Pisa1-normal.jpg

 

Perusopetuslaitoksemme kouluovi on avoimena iloisille, innokkaille, persoonallisille, yksilöllisille oppilaille mennä sisään ja synkistyneille, tympääntyneille, tulevaisuuden uskonsa menettäneille, samaan muottiin valetuille nuorille tulla sieltä ulos.

Piirros Hanna Virtanen

 

 

Suomen pisahourekuumeresepti

Pisa-tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos. Vuoden 2009 tutkimukseen osallistui 65 maata/aluetta, joista 33 oli OECD-maita. Tulokset julkistettiin 7.12.2010.  Sijajärjestyksestä Pisa -kilpailussa kertovat kaksi oikeanpuoleista saraketta.

Suomen tulokset:

Pisteet  

OECD-maat

Kaikki osallistujat

Lukutaito

 536

 2.

 3.

Matematiikan osaaminen

 541

 2.

 6.

Luonnontieteiden osaaminen

 554

 1.

 2.

Lisätietoja: Opetus- ja kulttuuriministeriö

 

 

Hämäläiset vihreätkin pisasumussa

Hämmentävästi yli kaksituntiseksi venähtänyt keskustelu Lahden pääkirjaston auditoriossa viiden vihreän panelistin ja meidän puolitusinaisen yleisön välillä paljasti nopeasti kansanedustuslaitokseen pyrkivien ehdokkaiden koulutietämyksen luvattoman kehnoksi ja kapea-alaiseksi. Tämän päivän koulun ja sen opettajan vastuusta kysyttäessä he kaikki viittasivat opettajan ja muiden koulun työntekijöiden suureen moraaliseen vastuuseen: eivät tienneet, että moraalia ei koululaeissa enempää kuin asetuksissakaan ole enää missään muodossa edes mainittu - saati opettajan tehtäviä lueteltu ja todellista vastuuta määritelty.

Hajanaisen hapuilevaksi jäi myös vihreitten kannanotto keskusteltaessa yleisökutsussa mainitusta Pisa-tutkimuksesta ja sen merkityksestä: vain kaksi panelisteista (Sami Hietanen ja Jukka Ilmonen) oli ymmärtänyt tutkimuksen toisarvoisuuden kansakuntien tilan ja koulutuksen mittarina.

Jopa yleisössä ollut entinen koululautakunnan puheenjohtaja Onerva Vartiainen oli käsittänyt todeksi suomalaisen koululaitoksen kasvatuksen totuudentorven Kari Uusikylän ironiseksi vitsiksi tarkoittaman lausahduksen, jossa tämä aikanaan tokaisi hyvien pisatutkimusten pelastaneen suomalaisen peruskoulun: niinhän ei ole käynyt, tietää Uusikyläkin, vaan tosiasiassa suomalaisen peruskoulun, sen perusopetuksen kasvatusideologinen tuhoaminen on nykyisen hallituspolitiikan  (jossa vihreät ovat kiinteä poliittinen osa) toimenpiteitten kohde.

Pisa-vihreät.jpg

Kirjaston auditoriossa panelistit istuivat salin edustan hämärässä ja me yleisö kirkkaasti valaistussa salissa.

Olisi ollut paljon hedelmällisempää keskustella panelistien kanssa ympäristöpolitiikasta ja sen merkityksestä – siinähän he ainakin poliittisen viitekehyksensä kautta olisivat olleet  tietävämpiä, osaavampia, monipuolisempia ja kokeneempia. Siihen ei jäänyt aikaa. Harmi.

http://www.hameenvihreat.fi/2011/03/19/pisa-vinossa-keskustelutilaisuus-lahdessa/

 

2010681.jpg

Menneen kertausta
 
10
.6.2010 kirjoitin Pisa -asiasta näin

Lakimuutos tuhosi perusopetuksen

Eduskunta hyväksyi pari päivää sitten perusopetuslain muutokset, joissa peruskoulun saavutukset ja erityisopetuksen tehokkuus perusteellisesti mitätöidään. Kun erityistä tukea tarvitsevat oppilaat nyt siirretään yleisopetuksen ryhmään, ryhmäkoko ja tuen saannin nopeus jäävät kokonaan kunnan ja yksittäisten koulujen harkinnan varaan. Hyväksytty perusopetuslaki muuttaa erityisopetusta niin, että oppilaalle annetaan ensin tukiopetusta ja osa-aikaista erityisopetusta. Jos nämä eivät auta, tehdään pedagoginen selvitys ja siirto erityisryhmään tai yleisopetukseen erityisoppilaana. Tämä asettaa opettajat ensin suuren paperityön ja sitten kovan, ylimääräisen opetustehtävän eteen: suurenkin luokan opettajan pitää pystyä opettamaan erityisoppilaita, vaikkei ole saanut siihen koulutusta. Tehtävä on lähes mahdoton. Kunnat eivät tule selviämään tehtävästä ilman säädöksissä osoitettavaa lisärahoitusta.
Huolestuttavinta on, että oppilaat eivät enää saa kykyjensä mukaista kokoaikaista huolenpitoa ja erityisopetusta, jota tarvitsisivat monen kouluvuoden ajan. Syrjäytyminen lisääntyy pelottavasti. Yhtä varmaa on myös, että yleisopetuksen oppilaiden työrauha häiriintyy, keskittymiskyky katoaa ja luontainen oppimiskyky taantuu autistisen, jälkeenjääneen, sopeutumattoman tai muista oppimisongelmista suureen ryhmään siirretyn erityisoppilaan samanaikaisopetuksessa. Vanhempien mielipiteet ja osuus lapsensa koulunkäynnin ratkaisuissa jää uudistusbyrokratiassa hälyttävän toisarvoiseksi.
Suomen koululaitos pyrkii nyt Salamancassa jo16 vuotta sitten annettuun, vanhentuneeseen julistukseen vedoten inkluusioon eli kaikkien lasten yhteiseen opetukseen. Idealistinen tasa-arvoon pyrkiminen ei ole realistista. Eduskunta mitätöi näin uudistuspäätöksellään oppimistuloksistaan kansainvälisesti tunnustetun suomalaisen peruskoulun. Pisa-ykköstilalla emme uudistuksen jälkeen enää ylvästele.

Ennustajaeukon osa on helppoa

Toimin Pisa-asiassa ennustajana jo muutama vuosi sitten. Otin yhteyttä molempiin tutkimusta suorittaneisiin (Jyväskylä, Helsinki) yliopistoihin ja tutkimuksista vastaaviin professoreihin sekä kirjoitin kahdesti vuonna 2008 Helsingin Sanomien mielipideosastoon.

 Pisa5-normal.jpg

 

PisaHS-normal.jpg      

Ajattelin, että eivätköhän kouluviranomaiset rupea hiljalleen itsetykönänsä pohtimaan rehellisesti koulun todellisuutta. Eivät ruvenneet.

2010681.jpg

 

Koulun ja yhteiskunnan tila

Erikoisen huolestuneina me tavalliset kansalaiset äidit, isät ja isovanhemmat pohdimme: näin onnettoman mitättömällä perusteellako, kuin mitä Pisa-tutkimus kertoo, me suomalaiset aiomme elää kohti tulevaisuutta täällä maailmassa ja polleilla moisella typerällä tutkimuksella? Sehän mittaa pelkästään erittäin rajattua koulutaitoa. Missä on suomalaisten yhteisöllisyys, demokratia, hyvät tavat tai positiivisuus ja niiden mittarit? Ei kehdata mitata, että syrjäytyminen on nuorten maailmanmestaruusluokkaa, paha-olo näkyy kaikkialla, armeijasta raakataan jo kymmeniä prosentteja mielenterveyshäiriöiden vuoksi, kouluampumisten synkänpuhuva lähimenneisyys varjostaa työttömyyden ja juurettoman suomalaisen elämää.

1232623245_kannaksen%20bang%20bang.JPG

Kuva Lahden Kannaksen lukion maankuulusta kouluväkivaltaa ruotineesta esityksestä.

 

Koulun ja yhteiskunnan tila on päättäjiltämme unohtunut ja täydellisesti pisahtanut.