Akedia1.jpg

Martti Lutherin pohdintaa kyllästymisestään, omasta järjestään, riittämättömyydestään on akediaksi kutsuttu. Uskonpuhdistus suomalaiselle teatterille on kiireellisesti välttämätön - sen Akedia-esitys todisti. Tämänpäivän teatteri pitää räjäyttää niin hallituksi ranttaliksi, että teatteri tuntuu vähintään yhtä hyvältä ja tarpeelliselta kuin Lahden kaupunginteatteriin Aino-näyttämölle valmistettu Akedia: hurja vauhti läkähdytti, uusi ilmaisu riemastutti ja tekstin pähkähulluudesta ja kielillä puhumisesta pää kävi jo täysin pyörällä.

Varjoniveltämön voima on näyttää teatteri-ilmaisun lähes vielä käyttämätön ääretön kirjo, ydin ja krääsä samassa teoksessa yllättävänä, räiskyvänä, hauskana ja ällistyttävänä rakettisena keskityksenä. Monista käsikirjoituksen tuorehuumorisista huippuhetkistä kahden vaihtoehdon interaktiivinen havahduttava ympäristöpolitiikan tietokilpailukohtaus oli suorastaan tukehduttaa meidät nauruun. Varokaa!

Akedian ainutkertaisuus ei ole vain dialogin ja ilmaisun vuosien patoutumien purkamisessa. Sen voima on edelleen ihmisessä, keskeisen näyttelijätyön, Mario Gualandin persoonallisessa eläytymisessä, yleisön koukuttavassa yhtä aikaa  suurenmoisen nöyrässä ja vitaalisessa lavakarismassa. Koko ensemblen valloittavan taitava raikas tulkinta kasvoi esityksen sekunninsadasosatarkassa kokonaisohjauksessa, erinomaisessa musiikillisessa rytmissä, kekseliäässä puvustuksessa  ja jäsentävässä valaistuksessa kevään komeasti kukkivaksi, lumoavatuoksuiseksi thaliapuutarhaksi.

 

AKEDIA

VARJONIVELTÄMÖ

KÄSIKIRJOITUS Kaisa Nuuttila ja työryhmä   OHJAUS Markus Karekallas
LAVASTUS Työryhmä   ÄÄNISUUNNITTELU Ilmari Myllynen   VALOT Jaakko Salmela

ROOLEISSA Mario Gualandi, Laura Nuuttila, Reetta Kinnari, Kaisa Nuuttila

Esitysarvio ensi-illasta 8.5. 2015

http://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/produktio/116/akedia