Runodemo2016syksy.jpg

 

Lahden kansanopiston Teatteri II todisti taas kerran yltävänsä esityksellisiin mahdottomuuksiin, suorituksiin, joissa yleisö saattoi heittäytyä nauttimaan täysin sieluin, tunnoin ja heikoimminkin ruumiinvoimin virkistymään näyttämöilmaisun kokonaisvaivattomuudesta, paneutumisesta ja tempautua mukaan teoksen hurmaavaan elävyyteen ja elämänriemuun.

 

Niko Saarelan ohjaus pystyy kaikin ihmiskehon ilmaisumahdollisuuksin tällaiseen miltei transsiseen yleisön vaikuttamiseen juuri kera kokonaisilmaisuun täysin ajatuksensa joukkovihkiytyneen, yhteisen kehonkielensä loytäneen esittäjäensemblensä.

 

Myös runoutemme esittäminen ansaitsee tällaiset saarelamaiset ilmaisu-uudistukset, entiset usein maneerisiksi muuttuneet rajat tyhjiksi pyyhkäisevät tulkintakokeilut ja performanssiset ilmaisukokonaisuudet. Jo monet viime vuodet suomalainen lausuntataide (Kajaanin runoviikko) on saanut voimakkaasti sykkivän uuspulssisen verenkiertonsa - Lahden kansanopiston teatterikoulutus eturivissä - ja koko näyttelijätaiteemme porautunut tarkoituksella takaisin keskeisimpään vaikuttavuuteensa, näyttelijäkoulutuksen ilmaisun äänenkäytön monikirjoiseen, persoonalliseen mahdollisuuteen perustuvalle kokonaisilmaisulle.

 

Sentähden aivan ensiksi pari ajatusta ajan tehokeinoilmiöstä huutamisesta, joka tuntuu luikerrelleen syyskauden ensi-iltoihin niin pääkaupunkiseudun tähtiteattereihin, Lahden kaupunginteatteriin kuin myös nyt nähtyyn kansanopiston demo-esitykseen. Se on kaikissa kokemissani teatteriproduktioissa kuin muoti-ilmiönä miltei pilaamassa herkimmän kokonaisvaikuttavuuden, huutaminen kun paljastaa esittäjänsä voimattomuuden ilmaista muilla keinoin tarkoittamansa mieliala, huutaminen kun latistaa ja puurouttaa koko replikoinnin. Nyt nähdyssä hauskassa kansanopiston kokonaisuudessa liian moni ryhmän jäsen sortui jo ohjauksen viitoittamana huutamiseen äänenkäyttönsä epäterveille rajoille asti. Vuosien kokemuksesta tiedän, että liiallisesta voimasta äänenkäytön perusta, äänihuulet ärsyyntyvät ja pian vioittuvat. Tehokeino madaltaa nopeasti tulkinnan ulkokohtaiseksi. Huutaa pitää, mutta vain koulutetun osaavasti ja tehokeinoa ekonomisen niukasti viljellen.

 

Lahden kansanopiston yli tunnin mittaisessa runokavalkadissa katsojan on helppo huvittua ja kokea kokonaisuuden mielialojamme hellivää hilpeyttä. Alun runon esittämisen vuosisataisen helkajuhlamaiset ja rekilaululuonteiset tyttö- ja poikatyypittelykuorot jo paljastivat teoksen kansanperinnettä lämmöllä irvailevan huumoriluonteen. Kokonaisuuden onnistuneimpana koin moninaisen, uhrautuvan liikekielen. Esittäjien ilmaisu erilaisin ryhmin, yleisön lähi- ja kaukokontaktein, hurjin ja taitavatoteutuksisin liikekoreografioin, rullaluistin- ja vesirekvisiitoinkin sekä ennen muuta sydämemme sulattavalla aidolla, pyyteettömällä, rohkealla heittäytymisellä täytti koko laajan salin, meidät täpötäyden katsomon nauramaan valloittaen.

 

Runojen tekstivalinnoista kokonaisvaikutelma painottui työn merkitykseen nykyihmisessä, teemaa useat tekstit onnistuneesti toistivat ja kertasivat.

Monet tutut, kuten Charles Bukowskin härskit ihmisluontoa paljastavat tekstit kuuluvat jo kivijalkamaisesti runodemojen teemaan. Myös Solja Krapun Rakastatko sinä minua, tuo tyhjänpäiväisyyden tilitys yhteiselämän tylyllä tunnelmalla, nyt hienolla uudenlaisella dramaturgialla, ei ollut mihinkään hellittänyt vaikuttavuudessaan, vaan entisestään kärjistynyt.

Esimerkkejä herkullisista kokonaistulkinnan yksityiskohdista voisi tilittää monen palstan täydeltä. En voi olla lopuksi kuitenkaan yhtä selittämättä: niin roihuavaa runopoljennon epärytmistä loistoa, runon analyysia ja tyylipuhtaan omahuumorista tulkintaa, kuin mitä Sami Harjula & Elias Westerberg -duo Petos ja Lerhan räppäys-showtulkinnassa tyypeissään hehkui, ei voi nauruun läkähtymättä kokea.

 

 

 

Runodemo TYÖSTÄ JA TAISTELUSTA

Lahden kansanopiston juhlasalissa, esitykset pe 16.9.16

Ohjaus Niko Saarela 

Esiintyjät  Miro Apostolakis, Sami Harjula, Maija Hartikainen, Henriikka Heiskanen, Ville Hilska, Mari Hirvi, Santra Juoperi, Riikka Koskinen, Mikko Laine, Eero Leichner, Julius Leppänen, Minne Mäki, Miina Penttinen, Joonatan Perälä, Otto Rokka, Joonas Savolainen, Elias Westerberg


Tuotanto  Lahden kansanopiston teatterikoulutus II /Misa Palander

http://www.teatterikoulutus.fi/