Saamme yhä uudelleen ihmetellä teatterimme suojissa tapahtuvien esitysten ja tarjonnan moninaisuutta. Noin 90 000 kansalaista lapsista ikäihmisiin on löytänyt kuluneena vuonna iloa, mielenkiintoa, tietoa, elämyksiä ja lohtua tästä yhdestä harvoista kaupunkimme sivistyslaitoksista - Lahden kaupunginteatterista.

On muistettava, että ahneimmin kellokkaiksi pyrkivät lahtelaispoliitikot pistävät nämä kymmentuhantiset luvut tarkoin mieleensä, sillä rehvastelemalla niillä he mielivät tehdä tästä taidelaitoksesta kaupungin yhtiön. Viimeisin koitos on onneksi tänäkin syksynä torpedoitu - yhtiöittäminen haudattu. Olen joskus pohtinut, miten vähän 59 valtuutettuamme ovat kiinnostuneet itse teatteritaiteesta tai yleensä käyttävät tätä aitoa sivistämismahdollisuutta hyväkseen.

 

Teatterimme katsojaluvuista yli 51 000 kertyy suuren Juhani-näyttämön lähes tuhannen istuinpaikan katsojista.

Musikaalit ovat teatterielämän ja viihteen maailmanlaajuista viihdemagneettia - amerikkalaisten ja englantilaisten broadwayden maailmanmusikaalien kantaesitykset ovat varsin nopeasti myös suomalaisten ulottuvilla lentomatkoin tai nopein kantaesitysoikeuksin ja käännöksin, mutta myös tutut klassikkomusikaalit vetävät aina vähintäänkin hyvin.

Trappin%20lapsetLeea_Maki%2C_Henna_Maatt

Lahden kaupunginteatterin musikaaleista moneen vuoteen ylivertaisin on ollut The Sound of Music, joka nyt vielä kuluvan näytäntövuoden keväälläkin houkutti yli 11 000 katsojaa.

Lahden kaupunginteatterin The Sound of Music on hieno, teatterillinen ja musikaalinen täysosuma. Esitys saa loisteliaan, sielukkaan, energisen ja harvinaisen musikaalisen perusvireensä ihanan temperamenttisen ja kaunisäänisen Anni Kajoksen hurmatessa meidät Maria-kotiopettajattarena aikamme kenties täydellisimmässä, klassisessa musikaali-tarinassa. Sen musiikin loisteliaisuuden takaa Trappin perheen laulava ja näyttelevä seitsemän lapsinäyttelijän joukko, joka hellyttää meidät ihastuttavilla taidoillaan. Marian ja lasten osuus teoksen musiikillisessa ja näyttämöllisessä luontevuudessa on täydellistä - heidän musiikkinsa kirkkaan valoisaa ja puhdasta, suvereenin valloittavaa.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2018/09/the-sound-of-music

 

Tässä teatterinjohtaja Ilkka Laasosesta keskeisenä ohjelmiston laatijana ja vaikuttajana, myös ohjaajana pari tekemääni  luonnehdintaa. Hänellä on houkuttelutaito ja synnynnäinen vaisto nähdä, mitä näinkin kulunut musikaali nykyisin tarvitsee. Se tarvitsee huippumusikaalisuutta ja niinpä sen tähdiksi on saatu niin omia lahtelaisia kuin vieraileviakin huippumusikaalisia viihdelaulajia ja lapsinäyttelijöitä ihan maankuuluun tähdistöön saakka. Tietenkin jo valintana tämä maailmanhistorian synkkiä aikoja romantiikalla käsittelevä teos on sinänsä hyvää, tosiasioihin pohjautuvaa musiikkiviihdettä hienoine sävelteemoineen.

 

Syksyn 2019 uutuus Nunnia ja konnia perustuu sekin keskeisen vierailevan laulajan viihdemusiikilliseen karismaan, joskin itse teos on tarinaltaan melkoisen vaatimaton. Musikaali kuitenkin veti ja keräsi aina katsojaotollisen synkän suomalaisen syksyn aikana peräti 21 000 katsojaa

Karnani2.jpg

Ushma Karnani

Nunnia ja konnia on ennen kaikkea musikaali, sävelotteellaan laadukas ajanviete. Teattereille se on haaste budjetteineen, taiteilijakuntineen, solisteineen, orkestereineen, lavastuksineen ja vähintään kunnioitettava, aseet ja kritiikin riisuva suuri taiteellinen työvoitto. Sellaisena pidin Lahden kaupunginteatterin esitystä.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/09/nunnia-ja-konnia

Maapallo.jpg= esitys ohjelmistossa myös keväällä 2020

 

Sinänsä mielenkiintoiset romaanidramatisoinnit, kuten Neljäntienristeys, ovat uhkarohkeita valintoja, joita vain kunnianhimoinen, ajan trendejä seuraava teatteri rohkenee aiheeseen sekä kokeilevaan teatteridramaturgiaan heittäytyen valmistaa.

Nelj%C3%A4ntioenristeysab.jpg

Laura Huhtamaa ja Anna Pitkämäki

Mikään teatterin viihdeherkku, kulttuurinen huippuelämys tämä kokeileva näytelmätulkinta Neljäntienristeys ei ole. Elämän kauneutta siinä vilahtelee epäinhimillisen niukasti, elämän sattumien kohtuuttomuutta, rujoutta, rankkaa kohtaloa se tarjoilee kuin loputon suomalaistragedia, syksyisen melankolian, salailun, ahtaan yhteisön puristaessa sisuksiamme ja sieluamme.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/10/neljantienristeyksen-kurimuksessa

Maapallo.jpg= esitys ohjelmistossa myös keväällä 2020

 

Muutenkin suurella Juhani-näyttämöllä puhenäytelmän onnistuminen on sattumankauppaa. Komeat lavastukset kuitenkin korjasivat näytelmätoteutuksen pettymyksiä. Ehkäpä suuret klassikkodraamat tai perisuomalaiset huvinäytelmät voisivat hieman pelastaa katsojamäärää - tosin silloin uniikkien romaanisovitusten kunnianhimoisia teatterillisia ainutlaatuisuuksia jäisimme vaille.

 

Edelliseltä syksyltä keväällä jatkanut Puhallus oli selkeä näyttö siitä, miten musiikillinen aikuisdekkarimainen elokuva muuttuu hyvässä ohjauksessa laadukkaaksi koko Juhani-näyttämön kattavaksi viihdenäytelmäksi.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2018/10/filureita-elamamme-taynna

 

Teatterin pienen Eero-näyttämön yli 23 000 katsojaa todistaa Ilkka Laasosen taidot antaa kaikkien kukkien kukkia teatterintaiteen moniravinteisessa humuksessa.

Aarresaari%20-Raisa_Vattulainen%2C_Jari-Teatterin omana tuotantona jännittävä ja toimiva lastennäytelmä Stevensonin-Mauri Kunnaksen- Aleksis Meaneyn Aarresaari oli suosituin.

Lahden kaupunginteatterin Aarresaaren kantaesityksessä katsojan silmä näkee loistavaa näyttämöfantasiaa. Myös mieli virkistyy ja kokee paitsi silmänkääntötaikuuden helppoudella vaihtuvien tunnelmallisten interiöörien ihmeellisyyksiä myös spontaanin vapautuneen näyttelijätyön kantavan tarinan juonta ja esityksen avaavan mielikuvissamme hienon sadun meille kaikenikäisille katsojille teatterimme syysnäytäntökauden piristykseksi.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/09/aarresaaren-seikkailufantasiaa-1

Maapallo.jpg= esitys ohjelmistossa myös keväällä 2020

 

 

Samoin edellisen näytäntökauden satu Tuhkimo kiinnosti yhä nuorta yleisöä usealla esityksellään.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2018/08/tuhkimon-tarina-tanaan

 

Pasi was hereuutuus oli tuoreena suomalaistekstinä uuden draaman valopilkku.

Ylistän esityksen vanhatyylistä huumoria ja näyttelijätaidon diginopean tyypittelyn hurmaavaa teatteria, joista syntyy nokkelan huvittava uuskuosinen komedia.

Pasi%20Was%20here.jpg

 Teemu Palosaari ja Jarkko Miettinen

Harvoin on teatterissa saanut nauraa mitään juurikaan häpeilemättä. Sitä autuutta lietsoivat vallattoman estottomat, loistavat näyttelijät, joiden persoonallinen komediallisuus ja yhteisnäytteleminen hulppein, uskomattomin lapsi- ja teinityyppihahmotuksin loihtivat tekstin elämään ja nappasivat meidät vaivatta mukaansa.

Lahden kaupunginteatterin PASI WAS HERE on elämänmakuista teatteria, josta jokainen aikuistuva ikäpolvi löytää jo koetun oman tuntopisteensä, aikuisempi lähihistoriansa: lapsuuden maisemat, elämykset ovat teoksen todistamana aina elämänmatkassa mukanamme piilotajuisesti tai hallitsevasti tahdoimme tai emme ja huumori mainio keino asioita ratkaistaessa.

Näytelmä on teatterillinen täysosuma, suomalaisen draamakirjallisuuden ja teatteritaiteilijoiden todistus näytelmän mahdollisuudesta vaikuttaa ajatteluumme ja vastata elämänkysymyksiimme.

 

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/01/pasi-was-here

 

Alkutuotanto%20Jonni_Pantzar%20Metso%20j

Alkutuotanto on Joensuun kaupunginteatterin ja Lahden kaupunginteatterin uuden näytelmän yhteistuotanto. Näytelmä on kahden verrattoman näyttelijän - Tommi Kainulainen  ja Aleksi Lavaste - taituruutta, suomalaisella teatterikentällä jo tuttua kiviätaskussa-teatterilajia, mutta parasta, hauskinta, dariofomaisinta ja laadukkainta sellaista.

Nämä kaksi näyttelijäveijaritaituria luonnehtivat koko maailman eläinkunnan lajiston tuosta vain, kulman takaa sekunnin sadasosissa taas uudeksi eläinkunnan edustajaksi vaihtuen, meidät ihmislajinkin siinä muassa monina eri hahmoina esittäen ja tuon silmänkääntötempun lukemattomia kertoja suorittaen - kaikki hahmot paksuin karikatyyriviivoin herkullisen tunnistettavan eläviksi piirrellen.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/02/metsa-orava-metso-rupilisko-ihminen

 

 

Is%C3%A4-n%C3%A4yterlm%C3%A4.jpg

 

Isä-näytelmää voi pitää Eero-näyttämön yhtenä onnistuneimpana teoksena ja pääroolissa näyttelevän Aki Raiskion omana ja  koko näytäntökauden roolitöiden yhtenä vaikuttavimpana.

Aki Raiskion suurieleinen, voimakasreaktioinen taiteilijahahmo saa elää täydessä elementissään ja suorastaan järkyttää jäljittelemättömän rouhealla, rehevällä näyttelijäkarismallaan,  charmanttisuudellaan, älykkäällä ajattelullaan vanhana Andréna, elämänsä ehtooseen tulleena insinööri-isänä. Mutta tällä kertaa myös muistisairauden murentamana sisäisen tuskan, neuvottomuuden, elämänilon menettäneenä, itkettävän lohduttomana ja todellisena, kaikesta inhimillisyydestä karsittuna raadollisuutena. 

Näytelmässä tiivistyy kauniisti mutta traagisesti yksi ihmisen elämänkaaren arvaamattomimmista ajanjaksoista, iän mukanaan tuoma muistisairaus, jota se osaa myös käsitellä. Esityksen jälkeen voidaan jälleen puhua teatterin suuresta merkityksestä, jo etukäteen tuleviin asioihin opettavasta ja orientoivasta ymmärtämisestä.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/10/isa

Maapallo.jpg= esitys ohjelmistossa myös keväällä 2020

 

 

Lahden%20teatterisyksy%2019%204.jpg

Usean teatterin yhteistyönä toteutettu Red Nose Companyn uusin esitys loisti poikkeuksellisena klovnerian näyttämöllisenä kohokohtana Don Quijote -esityksellään.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/01/ritarillista-klovneriaa

 

OPUS%20DEUS%20promokuva.jpg

Lahtelainen NYT-musiikkiteatteri teki musikaaliteoksellaan OPUS DEUS täysin omatuotteisen musikaalin - taiteellisesti merkittävä yritys selviytyä itsenäisesti produktion valmistamisesta ja esityksestä.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/10/nyt-bloggarimusikaalissa

Maapallo.jpg= esitys ohjelmistossa myös keväällä 2020

 

 

Miten%20menesty%C3%A4%20kansi.jpg

Erityisen ihastuttavaa oli yleisön löytyminen myös näihin lahtelaisproduktioihin, kuten myös Tiirismaan musiikkilukion Miten menestyä vaivatta liike-elämässä, jota seurasi peräti 1 200 katsojaa.

Broadway-musikaalin jo globaalissa maailmassa bisnes on tänään löydettävissä kaikkein kyseenalaistavimmillaan - ei pelkästään yksityisen bisneksen, vaan myös valtion ja kunnan byrokratiassa verovaroin toimivissa osakeyhtiöiksi muutetuissa tuotanto- ja koulutuslaitoksissa, todellisissa monopoleissa. Sinne kelpaavat mitkä tahansa ohjekirjan lukijat, konsulttiyhtiöt, nepotistit ja uusprofeetat tulosta takomaan.

Esitys on jälleen todiste Lahden kaupunginteatterin ja vierailevien teatteriproduktioiden suurenmoisesta yhteistyöstä. Tiirismaan musiikkivalmius on yksi lisä lahtelaisen kunnallisen teatterin taustan laajuuden varmistamiseksi ja suurten musikaalien mahdollistamiseksi.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/04/miten-menestya-vaivatta-liike-elamassa

 

Tänä vuonna vain maankuulu Salpauksen sirkusartistikoulutus puuttui kokonaan teatterin ohjelmistosta.

 

Teatterin ja Kulttuuriosuuskunta Kellopelin kevätkaudella yhteistyönä toteutetut

 

Kuva%20Oscar%20gaalasta.jpg

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/02/ilta-oscareiden-tapaan

esitykset Ilta Oscareiden tapaan (Juhani-näyttämö) ja Ilta musikaalien parissa (Eero-näyttämö) tavoittivat yhteensä 2 358 katsojaa.

Musikaalit%20uusin.jpg

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/02/ilta-musikaalien-parissa

Lahden kaupunginteatterin ja perusopetuksen yhteistyönä toteutettiin erilaisia pedagogisia taidekasvatushankkeita. Niillä tavoitettiin lähes 3 000 lasta. Muu yleisötyö, kuten taloesittelyt, avoimet harjoitukset ja mediainfot, teatterikaverien alustukset, tavoitti 218 tilaisuudella yli 10 000 henkilöä vuonna 2019.

 

Lis%C3%A4liite.jpg