Hysteria.jpg

 

Viron Tallinnassa Teater NO99 on maailman teatteriperinteen kenties häijyin, uskaliain ja kokonaisilmaisussaan aikamme teatterielämää uudistavin teatteri moniin vuosiin.

 

Hysteria-esitys koettelee jo Teatteri NO99:n omaa olemassaoloa ketään pelkäämättömällä ilmaisulla, sillä niin rajusta ja yhtäaikaa täysin päättömästä, ällöttävästä, hulluhysteerisestä ja shokeeraavasta esityksestä puhkeaa omaesteettinen, nautittava, hallitun tyylipuhdas kokonaisuus, jolla on taiteellista voimaa olla kaihtamatta mitään keinoja tulkinnassaan. Se on pintailmeeltään niin hulvaton ja härski, että valtion viralliset taiderahahanojen pedantikot kaiken taiteen ymmärtämään pyrkivinä lajittelijoina putoavat arvovaltaisilta istuimiltaan maan pintaan täysin puulla päähän lyötyinä.

 

Esityksen voima ja teho on erinomainen, kokonaisvaltainen, kehollisesti suorastaan täydellisesti katsojan haltuunsa kaappaava fyysinen näyttelijätyö, jonka veroista ei vanhalla mantereella ennen ole nähty. Teokselle ei löydy edes salvadordalilaista tai dariofomaista alkusielua: se on uniikki kaikessa, myös omassa ismittömyydessään.

 

Viiden esittäjän luoma uudenlainen tuhatkertaisen suurennoksellinen näyttelijäilmaisu luodaan katsojalle ennen näkemättömillä kuvasuhteilla: yhdistetyllä näyttelijämimiikalla ja teknisillä laitteilla.

 

Lähes steriilin valkoseinäinen, valkolattiainen, ajanmukaisen puvustuksellinen ja rekvisiitallinen näyttämökuva välittyy kuin ihmislajin laboratoriona, lavan reunojen kymmenistä videokameroista, jotka koko ajan vaihtavat katsojanäkökulmaa vuoroin näyttämöllä pelmaaviin eläviin näyttelijöihin, vuoroin näyttelijän silmän, suun, sieraimen tai paljaan takapuolen, navan kosketusetäisyydeltä näyttäen ja koko eloisalla kehon yksityiskohdalla parikymmenneliöisen takaseinän halliten.

 

Kun ensimmäiset kolmekymmentäviisi minuuttia koko näyttämö, kaikki sen viisi näyttelijää, vain nauraa hysteerisesti ja kun nauru viimein tukahtuu viisikon selfiekuvanottoon, tuntuu että todella pysähdymme ihmisen jokapäiväisen pinta-autuuden kohdalle näkemään sen tyhjäsisältöisen onttouden.

 

Sitten seuraa kymmeniä variaatioita elämänautuuksista hawaijin-thaimaalaisiin valkovaahtohoitoihin, autuastunnelmaisiin palmuisiin paratiisimaisemiin sekä kotoisempiin mutakylpyisiin luuloihanuuksiin, kokokehokalvotuksiin ja vaikka mihin, aina uudeksi lapseksi päätyviin hallusinaatioleikki-toteutuksiin yltäen. Lopuksi sarnaistuvat tuhatvuotiset muumiolöydökset ja aikamme tosiinsa. Hysteria-teatterielämys kiipeää ennen tavoittamattoman korkealle kokemushuipulle myös kansainvälisyydessä: esityksen seitsenvarttisessa tulkinnassa ei puhuta sanan sanaa, ( jos ei oteta yhtä hätähuudahdusta - ”Ei toimi" - huomioon).

 

Henkilön Teater NO99 kuva.

 

Tinkimättömällä, hallitulla ammattitaidolla ohjattu ja näytelty itsenäinen taideteos antaa meidän jokaisen estoitta nauttia siitä. Hysteria-näytelmä pystyy ohittamaan sisälle kasvaneet mekanismimme, älymme, ajatuksemme, tietomme ja taipumuksemme ja tunteemme sekä käynnistämään vasta taidekokemuksemme jälkeen nuo usein pölyttyneet mekanismimme. Silloin viimeistään saamme heittää kohti avaruuksia omat pinttymämme ja näennäisluulomme teatteritaiteesta. Niin kävi minulle Teatteri NO99:n Hysterian koettuani.

 

 

HYSTERIA

 

Käsikirjoitus:ja ohjaus Ene-Liis Semper
Musiikin toteutus Jakob Juhkam

Rooleissa: Marika Vaarik, Eva Koldits, Rea Lest, Rasmus Kaljujärv, Jörgen Liik 

Esityskuvat Ene-Liis Semper
 

Ensi-ilta 22. joulukuuta 2017  

Arvio esityksestä 11.1.2018

 

http://no99.ee/et

 

Lis%C3%A4liite.jpg