Kaj Chydeniuksen sävellysten ilta Teatteri Vanha Jukon salissa jää yhdeksi elämän harvinaisista kokemuksista. Sen suomalaisen vanhan lyriikan ajatusten puhdas kauneus ja runon poljentoon Chydeniuksen sävelin kirjoittama tähdenlennon tarkka ajattomuus tarjosivat täyden sylillisen todellisia musiikinhelmiä, vastustamattoman kauniita, ainutkertaisia melodioita ja runon koskettavia tunnelmia.

Chydenius taitaa teostensa johdattelijan osan ja valloittaa meidät itseironiansa kehystämällä hauskalla minuudellaan - piano ja hän sen koskettimilla ovat jo yksi suomalaisen musiikin käsittämättömistä ilmiöistä, aina tuoreella intensiivisyydellään, nautittavuudellaan ja jäljittelemättömyydellään.

Illan yli kahdenkymmenen sävellyksen kokonaisuus rakentui valtaosaltaan kantaesityksistä, suomalaisten klassikkorunoiljoiden teksteistä kaikki. Yrjö Kaijärven ja L.Onervan kahdeksan pienen runon sarja värittyi harvinaislaatuisen kiinnostavaksi sävellysten dialogiksi aatteista ja tunteista. Väliajan jälkeiset Veijo Meri -runouden sävellykset Hongat sulle laulavat (ja myös ylimääräisenä esitetty tango) tuoreudessaan ja sisällöllisessä koruttomuudessaan viehättivät sävellystaiteen draamakerrontana. Viljo Kojon kaunis En tiedä muistatko mua tuntui sisällöltään ja herkältä sävellystunnelmaltaan jo Chydeniuksen joutsenlaulun alkuakordilta, mutta vain hetkeksi, sillä Eino Leinon komea Canzone, tuo rytmisesti varioivan vetävä eeppisen symbolirunon sävelellinen sanoma todisti - runon itsetuhoisella sisällölläänkin – Chydeniuksen luomispalonroihun jatkuvan entistäkin valtoimempana, mielikuvitusrikkaampana ja jalostuneempana.

Minja Koski ja Mikael Saari illan varmoina laulusolisteina välittivät sytyttävästi sävelteosten sisällön, tunteet ja tunnot. Heidän duettolaulunsa hehkui kauneimmillaan Eino Leinon Iltahyräily -runon säkeissä. Minja Kosken tuttu ääni on ohuen puhdas, rytmitaju ihailtavan tarkkaa ja hänen koskettavimmat soolonsa tenhoavat nyt alttosävelalueella vangitsevasti. Mikael Saaren tulkinnan voimaa, sisäistynyttä heittäytymistaitoa sekä puhtaan kaunista äänenväriä on nautinto kuunnella.

Konsertin viimeisenä tulkittu Johan Bargumin teksti Lilla teaterniin  neutronpommin syntymän varjotunnelmissa sävelletty Sakka mielen pohjalla nivoi säveltäjän ajatusmaailman kokonaisuudeksi ja palautti Chydeniuksen kantaaottavan varhaiskauden voimakkaan julistustehtävän ja oikeutuksen näin tyylikkäästi katsella kauas menneisyyteen.
 

Uhma, tyyneys

Kaj Chydeniuksen lauluja

Kaj Chydenius – juonto ja säestys
Minja Koski – laulu

Mikael Saari – laulu


Teatteri VANHA JUKO 23.10.2012