Onko vanhemmuus hauskaa? Missä kulkee lapsen ja aikuisen nokkimisjärjestyksen rajat? Milloin ihminen ei biologisesti enää ole lapsi? Milloin vanhemmilla ei enää ole oikeutta määrätä lastaan? Mitä vastaan 14-vuotiaalle, kun hän kertoo lähtevänsä illalla kotibileisiin? Miten lapsi saa parhaiten marketissa karamellitiskin kohdalla tahtonsa läpi? Miten äiti tai isä vastaavalla kohdalla pystyy ohjaamaan lasta niin, ettei hän saa tahtoaan läpi? Miten saan ulko-ovesta kotiin tulleen laittamaan jalkineensa muualle kuin aina keskelle tuulikaapin tai eteisen lattiaa? Milloin lapsen ei tarvitse kuoria perunoita? Milloin lapsen on pakko osata kuoria perunoita? Milloin vanhemman on hyvä pukea lapsi, vaikka lapsi pukemisen jo osaakin? Miten saan kiukuttelevan lapsen kätevimmin puettua ulkohaalareihin? Mikä on haalareiden viidenvedonpukemistaktiikka? Milloin lapsen on osattava pestä hampaansa? Kuinka vanhalle lapselle on vielä luettava iltasatu? Miten aikuinen voi iloita siitä, että lapsi sanoo häntä tyhmäksi? Mitä on oikea välittäminen? Mitä tarkoittaa sitkeys ja johdonmukaisuus kasvatuksessa? Miten koko kasvattaminen on maailman helpoin asia? Onko vanhempien koskaan tarvetta suostutella lasta tottelemaan? Miten ryhmäkasvatus eroaa yksilökasvatuksesta?

1257501934_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Keijo Tahkokallio


Edellisiin kysymyksiin ja moniin muihinkin vanhemmat ja opettajat saivat harvinaisen selvän, yksiselitteisen ja helposti noudatettavan ohjeen, kun Keijo Tahkokallio tarinoi lahtelaisten lasten vanhempainillassa. 

1257501175_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tiirismaan koululla 5.11.2009  tunnelma oli vielä odottavan jännittynyt ennen luennon alkua.

Eikä kasvatuksen tarvitse olla ryppyotsaista: runsaat neljäsataa vanhempaa nauroivat makeasti lähes kaksituntisen Tahkokallion persoonallisen kasvatusraamatun tosielämän tapahtumille ja esimerkeille – samaistaen usein itsensä noissa pulmissa.

Vaikka tilaisuuden avasi Lahden kaupungin sivistystoimialan peruskouluorganisaation Keskustan aluerehtori, tuosta keinotekoisen typerästä organisaatiosta ei tilaisuudessa ollut enempää haittaa.

Kyllä Tahkokallion esitys läheni paljon koiran kasvatusta, mutta hyvässä mielessä: harjoita, ole sitkeä, opasta, toista, näytä aina kuka käskee, kuka on pomo, älä hellitä.

Päivähoito- ja peruskouluikäisten vanhemmille Tahkokallion luento oli kasvattamisen peruskysymysten asenteitavapauttava synninpäästö: selkeiden rajojen ja käskyjen antaminen on sittenkin lapsen parhaaksi. Lapsi odottaa vaistonvaraisesti (=nisäkkäiden limbinen järjestelmä) aina, että aikuinen osaa joka tilanteessa ratkaista asian eikä jää neuvottomaksi. Lapsen tehtäviin kuuluu kokeilla jatkuvasti rajojaan, testata aikuista osaamisessa, aikuisuudessa, kasvatustaidoissa.


Oman yli kolmenkymmenen vuoden pituisessa opettajantyössäni  on Tahkokallion kaltaisia psykologeja osunut kohdalleni kahden sormen verran. Tahkokallio on toinen noista suomalaisen käyttäytymistieteen harvoista poikkeuksista: psykologijoukko kun tahtoo olla se kaikkein päättämättömin asiantuntija kodin ja koulun välisessä, usein kuukausiksi, vuosiksikin pitkittyvässä ongelman ratkaisemisessa.

Tahkokallion esitystapa on valloittavan hauska ja välitön. Eikä ihme, että tällainen psykologi ei kauan
yhteiskuntamme yhä enemmän jäykistyneissä  organisaatioissa viihtynyt: jo kaksikymmentä vuotta hän on toiminut vapaana yrittäjänä luennoiden ympäri Suomen.

1257501832_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tiirismaan koulun seinältä tervehti kuvanveistäjä Väinö Komun teos Tiedon ja taidon portaat ja hyvästeli kasvatuskysymysten käytännön tiedosta rikastuneet vanhemmat  takaisin kodin maailmaan.


Rajojen ja rakkauden apostoli on moderni jokaisena aikana, eritoten nyt kun koululaitoksemme Lahdessakin rakentuu pelkästään säästöpäätöksiin, joissa ainoa epämääräinen tavoite on suuret, kasvottomat, yksilön oikeuksia vierastavat tehokouluyksiköt. 

 

Nämä vanhemmille, kasvattajille ja ja koulujen henkilökunnalle tarkoitetut yhteiset tilaisuudet ideoi Lahden Seudun Vanhemmat r.y. (LASEVA) jo lähes kaksi vuotta sitten. Nyt ideat ovat saaneet kaikki lahtelaiskodit ja koulut kattavan toteutuksen. Onnittelut -  kolmas sektori!