Jorma Uotinen ja Kati Taitonen                                                                                                     kuva Tarmo Valmela

Uotinen ja tanssijat hurmaavat
Uusi-ilmeinen Jorma Uotisen koreografia, täyttymättömien toiveiden, kohtalonomaisen pelottavan maailmanpolitiikan varjojen virittämä ihmisen ja rakkauden kaipuutunnelma, hämmentävän monipuolisten, taidokkaiden tanssijoiden liikekielen kuvioiden merkitsevyys sekä ennen muuta Jorma Uotisen vainuntarkka, maagisen lumoava, komea, tummien elämänsävyjen roolityö seremoniamestarina, ruumiinkielensä ainutlaatuisella taidollaan, suvereenin upeasti sävytetyllä matalalla kabareelaulajabassollaan - aah! Olisi yksin jo tällä kohden voinut puhua yhdestä maailmanluokan teatteritapauksesta
.

Maija Rissasen tulkitsema yökerholaulajatar Sally oli tosin haalistunut henkilökuvana kovin tavanomaiseksi, vaikka lauloikin pari John Kanderin hittiä musikaalisen kauniisti. Jussi Puhakan inhimillinen kirjailja, Ritva Sorvalin taidolla luonnosteltu vuokraemäntä sekä Tapio Aarre-Ahtion ajatuksella mietitty juutalainen hedelmäkauppias luovat Cabaret´n ihmiskohtaloiden kehykset kiinnostaviksi: he myös laulavat tunteella sydämiimme asti.

 

Ohjaus yllätyksetön, lavastus nautittava
T
eoksen ohjaus on selkeän alleviivaava, hieman vanhanaikainenkin (karttaa katsojan oivalluskykyä), lavastus mielikuvitusrikkaan tunnelmoiva, pikkutrikeissäänkin nautittavan toimiva. Maailmankaupunki Berliinin paheet ja natsismin tappava, vaarallisesti levittäytyvä aate pyrkivät kietomaan meidät laulun ja tanssin pauloin sekä unohtamaan ajan todellisuuden, tuon 1930-luvun, ja havahduttavat meidät varsinkin tekstin lopun viiltävästi toteutettuun kylmään, lakooniseen todellisuuteen.

 

Äänentoisto lähes pilaa koko Cabaret´n
Miten täysin pieleen voikaan mennä esittäjien kasvoihin kiinnitettyjen mikrofonien, orkesterin lavanalusmontun näkymättömyydessä toteutetun yhteissoinnin ja ympäri näyttämöä sijanneiden kovaäänisten yhteissointi katsomoon: koko alkupuoli oli miksausnappuloiden vääntäjien ajatuksin mietitty toteutettavaksi niin suurella volyymilla, että korvan vasarat ja alasimet jyskyttivät päät särkykipeiksi. Vaikutelma itse musiikista oli todellista tuskaista, sekavaa, mölyävää kakofoniaa, kaiken tunnelman ja musiikkinautinnon pilaavaa. Miten se on tänä päivänä vielä mahdollista - ohjaaja-teatterinjohtaja Maarit Pyökäri? Eikö kukaan teistä ehdi tai välitä kuunnella tulosta katsomossa ja pistää kritiikkiä ajoissa liikkeelle. Kyllä teatterin katsojien oikeusturva on heikoilla, jos tuollaista pitää sietää. Missä terveysvalvonta katsojien kuulovaurioiden ehkäisemiseksi. Eikä hieman hillitympi loppupuolen volyymi enää auttanut esityksen hälyisän kokonaisilmeen pelastamiseksi.
 

 

Joe Masteroff-Fred Ebb
CABARET

MUSIIKKI John Kander
SUOMENNOS Esko Elstelä
LAULUJEN SANAT Jukka Virtanen
OHJAUS Maarit Pyökäri
KOREOGRAFIA Jorma Uotinen
KAPELLIMESTARI Jari Puhakka

LAVASTUS Kari Junnikkala
PUKUSUUNNITTELU Erika Turunen
VALOSUUNNITTELU Harri Peltonen
ÄÄNISUUNNITTELU Kai Poutanen

ROOLEISSA
Jorma Uotinen (vier), Tapio Aarre-Ahtio, Jussi Puhakka, Aki Raiskio, Ritva Sorvali, Jan-Christian Söderholm, Maija Rissanen ja
Hanna Vahtikari

TANSSIJAT Laura Allonen, Jermo Grundström, Riku Lehtopolku, Jyri Numminen, Tuukka Raitala, Saila Salminen, Kati Taitonen ja Paula Thesleff

LISÄKSI Ella Jäppinen, Marjo Kiukaanniemi, Sanna Parviainen, Elina Pekkarinen, Mikael Saari ja Miikka Wallin
Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjalta

JUHANI-NÄYTTÄMÖLLÄ
ESITYKSEN KESTO 2h 30min., sis väliajan


http://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/

http://lahenuutisia.net/blog/2989254/teatterin-syysmaistiaisissa/