Jutta%20Urpilainen-normal.jpg
 

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen on monissa yhteisissä asioissa hoitanut koulutukselleen vieraan tehtävän upeasti ja perehtyneen ammattitaitoisesti. Omaan, opettajanalaansa, hän pyrkii nyt puuttumaan Pisa-tutkimustuloksia peläten ja vaatii peruskouluun remonttia. (YLE -uutiset 4.12.2013)

Pisa-tutkimus on pinnallinen, yhteiskuntien koulujärjestelmiä vertaileva sijajärjestykseen rankkaava kansainvälinen tilastomittari: se mittaa vain lastemme nöyryyttä suostua omaksumaan koulun antamia tietoja.

Todellisuudessa lapset, meistä fiksuista aikuisista lähtöisin, ovat valovuosia tällaisia keskiarvomittauksia rakastettavampia, yksilöllisempiä, taitavampia, lahjakkaampia ja sosiaalisempia kuin miksi viime vuosikymmenen kuluessa suurmassakoulutukseksi muutettu koululaitoksemme ja sen oppilaat Pisamittauksissa paljastuvat.

Yhteiskunta peilaa viiveellä epäonnistumisiaan: sen heikoimpien, herkimpien, maan aurinkoisimpien, hiljaisimpien tai äänekkäimmin käyttäytyvien koulukriitikkolasten huomioiminen yksilöinä on Suomessa lakkautettu. Erityisopetus, jossa jokainen lapsi saisi jokaisena tuntina äidillistä kuria ja isällistä rakkautta, on lopetettu sulkemalla pienet, idylliset, kasvatuksellisesti tulokselliset erityiskoulut. Erityisoppilaat on lahdattu suuriin luokkiin muiden oppilaiden sekaan, kasvatussoppaa täydennetty kouluavustajien läsnäololla ja erityisopettajan muutamien tuntien viikoittaisvierailuin. Kaikkien oppilaiden kannalta suurmassakoulujen sosiaalinen viitekehys oppimiselle on tänään markkinaluokkaa, häärimistä ja häsläämistä, levotonta ja keskittymiselle mahdotonta.

Tällaisen koululaitoksen tila on päässään. Se on räjäytettävä alkuosiinsa: jokainen lapsi rajallisena, omilla ominaisuuksillaan lahjakkaana ihmisenä on arvokas meille kaikille. Kasvatusilmapiiriin ratkaisuksi tarjottu tietotekniikka siihen liittyvine oppimismateriaaleineen ei meitä ihmisiksi jalosta. Sen tekee vain hyvä lähimmäinen, koulussa opettaja riittävällä läsnäolollaan ja sympatiallaan. Lapsen luottamus aikuiseen ihmiseen hänet hyväksyvänä ainutlaatuisena ihmisyksilönä on sosiaalisuuden ja oppimisen ainut tie. Eikö olekin, Jutta Urpilainen.

 

 

PS

Lahen uutisia on useaan kertaan ilmestymisvuosinaan puuttunut Pisa tutkimuksen näennäismerkitykseen. Yksi näistä Pisa-vuodatuksista löytyy vuodelta 2011 seuraavaa linkkiä näpäyttämällä:

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2011/03/kansalaisyhteiskunnan-tila-on-pisahtanut

 

Leikkaan tuosta vuodatuksesta Kansalaisyhteiskunnan tila on pisahtanut  tähän pari otetta:

Sakset.jpg  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Pisa1-normal.jpg

Perusopetuslaitoksemme kouluovi on avoimena iloisille, innokkaille, persoonallisille, yksilöllisille oppilaille mennä sisään ja synkistyneille, tympääntyneille, tulevaisuuden uskonsa menettäneille, samaan muottiin valetuille nuorille tulla sieltä ulos.

Piirros Hanna Virtanen

Ennustajaeukon osa on helppoa

Toimin Pisa-asiassa ennustajana jo muutama vuosi sitten. Otin yhteyttä molempiin tutkimusta suorittaneisiin (Jyväskylä, Helsinki) yliopistoihin ja tutkimuksista vastaaviin professoreihin sekä kirjoitin kahdesti vuonna 2008 Helsingin Sanomien mielipideosastoon.

 Pisa5-normal.jpg

 

PisaHS-normal.jpg      

Ajattelin, että eivätköhän kouluviranomaiset rupea hiljalleen itsetykönänsä pohtimaan rehellisesti koulun todellisuutta. Eivät ruvenneet.

2010681.jpg

  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Sakset.jpg