Hyv%C3%A4t%20siskot%20b.jpg

 Perisuomalainen tapaa mennä kesäteatteriin hauskan harmittomasti nauraakseen. Lahden Uuden Kesäteatterin kutsuvierasnäytännön täydelle katsomolle tervehdyksen esittänyt teatterin sielu ja tuottaja Juha Pihanen esitteli tutulla, nokkelan älykkäällä, hetkessä syntyvällä välittömällä huumorillaan tämän uusimman lahtelaisteatteritilan. Hän sai nauruhermomme helposti hereille ja tuntui, että kohta alkava varsinainen esitys se vasta hauska onkin. 

Lahden Uuden Kesäteatterin tämänkesäinen uutuus Hyvät siskot! on kuitenkin vähän toista maata. Sen ehdottoman ylivertainen ansio on suomalaisen kesän hurmaannuttavin musiikki, estoitta heittäytyvine musikaalisine solisteineen, nautittavine yhtyelaulutulkintoineen, orkestereineen ja sovituksineen sekä koko ensemblen yhteinen lavakarisma ohjauksen taitavasti muotoilemana sujuvana musiikkiteatterillisena kokonaisuutena.

Lahden Uuden Kesäteatterin kaikki näyttelijät ovat niin rakastettavan musikaalisia, persoonallisen hyviä tyyppejä, että heitä voi mennä katsomaan nauttiakseen kaikesta, mitä he vain suostuvat esittämään.

Ansiomerkin voi jakaa myös käsikirjoittaja Outi Keskevaarin ajatuksesta valaista maailman naisasialiikkeen suomalaissyntyä ja yrittää tehdä se hauskasti aikakauden ilmapiiri anekdootein, historiallisin henkilöitymin ja ajan tavat jäljittäen.

Asiapitoisuudessa piileekin sitten tämän näytelmällisen teoksen pulmallisin osuus. Miten tehdä suomalaisessa draamassa jo moneen kertaan väkevästi, vaikuttavasti, komediallisesti (Minna Canth, Maria Jotuni) kirjoitettu naisherääminen, teoria naisasialiikkeestä ja sen lainsäädännöstä ja rinnastaa se eläväksi puheeksi tänne 100-vuotiaan Suomi-valtion nykypäivään saati vielä kesäteatterillisesti hauskaksi musiikkiviihteeksi. Vain musiikkivalinnoissaan esitys yltää peilaamaan yli sadan vuoden takaisen rohkeuden tähän päivään.
 

Hieman teennäiseltä säätyläiskeskustelulta ja paasaavan tosikolta näytelmän dialogi liiaksi nyt tuntui. Katsoja ei tiennyt, oltiinko siis aidosti tosissaan naisasialiikkeen asialla vai tehtiinkö koko asialle miehinen karhunpalvelus, komedialliseksi kun teos yritettiin vielä notkistaa käyttämällä vanhaa farssista naiseksi naamioitumiskeinoa. Halpahintaisella naurulla teos näin mitätöi koko historiallisesti merkittävän naisasian uskomattoman rohkeuden.


Mielikuvituksellisen uusi-ilmeinen teatteritila aivan Lahden keskustassa entistä suuremmalla catwalkilla ja esityksen valot, äänentoisto, näppärä lavastus sekä puvustus toteutettiin bravuurimaisen taitavasti. Musikaalisesti upeasta esityksestä nousevan katsomon hyvissä istuimissa jäi kesäteatterikauden avaukseksi mukava, broadwaymainen jälkimaku.

 

 

LAHDEN UUSI KESÄTEATTERI

Hyvät siskot!

Rooleissa Linda Hämäläinen, Anni Kajos, Annamaria Karhulahti, Panu Kangas, Osku Ärilä

Käsikirjoitus Outi Keskevaari Ohjaus Tommi Kainulainen  Musiikin johto Asko Turkia

Puvustus Riia Lampinen Lavastus Sari Paljakka

Valosuunnittelu Harri Peltonen Äänisuunnittelu Tommi Raitala

Maskit ja kampaukset Petra Leino Tekninen tuotanto ja tarpeisto Johanna Järvinen

Musiikkina kappaleita suomalaisilta naisartisteilta, mm. Kaija Koo, Mariska, Anna Puu, Annikki Tähti, Metro-tytöt, Anna Abreu, Aino Ackté ja Erin.

 

http://www.laukes.fi/

Arvio kirjoitettu kutsuvierasesityksestä 14.6.2017

Lis%C3%A4liite.jpg