukset, rohkeus ja aluevaltaukset ovat kiihkeää omaperäisen luomisvoiman tätä päivää. Mitä sanoisitte oljesta tehdystä kokonaisesta teatterirakennuksesta keskellä Tallinnaa. Entä sen sysimustien katsomoseinien kehystämästä, kekseliään modernisti kerrostalon kattotunnelmaksi lavastetusta, esittäjien itselleen varta vasten valmistamasta romanttisesta, parikymmenpäisen orkesterin eri instrumenteille sooloitetusta ja maulla yhteissoittamasta rock- ja pop -musiikin maan nimekkäimpien tähtien esittämästä, ihan oikean perinteisen libreton ja orkesteriteoksen kolmiodraamaoopperasta.  Ehdin tuon kaiken syyspimeyden virkistykseksi nähdä ja kokea: huumaavan taidokasta, keskittynyttä, liekehtivää musiikkidraamaa. Euroopan teatterielämän, teatteritilan ja musiikkiteatterin tuoreinta esityskermaa!

Jarek Kasar on jo pitkään ollut eestiläisen nuorison pop-idoli, hiphop- ja rock -musiikkihahmoineen, monine hittisävellyksineen, bändeineen ja levyalbumeineen. Nyt hän on astunut vakavan musiikin nuottiviivoille, käsikirjoittanut ja säveltänyt maittavan, klassisen kolmiodraamakamarioopperan Katuselt, joka soi musiikillista neroutta sävelkuluin, poljennoin, rytmein, instrumenttiaihelmin. Käsikirjoituksen aiheena klassisen kliseinen naisen ja miehen välinen tavoittamattomuus on meille tuttu: mies elää rahan ja menestyksen kiireessä naisensa unohtaen, nainen pakenee haaveisiinsa, romanttisiin kuvitelmiinsa, niihin melkein menehtyen. Kasar päivittää teeman ja tekee itse hullunhauskan ja virtuoosimaisen roolityön teoksen mielikuvitushahmona - naisen kuvitelmiin ilmestyvänä kattomiehenä. Aah mitä komiikkaa ja hauskuuden tajua, ennenkokematonta stemmamaista laulupuhetta, eloa ja läsnäoloa. Vaan ennen muuta äärimmilleen vapautunutta laulamista aaria toisensa jälkeen ja verrattoman huumorintäyteistä, liikunnallista yhteisnäyttelemistä.

Toinen libreton tekijöistä Uku Uusberg on ohjannut esitysmenon nokkelan sujuvaksi, ymmärrettäväksi. Hän myös näyttelee menevän miehen osuutensa – tuon hahmoltaan kömpelön, älyltään yksinkertaisen liikemiehen - hauskan karrikoidusti, kulmikkaasti, dialogiltaan taitavasti ja laulaakin rytmisen tarkasti.

Koko oopperaesityksen sisältö, sen sielu on nainen viikon haaveiluineen ja sen esittäjä, laulaja Hannaliisa Uusma kaunisvärisellä äänimateriaalillaan, luontaisella esiintymiskarismallaan, naiseutta puhtaan koruttomasti julistavalla, tunteikkaalla, liioittelemattomalla tulkinnallaan, viehättävällä, sisäistyneellä näyttelijätyöllään. Haltioidumme Uusman mukaansavievästä eläytymisestä ja musiikillisesta ilmaisuherkkyydestä.

Kolmikon yhteistyö, suuren oikean orkesterin musisointi ja esitystilan ilmapiiri lavastuksineen synnyttävät jäljittelemättömän kokonaisuuden, joka tulvii elämää uusivaa energisyyttä, tunnetta, sisältöä, uutta musiikkia korvien ja silmien nautinnoksi, koko kyltymättömän sielunelämämme täysravinnoksi.

 


Tallinna 23.9.2011. Oopperaesitys Katuselt on juuri päättynyt. Loppuunmyydyn katsomon suosionosoitukset tahdittavat myös orkesterin valonheittimien loisteeseen.

KATOLTA

Põhuteater

Sävellys Jarek Kasar
Libretto Jarek Kasar ja Uku Uusberg
Ohjaus Uku Uusberg
Lavastus Jan Tomson
Rooleissa Hannaliisa Uusma, Uku Uusberg, Jarek Kasar

 

http://www.no99.ee/lavastused.php?nid=64

http://pohuteater.no99.ee/pohuteater#/programm/katuselt-70