ChydeniusK1-normal.jpg

Säveltäjäpianistiajattelija Kaj Chydenius on niin antiikkisen harvinainen taiteilijapakkaus, ettei hänen sävellyksiensä somasti luritteleviin, kansanlaulumaisiin melodioihin ja niiden verrattomiin soinnutuksiin eikä hänen hurmioittavan kokonaiskehovaltaiseen pianonkäsittelyynsä ja synnynnäiseen, aforistisen ekonomiseen ja tarkkamaaliseen huumorijuontoonsa kyllästy ikinä: ajankulku vain patinoi pian seiskavitosen ikään kypsyneen chydeniustaiteilijailmiön entistä uniikimmaksi, hellyttävämmäksi korvan ja ajatuksen nauttia.

Teatteri Vanha Jukon salintäyteinen yleisö oli rientänyt - monet kymmenistä chydeniuskokemuksista faneiksi muuntuneina - kokemaan kirjallisuutemme riimittelyn kirkkaimmin sädehtiviä, tuttuja kultahippuja ja kuulemaan niiden sävelkielistä uudelleensyntymistä. Niinpä Leinon Einon, Kojon Viljon, Vuorelan Einarin, Koskenniemen Veikko Anteron, Kailaan Uunon, Topeliuksen Zachariaksen ja monen muun runoilijamme sekä Tynnin Aalen ja Kunnaksen Kirsin suomennosriimit nousivat jälleen klassisen helmimäisessä kauneudessaan arvoonsa. Sävellyskonserttia voi liioittelematta luonnehtia musiikilliseksi neroudeksi, jonka chydeniusmainen draamallinen taju ja kokonaistunnelma lavasti suoraan sielunmaisemaamme, kahdenkymmenenkolmen uudehkon pikkusävellyksen asussa.

Menin paikalle varmistamaan pienen ajatuksenpoikaseni. Olin Mikael Saaren laulutaiteeseen tykästynyt muutama vuosi sitten juuri chydeniuslaulujen konsertissa ja sen jälkeen kahdesti kokenut saman Saaren varsin vaatimatonta, väärin sijoittuvan äänen keinotekoisesti tunnelmoivaa laulamista parissa musiikillisessa taidetilaisuudessa.  

Säveltäjämestarin valvonnan ja ohjauksen alla päämäärä ja tulkinta olivat jälleen auenneet Mikael Saarelle: runon ydin, tulkinnan aitous, muuta ei tarvita: kaunissävyisen tenorin ilmaisuasteikko vakuutti laajuudessaan ja tunnelmointikyvyssään. Niinpä pohjalaisen kansanrunon Niin kauan minä tramppaan kajsävelellinen poikamainen naisuhma ja solistin heittäytyvä  tulkinnallinen voima eivät enää voisi käsinkosketeltavampaa ja hurjempaa olla kuin konsertissa kuultu ja tulkittu. Tai saattaisiko enää kauniimpaa runoa ja kotikaipuun tunnelmaa loihtia kuin mitä Ameriikoissa runoilleen suomalaisen Jooseppi Riipan Kotimaani ompi Suomi -alkuperäisrunon teksti henkii, saati sen ihanaa chydeniusmelodiaa ja sisältä sydänsopukoista pulppuavaa Mikael Saaren koruttoman kaunista tulkintaa enää suomalaisessa laulukonsertissa  toista kokea. Ehkä vain tämän konsertin uusinnassa.

 

Kuka on hän - Kaj Chydeniuksen laulujen konsertti

Kaj Chydenius säestys ja juonto, Mikael Saari laulu

Teatteri Vanha Juko 31.3.2014