Lahden kansanopiston teatteriopetuksen kahden koulutusvuoden ollessa päättymässä Teatteri II on lähdössä Suomen-kiertueelle. Nähtävä on esityskokonaisuus neljästä opiskelijoiden kirjoittamasta pienoisnäytelmästä. Esityksiä yhdistää vinoutunut rakkaus..Mitä perhe voi olla parhaimmillaan ja pahimmillaan? Onko rakkaus todellista, vaikkei rakastettusi olisikaan? Teatterikiertueen ohjaavana opettajana on toiminut teatterityön vastuuopettaja Timo Raita.

 

KOODI RAKKAUDELLE

koodi_rakkaudelle_01%2C_kuvassa_vincent_

Christian Lairikon teksti ja ohjaus ovat omalta kohdaltani ensi kertaa toimivaa, jäsenneltyä ja kiinnostavasti ajateltua scifiä, tulevaisuuden maailmankuvaa, jossa virtuaalitodellisuus ja tämä hetki saavat ihan ymmärrettävät aikasuureet ja merkityksensä – kaikki hämmästyttävän uskottavasti, kuin todesti.

Lairikon ohjaus konepersoonineen, kaikkine tuttuine taustasävelmineen, virtuaalitodellisuuden hahmoineen todentaa näyttämölle tehokkaan hämmentäviä tunnelmakohtauksia, joissa katsoja aidosti hämmästyy pohtimaan tulevaisuutta ja rakkauden mahdollisuuksia ajasta aikaan. Kaksi näytelmäillan roolitöiden taitavinta näyttelijää Vincent Kinnunen ja Tiia Lyijynen hengittävät ja sukeltavat tekstiin niin intensiivisesti, todesti että sydänalassa alkaa kouristaa. Mikko Kilpiän pieni osa täydentää roolityöt ja kokonaisuudesta muotoutuu puhuttelevan ehyttä uutta pienoisnäytelmää edustava hieno esimerkki.



 

UNFINISHED BUSINESS

unfinished_business_01%2C_kuvassa_vasemm

unfinished_business_02%2C_kuvassa_vasemm

Evita Aaltonen kahmii tekstiinsä valtavan annoksen perheen ja läheisten sisäistä jännitettä, lähimmäisten persoonallisuuskuvien usein kaksijakoista skitsofreenisuutta, ihmistyyppiluomuksia, joista rakentuu draamallisesti tehokas, käänteissään yllätyksellinen ja vaikuttava moni-ilmaisullinen puheenvuoro aina liiaksi vaietusta perheväkivallasta.

Ohjauksessaan Aaltonen luo lähes tukehtumiseen saakka suuren määrän roolihenkilöittensä mielialavaihteluja ja miltei absurdin mielettömiä reaktioita: tunnistamme niistä tarpeellisen helposti oman psyykepintamme alla liikkuvat hallitsemattomat, piiloissa uinuvat väkivaltapyrkimyksemme.

Näytelmän tehokkuuden takaa suurehko persoonallisiin roolihahmoihin yltävä näyttelijäensemble Nella Backman, Valtteri Juvonen, Ilona Karppelin, Ronja Keiramo ja Pinja Pieski. Ehkä tämä näyttämöteos liiaksi leviää kovin moneen kokonaisuuteen nivottuun teatterielementtiin - jokaisen erilliskohtauksen äänikulissiseen musiikkivalintaan ja mielestäni tarpeettomaan tanssilliseen kohtaukseenkin.

Käsikirjoituksen, ohjauksen ja ennen kaikkea koko näyttelijäjoukon yhteisesti luoma huumori on vastustamattoman raikasta ja nautittavaa, ainutlaatuisen omaperäisen herkullista, sopivan kontrastista juuri teoksen vakavan aiheen nostamiseksi naurun kääntöpuolella unohtumattomasti ajatuksiimme.


 

NÄKYMÄTÖN UNI

n%C3%A4kym%C3%A4t%C3%B6n_uni_01%2C_kuvas

Mikko Kilpiä taitaa perinteisen näytelmän kirjoittamisen. Sellaisena - poikkeuksena illan muista teoksista - koin hänen unimaailmaan kytkeytyvän ehyen teoksensa ja myös sen sisällöllisen henkilöohjauksen. Kenenpä uniin ei rakkaus eksyisi.

Nyt Kilpiä tuo siihen eräänlaisen menneistä sukupolvista löytyvän takautuman, sota-aikaisen aitouden ja kuvitteellisuuden. Sodan pommikeskitysten ja julmuuden uhkan hän peilaa rakkauden unelmiin tehokkaasti ja draamallisen viiltävästi. Konstailemattomat äänitehokeinot sekä jälleen valtavan hienosti näyttelevä kaksikko Tiia Lyijynen ja Vincent Kinnunen toteuttaa kypsän draamateoksen äärimmäisen vaikuttavasti.

 

 

PAHAT

pahat_01%2C_kuvassa_vasemmalta_elmira_wi

Saara Sillvan vie käsikirjoituksellaan meidät suomalaisen lähimenneisyyden kuuluisaan eurajokilaiseen, alkuaan laestadiolaisen perheen poikanelikkoon, jonka pahuus ja kekseliäisyys oli aikanaan suomalaisten medialööppien tuntemaa rikollisuuden harvinaisuutta 2000-luvun taitteessa.

Sillvan on laittanut todesta tehdyn elokuvan Pahat pojat ja sen faktan parodiaksi, mutta vain osin, sillä pojat ovat muuttuneet aikamme kuvaksi, nyt tytöiksi ja tarina naisemansipaation ylistykseksi. Niinpä Saara Mänttäri, Emma Pälsynaho, Clarissa Rosi, Josefiina Uuranmäki ja Elmira Wiklén rämeltävät, kohkaavat, perfessioivat Sillvanin ohjauksessa niin häijysti, härnäävästi, sukupuolihäväistyksellisesti ja vauhdikkaasti, että pieni teatterisali on ihan haltioissaan, läkähdyksissään tyttöenergiasta ja sen miljoonista reaktioista, joita tämä kaikki rajat ylittävä näyttelijäensemble tulkitsee.

Näyttelijätyötä ja ohjausta leimaa äärimmäinen rohkeus, karski huumori, sumeilematon ehdottomuus ja heittäytyminen - sellainen työskentely, jota missään ammattinäyttämöllä ei vielä ole livenä koettu. Tästä teoksesta, sen kokonaistoteutuksesta on malliksi mille tahansa teatterille tai teatterioppilaitokselle parodian luomiseksi härskin ennakkoluulottomasti. Näyttelijä saa antaa kaikkensa, tyhjentää repertuaariset mahdollisuutensa - ja niin pahuus nousee miltei todeksi, täysiin, ennen kokemattomiin mittoihin.

Tosin tämä parodiateos aikansa pauhattuaan, vaikutettuaan alkaa jo polkea toistossaan paikallaan - pieni lyhennys saattaisi nostaa teoksesta miltei teatterikulttisen kevään tapauksen.

 

 

Kansanopiston Teatteri II  tulkitsi esityksensä oman teatterikeskuksensa  tasalattiaisessa salissa, joka oli aivan täpötäysi yleisöä, eikä taaimmaisista penkkiriveistä nähnyt esitysten lattiatasolla tapahtuvaa toimintaa. Kansanopistolla on kolme teatterisalia, joista tämä on ilman nousevaa katsomoa ja valittu ilmeisesti siksi, että tulevalla Suomen kiertueella esitystilat voivat olla todella vaatimattomia.

 

Lahden kansanopistosta valmistuu jälleen monipuolisesti teatteriammatteja osaava, luotettava ja luova joukko persoonallisia taiteilijayksilöitä, joiden toivoisi vielä kevään aikana uusivan Lahdessa tämän hienon teatteri-illan - nyt moni joutui jäämään esityksen ulkopiuolelle. Toivotamme teatterikiertueellenne sekä taiteellista että yleisömenestystä!


Artikkelin valokuvat Jani Enqvist


 

Kiertueproduktio

Esitys sai ensi-iltansa Lahdessa 11.3.2020.
Kiertue ajoittuu aikavälille 24.3.-4.4.

Esitykset:

KE 11.3. klo 19
Lahti, Lahden kansanopiston teatteri

TI 24.3. klo 19
Helsinki, KokoTeatteri – VAPAA PÄÄSY
https://bit.ly/2PKoHRJ

KE 25.3. klo 18.30
Pori, Kulttuuritalo Annis – VAPAA PÄÄSY

TO 26.3. klo 18.30
Hämeenlinna, Erästeatteri

PE 27.3.
Tampere, TYK – YKSITYISESITYS

LA 28.3. klo 18
Kuopio, Kulttuuriareena 44 – VAPAA PÄÄSY
https://bit.ly/3cs44DO

SU 29.3. klo 17
Kajaani, Generaattori

MA 30.3. klo 18
Joensuu, Kulttuuritehdas Siihtala

KE 1.4. klo 12.30
Mikkeli, Suomen Nuoriso-opisto

TO 2.4. klo 19
Lappeenranta, Kulttuuritila Nuijamies (K-18)
Liput 10€ (ei alennuslippuja): https://bit.ly/2TjTBSa

PE 3.4. klo 18
Porvoo, Teatteri Soittorasia – VAPAA PÄÄSY

LA 4.4. klo 15
Asikkala, Vääksyn Yhteiskoulu

Tapahtuman kokonaiskesto on n. 2h 30min.

 

Lue lisää:

https://www.teatterikoulutus.fi/esitykset/suomen-kiertue-2020

 

Lis%C3%A4liite.jpg