Tampereen%20Teatterikes%C3%A4%2016%20Maa

Kuva  Sakari Kiuru/Teatterikesä

Aurinkoteatterilla on rajattomasti ajatuksiamme pöyhivää mielikuvitusvoimaa sekä fyysistä ja ilmaisullista taitoa näyttää teatterin kaikki mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Sen esitysmuoto on yhtäaikaa filosofointi, revyy, karnevaali, musikaali, tanssishow, kronikallinen kupletti, ylityöstetty surrealistinen näyttelijätyö, musiikillinen tyylittömyys, räävittömän hurjat rooliheittäytymiset ja koko esityksen pähkähullu, rajoja vailla oleva kliimaksisen raju meininki ja vauhti, joka valtaosaltaan on nautittavan hauskaa seurattavaa.

 

Käsikirjoittaja-ohjaaja Juha Mustanojan päätä ei palele eikä hänen näytelmäaihionsa ja teatterinsa vähäisiä käsittele. Kehystarinassa eletään Venäjän vuotta 1891. Ylpeät Eremitaasin kellarissa toimineet Keisarillisen Aurinkoteatterin aristokraatit artistit jättävät teatterinsa ja nousevat salonkivaunuun lähteäkseen junalla valloittamaan Siperiaa heidän teatterinsa tuhouduttua aikakauden näyttämövalojen kaasutekniikan räjähtämiseen ja koko Eremitaasin sekä suuren Pietarin palaessa maan tasalle. He suuntaavat matkansa kohti aarteita täynnä olevaa Siperiaa valloittaakseen sen ja tuomaan iloa ja sivistystä sen kurjien asukkaiden elämään. Vaan kuinkas junamatkalla käykään. He joutuvat monille sivuraiteille, välillä aina sivistynyttä Kuhmoa myöten ja mikä kohtalokkainta, kohtaavat kaiken manipuloijan ihmisvaltiaan: kananjalkaisessa mökissään vaaniva Ohranan agentti, hirmuinen noita Baba Yaga, vie uhreiltaan oikeuden ääneen, tahtoon ja ihmisyyteen. Noita kätkee heidän sielunsa pieneen maatuska-nukkeen, jonka sitten hautaa syvälle ikiaikaisten kuusien juurteisiin.

Tällä junamatkalla saamme me katsojat matkustaa mukana kolmetuntisen fantastisen matkan.

 

Olemmeko tämän päivän poliittisessa allegorisessa tilanteessa tuon menneen aristokratia-satuilukuvan nykytodellisuudessa tänään täällä pikku Suomessamme?

Aurinkoteatterin voima on tuoda aikamatkamme avuksi pitelemättömän raisu ilmaisu ja sen hulvaton atmosfääri menneen 1900-luvun hyvinvoinnin sekä taiteen ilmapiirissä silmiemme eteen ja antaa junajyskeen maisemien välistä meidän ajatuksissamme sitä tämän päivän todellisuuteen täällä sivistyneessä nykylännessämme, nykyruhtinaiden yksinvaltaista menoa ja meininkiä rinnastaen.

Kanssamatkustajiemme elämäntivolin henkilöityminä Nora Raikamon härskin huima ja täydellinen roolityö syöjätär Baba Yagana upeine äänenkäyttöineen, ruumiillistumisineen, Antti L.J. Pääkkösen aatelinen, änky-änkyttävä nihilisti Prinssi Ivan verrattomine laulun kielivirtuooseineen, Miko Kivisen kaiken juoniva, asioita vellova Rasputin balalaikkaisine kronikoineen, koloratuurilaulajatar Elena Petrovna Oona Airolan herkullisen luontevana, hurmaavana roolihahmotelmana, Sanna Hietala, pyörätuolissa alamaailman tapaan koko elämänmenoa sylkisen hauskasti kiroileva, vammautunut ilma-akrobaatti ja Paul Holländerin Pushkin-neekerikarhu kuin vuosisatojemme siitoksissa syntynyt karvainen, kompromissisen pitelemätön lelunalle.

 

Retoriikka, vaikuttamisen taito nousee esityksen monissa huipuissa moniulottuvuuksissaan keskeiseksi sivistyksemme ja demokratiamme pohdinnassa. Tässä Mustanojan mitään kunnioittamattomassa ketään kumartelemattomassa ajattelussa ja raikulissa ilmaisussa korostuu sen näyttelijätyön raju tulkintakokonaisuus, jota luonnottoman räikeä maskeeraus, karski kielenkäyttö, näyttämöhahmojen, pukujen visualisoinnin ja rekvisiitan mieletön fantasia ja väritys sekä ensemblen yhteinen voimakas lataus työstävät elämän loppumattomaksi tivoliksi vailla päätä, mutta sitäkin tuhansimmin täynnä hännänpätkiä, joihin mielikuvituksellamme tarttua.

 

 

Aurinkoteatteri

MAA-TUSKA

Käsikirjoitus ja ohjaus: Juha Mustanoja
Lavalla: Oona Airola, Sanna Hietala, Paul Holländer, Miko Kivinen, Antti L.J. Pääkkönen, Nora Raikamo

 

http://universum.fi/ohjelmisto/maa-tuska/

 

Arvio Tampereen Teatterikesän esityksestä Frenckell-näyttämöllä 3.8.2016 klo 18.30-21.00

         Tampereen%20teatterikes%C3%A4n%20logo.jp