Art%20Deco10.jpg

Harvemmin olen joutunut museoissa jonottamaan. Tallinnan Kumun eurooppalaisen muodin näyttely oli niin täynnä katsojia, että vartija, joka jonottaessani pääsyvuoroani kertoi näyttelykävijöitä olleen jo kymmeniätuhansia, päästi sisään uusia katsojia vain näyttelystä poistuvien tilalle.

Muotihistorioitsija, sisustussuunnittelija ja lavastaja Aleksandr Vassiljevin (1958) kokoelman näyttely Nuoruuteni Pariisi tilittää ensimmäistä maailmansotaa seuranneen henkisen ja ruumiillisen vapautumisen vuosikymmenen muotia. Näyttely koostuu 80 puvusta ja paristasadasta asusteesta sekä valokuvista ja maalauksista, jotka kuvittavat eurooppalaisen muodin kehityskulkua tuona sotienvälisenä aikana. Muoti oli seuloutunut koko Eurooppaa vallitsevaksi pariisilaismuotitalojen, amerikkalaisten, englantilaisten muotituulien ja kiinalaisen muodin mukaan.

Artdeco8.jpg

Aleksandr Vassiljev on julkaissut useilla kielillä lähes 40 kirjaa muodin historiasta, tuottanut dokumenttielokuvia, työskennellyt opettajana ja kehittänyt erilaisia muotihankkeita. Hän on pitänyt luentoja ja muotiin liittyviä seminaareja eri puolilla maailmaa. Hänen art déco -kokoelmansa on ollut esillä Pariisissa, Sydneyssä, Hongkongissa, Tokiossa, Istanbulissa, Moskovassa, Riiassa, Vilnassa ja Kaunasissa.

Art%20deco1.jpg

Pukeutumismuodin jyrkkä muutos ilmeni ennen kaikkea helmojen pituudessa, joka vuosina 1918–1925 lyheni lyhenemistään ja ulottui lopuksi monia vanhoillisia järkyttäen ainoastaan polviin. Vallalla olivat rohkeat, syvään uurretut helmikoristeiset musliinileningit, joihin kuuluivat elegantit käsilaukut ja pussukat sekä omaperäiset, usein kypärää muistuttavat hatut ja suuret strutsinsulkaviuhkat, bakeliittiset puuterirasiat ja kimaltelevat savukkeenpidikkeet, jalokiviä jäljittelevät rintakorut ja pikkuiset lornjetit. Kukka-aiheet vallitsivat aikauden designissa.

Art%20Deco3.jpg

Artdeco7.jpg

Art%20deco2.jpg

Artdeco5.jpg

Näyttelyn tungoksessa kamera tavoitti myös suomalaisen pukusuunnittelun Grand Old Ladyn Liisi Tandefeltin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Liisi_Tandefelt

Artdeco6.jpg

Kun tätä Kumun juuri päättyvää näyttelyä ennen olin syrjäsilmin vilkuillut viimeksi muotia Suomen tasavallan ykkösmuotinäytöksestä televisiossa - presidentin itsenäisyyspäivän vastaanoton kättelymarssia - totean heti, että suomalaisilla on paljon opittavaa eurooppalaisesta menneen maailman, maailmansotien välisestä muodista. Kauneus, käsityö, tyylikkyys ja yksilöllisyys ovat näissä vassiljev-näyttelyn luomuksissa aivan toista luokkaa kuin suomalaisleningeissä. Erityisesti toivoisin monen kohdalla iltapukujen roimaa lyhentymistä ja laahuksetonta muotia tuon 1920-luvulla vallineen muodin tapaan, sillä niin monet suomalaiset, miehet etupäässä, ovat noissa luomuksissa kompuroinnillaan itsensä munanneet. Eivätkä nuo laahukset ja toisaalta napaan saakka ulottuvat rintauurrokset kuin poikkeuksellisesti ole sopineet kantajilleen.

Kumun näyttelystä seurueemme löysi yhden ainoan miehelle tarkoitetun luomuksen - silinterihatun. Olisiko miesten asusteiden näyttelylle seuraava tilaus - ainakin näiden rispaantuneiden samettifarkkujen sisältä katsellen se kohentaisi mielialaa.

http://www.kumu.ee/fi/nayttelyt/arkisto

Artikkeli liittyy lahtelaisten vironkielen harrastajien kolmipäiväisen Tallinnan kulttuurimatkan 16.1.-18.1.2015 kokemuksiin.