Taiteella on itseisarvo

Uusi aikaan ja paikkaan niveltyvä aito veistos on nykyisessä Suomessa harvinaisuus. Muistomerkkipatsaita ja veistoksia sodille, merkkihenkilöille ja historiallisille tapahtumille kyllä riittää kaikissa kylissä. Saimme olla todistamassa uudenlaisen muotokieleltään rikkaan ja äärimmäisellä taituruudella valmistetun teoksen paljastusta ja kokea taiteen itseisarvon.

Lientola1-normal.jpg

Kuvanveistäjä Elisa Lientola ja hänen teoksensa Alku

Teoksen maanläheisen ruskean, massiivisen hahmon havaitsee jo kaukaa. Kuvanveistäjä Elisa Lientola on taltuttanut vahvan teräksen kookkaaksi, monimuotoiseksi taiteen kukinnoksi, palannut lapsuusmaisemaansa Jyväskylän Äijälänrannan Rantaraitille, mukanaan komea Alku-veistos, pystyttänyt sen hivelevän kauniiseen järvimaisemaan ja juuri valmistuvan asuntoalueen vieritse kulkevan kävelypolun kiintopistekohtaan.

Seudun mennyt historia, sen tiiliteollisuus, puutarhat ja junaliikenne ovat juuri rakentumassa uuteen aktiiviseen sivilisaatiokukintoonsa - moderniksi kesän 2014 asuntomessualueeksi. Lientolan teos Alku kuvaa materiaaliltaan ja muotokieleltään symbolisesti tätä seudun vahvaa uudelleensyntymistä: mahtava, kymmentonninen terästeos ihmisvoimin takomalla, hitsaamalla muotoiltu ja luonnonruosteen patinoima, mallinaan tuttu karjalanneidon kukkanuppu. Veistoksen avajaisissa, rankkasateessa se kyynelehti elävän sympaattisena luomuksena itkien menneen aikakautensa ajan ruosteista kaihoa ja uuden, juuri avautuvan nuppunsa voimantunnon iloa.

 

Lientola2.jpgLientola3.jpg

Kuvanveistäjä ja kaupunginarkkitehti avauspuheissaan riepottelevassa sateessa, osa yleisöä, näkymä messualueesta ja Alku-teos pohjoissivultaan

Alku-niminen veistos sai ylistyksekseen parit henkevät paljastuspuheet. Ensin ennen peitteensä poistamista patsastoimikunnan puheenjohtajan, kaupunginarkkitehti Ilkka Halisen luonnehdinnan: ”Teos on patsaskilpailun ehdotuksista muodoiltaan ja taiteellisilta arvoiltaan ajattomin ja kestävin. Se nostaa taatusti keskustelua olemuksestaan ja se on monitulkintainen niin kuin taiteen pitääkin olla. Teoksesta välittyy hienosti taiteilijan arvomaailma ja myös taiteilijan ymmärrys paikan ja alueen historiaan. Tämä veistos nostaa esiin ihmisestä positiivisia tunteita.”  Kuvanveistäjä Elisa Lientola itse koki kiitollisuutta saatuaan luoda omaan kotikaupunkiinsa, Jyväsjärven veden äärelle, ihmisen arkisen kulun ja elämisen vierelle teoksensa. Hän kuvaili lähteneensä Jyväskylästä aikoinaan viitisentoista vuotta sitten sen vertauskuvauksiin Suomen Ateenasta aikalailla epäuskoisesti suhtautuen. Lientola korosti taiteilijan ajatuksenaan uudelleensyntymistä, ihmettä kukan kautta: se on kuin toivoa ylläpitävä, avautuva nuppu ja merkki tarpeesta kauneuteen myös silloin kun ajat ovat kovemmat. Taiteen tutkija, tohtori Tarja Pääjoki kiteytti omassa puheessaan myös kukan merkitystä taiteen keskeisenä innoittajana: ”Jo antiikin suuret maalarit maalasivat kukkia, uudestisyntymisen symboleja, elämän varmoja elähdyttäjiä luomuksiinsa. Hän näki Lientolan poikkeuksellisen omaperäisessä veistoksessa inspiroivaa merkitystä myös ihmistenvälisiin kohtaamisiin -kenties feministisesti ajatellen uusien ihmisparien, tulevien elämänkumppaneiden sovittuja ensikohtaamishetkiä juuri tuon harvinaisen, varmasti erottuvan teoksen äärellä.”

Vain Suomen Ateenassa, sivistyksellisesti ja kulttuurisesti ylivoimaisen luovassa henkisessä kulttuurikaupungissa Jyväskylässä taide itseisarvona, elämämme arjen ja juhlan rikastajana on vielä mahdollista. Elisa Lientola on sen ainutlaatuisella työllään todistanut meille ja tuleville sukupolville. Uusi veistoskulttuuriaikakausi taiteen kunniaksi on Suomessa alkanut.

 

Kansantaiteilijan hurmaavaa naivismia

Enni%20Id%202-normal.jpg

Kesäisen raikkaan taidekasteen ja hyvän mieleen takaa vierailu Padasjoella Enni Idin mökin, maalaustaiteen naivismin tyyssijassa.

Enni Idin laaja monihuoneinen pikkutorppa on suomalaisen kansanmaalarin luoma kansantaiteen aarre: jokainen tila, lattia, laipio, seinät, ikkuna- ja ovenpielet, jokainen esine, tuolit, harmonit, vadit, purkit, hellat ja tarve-esineistö on naivistin värikkäästi, usein vielä tyylikkään taidokkaasti kuvin ja loppumattomalla mielikuvituksella koristelema.

Enni%20Id%205-normal.jpg

ENNI%20id1-normal.jpg

Enni Idin hurmaava kuvamaailma ja sen tyyssija, mökki pihapiireineen on kahvioineen avoinna vierailijoille kesäsunnuntaisin 15.6.-10.8. välisenä aikana klo 12-18.

http://itenet.fi/ite-taiteilijoita/enni-id/

 

 

Ars Auttoinen shokeeraa tyhjyydellään

Ars%20auttoinen%202-normal.jpg

Maan merkittävimpiin kesänäyttelyihin rientää totutusti innoissaan. Tämänkesäisen Ars Auttoisen anti shokeeraa tyhjyydellään: lipunmyyntitilan seinät puuttuvat, pääsylippukassa on juuri pudonnut ja rikkoutunut, näyttelykahvio on pihanperällä vasta valmisteilla, päärakennuksen entisen tyylikkään kahvioaulan täyttää nyt taideteoksena raakalautaiset suuret ja tyhjät, mutta ahtaat säilytyskomerot, ja kaikkialla näyttelyssä tuntuu olevan keskeneräisyyttä ja ilmaa. Raaka ja kylmä tuuli viuhtoo gallerian taidepihan sateisen kohmeista tannerta. Olisin odottanut tätä tyhjyyttä hieman täydempää kokonaisuutta: teosten huippuna Simo Ripatin veistos Tyhjä on lähes silmältä huomaamaton langasta, puusta, paperista luotu, miltei visuaalisesti näkymätön ihme.

Puitteiden ja taideteosten informoidaan Ars Auttoisissa muuttavan muotoaan pitkin koko mittavan esittelykesän ja saman pääsylipun kelpaavan useampaan käyntiin näyttelyssä. En ihan ole pettynyt, mutta shokeerautunut. Siksi kaivelen näyttelystä tällä hetkellä kiintoisimmat kokemukseni nähtäväksenne.

Ars%20auttoinen%204-normal.jpg

Näyttelyisäntä Teemu Salosen monet teokset useissa näyttelytiloissa alkavat krumeluurissa jäljittelemättömydessään ja koristeellisessa yltäkylläisyydessään jo ansaitusti viehättää  - nyt hänen pelkistyksensä kynäkourasta on virkistävää uutta, puhdistunutta ilmaisua.

Arsauttoinen4-normal.jpg

Useille naistaiteilijoillemme tyypillinen muotiaihe, verhottu maailma on saanut Tiia Matikaiselta tyylikkäitä, vaikuttavia ja puhuttelevia keramiikkatoteutuksia näyttelyn seinille, Juhana Moisanderin ilmaisullisesti ja teknisesti komeissa tunnekylläisissä videoinstallaatioissa henkii tuore ja täydellinen uusi aika - videoteosten aikakausi.

Ars%20Auttoinern2014%201-normal.jpg

Virpi Miettisen yksityisnäyttelyssä perinteinen valokuva hipoo uusia, valokuvan teknisten toteutusten huippuja aforismeineen.

Mitä uutta tapahtuu Ars Auttoisten elinvoimaa uhkuvassa atmosfäärissä, sen näyttelyn mielenkiintoistakin monipuolisemmissa näyttelytiloissa, niiden salaperäisissä lokeroissa, pimennoissa ja erillisissä yksityisgallerioissa ennen  näyttelykesän sulkemista 10.8.14 - jään odottamaan ja palaan näyttelyn sisältöön kesän edettyä muutamaa viikkoa pidemmälle.

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=607dfc7f60&view=att&th=146809e3d6267b2c&attid=0.1&disp=safe&zw

 

Ars Auttoisen kesänäyttely uudelleen 18.7.2014

Arsauttoinen14-normal.jpg

Galleristi-taiteilija  ja myös terassikahvilan hengetär Kati Joki luo neulalla vasemman käden nimettömässään uutta teosta kenties laajempaankin tuotantoon....

Ars Auttoinen  on taidenäyttely, jossa kesävierailu pariinkin eri kertaan virkistää ja avaa ajatuksia. Tällä käyntikerralla teokset viestivät entistä tyylikkäämmin ja keskitetymmin videovaltaisella ilmaisullaan elämän keskeneräisyyttä ja kaiken arvaamattomuutta, turha krääsämateriaali oli saanut osin väistyä, vieraileva valokuvagalleristi vaihtunut ja pelkistys, ei onneksi steriiliys, puri virkistävästi hitaampaankin ajattelijaan.

Arsauttoinen142-normal.jpg

Näyttelytilat ja erityisesti tavaragalleriat asetelmineen olivat löytäneet kypsän ilmeensä vierailijan käyskennellä ja ihastella ajanpatinan monenmuotoisia röykkiökaaoskokonaisuuksia. Uusi uniikki, viehättävän vanhoin, kookkain ikkunoin kehystetty terassikahvio antimineen kruunasi toisen käyntikokemuksen sympatiallaan ja palveluillaan.