Huominen%20sin%C3%A4%20oot.jpg

Otto Rokka, Miko Jaakkola, Pyry Kähkönen, Wilma Seppälä, Maaria Nuoranne, Emmi Salervo  Lauluyhtyeen tulkinta soi puhtaasti ja tunteikkaasti               (Heppa -Koskinen/Rossi/Sinnemäki) stemmoissa ja vakuuttaa draamallisessa eläytymisessään.

Kun Lahden kansanopiston teatterilinja I aloitti kevätkonserttinsa Jukka Linkolan Joiulla, koko sali tuntui täyttyvän noitien sihinästä, paukkeesta, näpsyttelystä, rytmistä - magiasta niin draamantäyteisesti, teatterillisesti mukaansa kaapaten, että huikaisi. Tuo monen kansainvälisenkin kuoron ohjelmistoon kuuluva onomatopoeettinen sävelmanaus syveni nyt vielä entisestään miesäänten ankkuroidessa sen maankamaran syvään tummaääniseen noituuteen. Ja kun musiikillisesti rikas ilta päättyi suuren yhdistetyn (I ja II vuosikurssit) kuoron iki-ihanaan Nuoruustangoon Lämpöni lempeni annan (Kaj Chydenius/Anu Kaipainen), kyyneleet putoilivat silmäkulmista poskillemme ja vierivät viimein täysin valtoimenaan. Herkän tunnelman ja liikutuksen voima estradin molemmin puolin oli poikkeuksellisen nostalginen ja vetoava.

Ohjelmakokonaisuus koostui jälleen teatterilaulun, varieteen ja kabareen parhaimmistosta - Kaj Chydenius, Eero Ojanen, Toni Edelmann, Sami ja Maarit Hurmerinta, Pekka Ruuska, Kerkko Koskinen sekä kansainvälisemmin Kurt Weill,  Joseph  Kosma, Marguerite Monnot. Lyyrikot kääntäjineen edustivat sävelten esiajattelijoina suorastaan laulumusiikin kauneuden ja sanoman suuria ajattelijoita: V.A. Koskenniemi, Jukka Itkonen, Matti Rossi, Jacques Brel, Pentti Saaritsa, Georges Moustaki, Nikolai Denisov, Elvi Sinervo, Bertolt Brecht, Pertti Reponen, Leif Salmén, Anni Sinnemäki, Liisa Ryömä, Marja-Leena Mikkola, Jacques Prévert ja Lauri Sipari.

 

HUOMINEN SINÄ OOT -LAULUILTA

Lahden kansanopiston teatterilinja 1

Esiintyjät: Peik Sirén, Rosa Kettumäki, Eero Leichner, Hilla Ruoppila, Elli Saharinen, Milla Väänänen, Wilma Seppälä, Miina Penttinen, Antti Tuominen, Linnea Leino, Ona Korpiranta, Emmi Salervo, Aapo Puusti, Vilhelm Eklund, Miko Jaakkola, Pyry Kähkönen, Markku Harju, Maaria Nuoranne, Otto Rokka.

Laulu, sellaisena kuin lahtelaiset kansanopistolaiset sen tulkitsivat sooloina ja useina yhtyekokoonpanoina, on ainutkertaista, jäljittelemätöntä, ajatusten ja tunnelmien tilitystä sellaisella voimalla, intensiteetillä ja herkkyydellä, ettei karskimpikaan voi jäädä kylmäksi: sävellysten melodioiden kauneus ja tulkintojen aitous on vastustamatonta. Illan tuoreet, taiteilijoilleen vaatturoidut oivat sovitukset ja säestys Ari Niskasen intuitiivisen musikaalisissa ajatuskudelmissa ja sormissa sekä ilmaisullinen laulunohjaus Inge-Maarit Rautiaisen taiteilijoiden persoonallista laatua etsivässä ja tukevassa ohjannassa ovat suurta musiikkipedagogian glamouria.

Keväinen päätöskonsertti rakentui täydelliseksi aarrearkuksi täynnä yksittäisiä tarinoita, kertomuksia, salaisuuksia, filosofiaa, vakavuutta ja iloa. Kaivoin tähän silmät kiinni pitäen tuosta riemulippaasta muutaman laulun, taiteilijankin, pieneksi esittelyksi.

Lahdenkansanop.20154.jpg

Elli Saharisen eläväistäkin elävämpi tarinankerronta (Henna - Toni Edelmann/Annaleena Sipilä) on valmis hauskuuden vientituote suurillekin lavoille, hienolla erittelevällä, riemukkaalla tulkinnallaan. Milla Väänäsen (Koiranelämää - Jouannest/Brel/Ryömä) eeppisen teatterin hallittu Brel-täysosuma, Wilma Seppälän ( Viini - Ojanen/Salmén) väkevätunnelmallinen vaativan sävellyksen tulkinta ja Antti Tuomisen (Yksin oot sinä ihminen - Chydenius/Koskenniemi) parodiallisen teoksen vapautunut, yleisönsä ottanut todellisen hauskuuspillerin polkkamainen lento kera pianistisäestäjän soitannollisen vuoropuhelun kohottivat konsertin alkuosan tunnelmat lavean mielikuvituksellisiksi.

Ona Korpirannan (Tyttö ja tanssiva karhu - Chydenius/Mikkola) vahvan sisäistynyt, paneutunut draamatulkinta vakuutti persoonallisen kauniilla altollaan, herkällä pianosäestyksellä ja Emmi Salervo (Miten ja miksi - Edelmann/Denisov/Reponen) herkisti koskettavan tarinansa puhtaan sensuellin äänensä ja hienon kitarasäestyksen (Otto Rokka) kokonaisuudella. Aapo Puustin (Natalia - Chydenius/Sinervo) kokonaisvaltainen sielusyntyinen kehonilmaisu, uho ja herkkyys vuorottelivat musikaalisesti sekä sanomallisesti vaikuttavana täydellisen kypsänä tulkintana.

Lahden%20kansanopistolau20157.jpg

Vilhelm Eklundin (Lukevan työläisen kysymyksiä - Ojanen/Brecht /Polttila) kokonaisilmaisu - henkeäsalpaavan vahva ote, mestarillinen analyysi ja pirullisella huumorilla luotu yleisökontakti - oli yksi illan teatteritaiteen täydellisistä luomuksista, Pyry Kähkösen (Madelein - Brel/Ryömä) upeaääninen, subrettivalmis lavaesiintyminen, Brelin musiikille kunniakas ylistysluomus sekä Miko Jaakkolan (Kylän viisi soittajaa - Edelmann/af Hällström) teatterilaulu etevän taitavine tauotteluineen, eläytymisineen ja tunnelmointeineen soolokomeus. Otto Rokka (Barbara - Kosma/Prévert/Kemppinen) tyylikkäällä, pieteettisellä ja keskittyneen tunteikkaalla tulkinnalla hehkui illan päätteksi sen musikaalisena sädehtivänä briljanttina.

 

Apila.jpg

Monikymmenvuotinen Lahden kansanopiston teatteritaiteen opetus on hulmunnut pitkään rohkeutensa, taiteellisen ehdottomuutensa ja ennen kaikkea erinomaisten koulutustulostensa esimerkein maamme teatterikoulutuksen ykkösenä: tiennäyttäjänä teatterin vaikutuksesta yhteiskuntaan ja maailmaan, yksilöllisten lahjakkuuksien löytäjänä ja innostajana.

kynä.jpg

Lahden kansanopiston hallinto on kokenut vuoden aikana täydellisen uusiutumisen, niin taloa hallitseva säätiö kuin opiston johtokin ovat vaihtuneet. Kummastelen, miksi nyt ensimmäiseen kevääseen päässyt vuosikurssi I sai vasta viime viikoilla tiedon, ettei sille ole opiston ohjelmassa varattu toisen vuoden jatko-opiskelumahdollisuutta. Toivottavasti näille nuorille, parhaassa luomisvaiheessa eläville taiteilijapersoonallisuuksille löytyy nopeasti teatteriopiskelun uusia väyliä teatteriopintojensa syventämiseksi, myös Lahden kansanopistossa.