Liikennej%C3%A4rjestelyt%20muuttuneet%20

"Liikennejärjestelyt ovat muuttuneet Karjalankadulla Lahdessa. Keskustan suunnasta ajaessa Karjalankadun ja Iso-Paavolankadun risteyksen kohdalla oikealta kaistalta saa kääntyä vain oikealle Helsingin ja Tampereen suuntaan, kun taas keskimmäinen ja vasen kaista menevät molemmat suoraan kohti Kouvolaa. Risteyksen keskellä keskimmäinen ja vasen kaista kaartuvat oikealle."

Noin opastavat nykyiset kaupunkimme liikennesuunnittelijat meitä lahtelaisia. Ei edes tällaista puutteellista ohjetta ole ajoneuvon kuljettajalla saapuessaan risteykseen - hänen on luotettava opasteisiin ja liikennemerkkeihin.

Lahden liikennesuunnittelijoiden piirrättämät keltaiset ennakoivat nuoliopastetaulut - molemmin puolin kaupungista itäänpäin johtavia liikennekaistoja.- ovat myös täysin virheelliset. Nyt oikeanpuoleinen keltaisella opastetaululla oleva nuoli näyttää kuin kaista jatkuisi vinosti yläoikeaan. Todellisuudessa se kääntyy täysin suoraan kulmaan eli 90 astetta oikealle ja vie Lahden eteläisiin kaupunginosiin sekä  lisäksi johdattaa  Lahden matkakeskukseen, Kouvolaan, Mikkeliin, Hämeenlinnaan, Tampereelle ynnä Helsinkiin melkoisten mutkien kautta.

 

Liikennemerkit%20md%C3%B6d%C3%B6.jpg

Liikennesuunnittelijat ajattelevat, että turvalliset ajamisohjeet selviävät tiehen maalattuina valkoisina liikennettä määräävinä nuolina sekä kaistat valkoisina katkoviivoina risteyksen yli. Ne eivät kuitenkaan lainkaan näy ajoneuvoliikenteen täyttäessä kaistat tai lumikelillä.

 

Liikennemerkki%20lopullinen%20r.jpg

 

Olisiko aika vaihtaa liikennesuunnitteljat selittelijöistä edes jonkinlaisiksi paikkakuntaa ja liikennemerkkejä tunteviksi asiantuntijoiksi. Myös valtakunnallisella liikenteestä tietävällä LIIKENNETURVALLA olisi kiireistä asiaa Lahteen täkäläisten hengenvaarallisten liikennesuunnittelujen korjaamiseen.

 

LIIKENNETURVA    https://www.liikenneturva.fi,

KAISTANVAIHTO RISTEYSALUEELLA

Saako risteysalueella vaihtaa kaistaa?

Vastaus: 

Yksittäistä määritelmää risteysalueella kaistan vaihtamiseen liittyen ei tieliikennelaissa ole, mutta ohjeet risteysajoon tulevat useamman lainkohdan kautta mm. selkeinä kieltoina.

Kaistaa ei saa vaihtaa, jos:

 

 

Lis%C3%A4liite.jpg

  • kaistan vaihtaminen edellyttää sulkuviivan ylittämistä. Ennen risteysaluetta, ajorataan maalatut valkoiset sulkuviivat ajokaistojen välissä tarkoittavat sitä, että liikenne ohjataan risteyksen yli eri kaistoja pitkin ja jos on ennen risteysaluetta (sulkuviivoin erotetuilla kaistoilla) esim. suoraan menevien kaistalla niin kaistaa ei voi enää vaihtaa vaan risteys täytyy ylittää kyseistä kaistaa käyttäen ja risteysalueen jälkeen voi vasta vaihtaa kaistaa.

  • alueella on ajokaistakohtaiset pakollista ajosuuntaa osoittavat liikennemerkit (liikennemerkit 412-415, kyseiset merkit löytyvät täältä (link is external)). Valkoisten sulkuviivojen lisäksi myös liikennemerkeillä ohjataan liikennettä risteyksissä eli aivan vastaavasti kuin sulkuviivojen kanssa niin määräysmerkkienkin kohdalla, jos ohitetaan esim. ajoradan yläpuolinen määräysmerkki niin meidän on jatkettava kyseisellä ajokaistalla risteyksen yli ja vasta risteyksen jälkeen voimme vaihtaa kaistaa.

  • kaistan vaihtamisesta aiheutuu vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle TLL 35§ (link is external)

  •