Lahti Eventsistä tulee KymiRingin osakas. Valtuusto myönsi maanantaina 13.5.2019 § 53 Lahden kaupungin omistamalle KOKO-tapahtumayhtiölle kaksi miljoonaa euroa Iitin moottoriradan osakkeiden ostamiseen – radan pääomitukseen.


nestystulos%2013.5.%20Lahden%20kaupungin

Milla Bruneau johti puhetta. Kuva Lahden kaupunginvaltuuston  § 53:n äänestystuloksesta 13.5.2019.

Jos oikein haluaa perehtyä nykyhölmöläisyyteen ja nykyvalehtelemisen monimutkaisuuteen, kannattaa kestää yksi Lahden kaupunginvaltuuston kokous. Yhdenkin pykälän (§ 53) seuraaminen vahvistaa käsityksen siitä, ettei (äänestysluvuin 32-26) valtaosalla valtuutettujamme ole kaikki pääkopassaan kohdallaan. Normaalijärkisistäkin yksi päätti äänestää tyhjää.


Kun juuri alkoi Suomessa luonnon oma vihertävä viikko, niin meidänpä valtuutetut keskustelivat halusta päästä tulevasta Euroopan ympäristöpääkaupungista Lahdesta päristelemään viidenkymmenen kilometrin päähän kaupunkimme citystä Iittiin moottoripyörillä ja autoilla. Tai päästä ainakin katsomaan päristelijöitä, vaikka edellytyksenä onkin osallistua koko radan kustannuksiin vaatimattomasti vain parilla vaivaisella kahdella miljoonalla lahtelaisten eurolla.

 

En ole moista lähes puolentoistatunnin mittaista höpötystä edes markkinatoreilla saati raittiina autokuskina juopposeuroissa eläissäni kuullut. Mitä  moninaisimpia keksintöjä oli valtuutettujemme päihin asian puoltamiseksi putkahtanut tai pyydetty putkahtamaan.

 

Komu.jpg

Ehkä huipuimmaksi kuitenkin jäi demarien nokkamiehen, juuri kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävästä luopuvan Pekka Komun miltei huuli vapisten tekemä johdatteleva lähes loputon todistelu siitä, miten KymiRing on koko Lahden seudun suurin ja tärkein kohdekokonaisuus, elinkeinoelämän, matkailun tuottavuuden ja työllisyyden suuri hanke. Ei tainnut olla mitään auringon alla - Komun pitkän luettelon mukaan – mikä ei liittyisi Iitin moottoriradan muodossa positiivisesti kaupunkimme tulevaisuuteen. Yksin Lahden monista vireillä olevista hankkeista hän uskoi KymiRinkiin liittymisen jälkeen käynnistyvän ainakin kaksi merkittävää hotellihanketta, puhumattakaan siitä, että itse moottoriurheilun moninaisiin tilaisuuksiin ja rata-alueen käyttömahdollisuuksiin tarttuu jopa Suomen puolustusvoimat. Huippuna Komu epistoloi, että isoille hengellisille suurtapahtumille se on houkutteleva kokoontumispaikka. Liekö mies oikeasti uskoon herännyt - (kunnia silloin siitä). Eleistä ja tekovakavasta paasauksesta päättelin valheen kuitenkin vallanneen miehen sokeaksi totuudelle ja vallan nousseen pahasti päähän. Miten tämä tapahtuu tällaistenkin alkuaan sympaattisten, mukavien ihmisten kohdalla niin säännönmukaisesti ja henkilöstä uskottavuuden kohtalokkaasti hävittäen.


 

Valtuusto%2013.5..jpg

Jari Salonen sisäluki pitkään puhujapöntössä.

Puhumattakaan sitten lahtelaisten veronmaksajien uutuudesta, itse KOKO-firmasta (Sibeliustalo, Messuhalli sekä lahtelaisen lähes konkurssikypsä matkailuyhtiö Lahti Events) uudesta persaukisesta sateenvarjo-osakeyhtiöstä, jonka luottamushallinnon pomona Jari Salonen nyt hääräsi innoissaan puhujapöntössä - muistamatta monia omia yrittäjäkonkurssejaan, muotoilujohtaja-epäonnistumistaan ja P-H Koulutuskonsernin rahaepäselvyys- ja alasajofiaskoaan. Nyt hän esiintyi tuon KymiRing-asian ja KOKO-firman omistajan ominaisuudessa.

 

Allaolevasta KOKO-yhtiön hallituksen jäsenluettelosta ymmärtää, että kaikki punaisella painetut (toimitus) nimet käyttivät tietenkin puoltavat puheenvuorot KymiRingin kahdenmiljoonan lahtelaiseuron puolesta - Iittiin ylimääräisenä lahtelaisrahana heitettäväksi - selvästä jääviydestään välittämättä ja yllyttivät manipuloiden toisia valtuutettuja sekä itseään Iitin moottoriratabisnekseen osallistumaan.

 

KOKO-yhtiön

Päättäjätiedot

Vastuuhenkilöt

  • Kreetta Emilia Mäki, toimitusjohtaja (3/2016)

    Näytä roolit muissa yrityksissä (7)

  • Niina Johanna Pyökkilehto, toimitusjohtajan sijainen (3/2016), nimenkirjoitusoikeutettu (1/2018)

  • Jari Pekka Salonen, hallituksen puheenjohtaja (3/2019)

    Näytä roolit muissa yrityksissä (8)

  • Lasse Tapani Koskinen, hallituksen jäsen (3/2019)

    Näytä roolit muissa yrityksissä (1)

  • Satu Sinikka Lehtola, hallituksen jäsen (3/2019)

    Näytä roolit muissa yrityksissä (1)

  • Raimo Jalmari Pehkonen, hallituksen jäsen (3/2019)

  • Veikko Tapani Ripatti, hallituksen jäsen (3/2019)

    Näytä roolit muissa yrityksissä (1)

  • Helena Tuulikki Salakka, hallituksen jäsen (3/2019)

  • Kirsti Helena Vaara, hallituksen jäsen (3/2019)

    Näytä roolit muissa yrityksissä (2)

 

Ei siis ihme, että yhtiön enemmistön muodostavat neljä valtuutettuamme kävivät jokainen puolestaan esittämässä KymiRinkiin heitettävän kahdenmiljoonan euron arvoisen puolustavan puheenvuoron.

Tällä kohden avautui myös varsin mielenkiintoinen juridiikka 

1.Pykälän alussa poistui kaupunkimme virallista juridiikkaa edustava kaupunginsihteeri Janne Mäki jääviyssyistä ja pöytäkirjaa piti kaupunginlakimies Pekka Virkkunen. Miksi kaupunginsihteeri koki olevansa jäävi?

2.Miksi sitten KOKO-yhtiön vastuulliset hallituksen jäsenet jäivät saliin äänestämään omasta asiastaan?

 

Ripatti%20T.jpg

 

Joskus älyäkin sisältäneen kaupunginvaltuutettu Tapani Ripatin pään aivoitusradat oli nekin sekoittanut täysin vallan maku KOKO-yhtiön hallinnossa. Hän myönsi vatkanneensa pääkoppansa sisässä toisaalta moraalia heittää kaupungin rahoja kaupungin ulkopuolelle, toisaalta hän vallanhunajassaan ja KOKO-firman luottamushenkilönä oli selvästi pudonnut isojen poikien nekkuansaan ja nuoleskeli KymiRing-uskoaan näin: että kunhan jotakin mitä tahansa nyt tehdään sellaista mitä ei ennen ole tehty, niin kyllä siitä ehkä voisi jotakin toisenlaista tullakin. Hänkin päätti siis äänestää rahamme Iitin rahaa mankuvien moottoriratahöösääjien kassaan.

 

 

Kari%20Ratia.jpg

 

Pykälän 53 ehdottomasti rehellisimmän Iitin rataa puoltavan, täysin itsekkään puheenvuoron esitti Kari Ratia. Hän esiintyi nyt talousasiantuntijana ja sanoi mm., etteivät mitkään moottoriradat koskaan kannata. Kaikki ne ovat menneet kerran tai useamman konkurssiin. Hän lakonisesti totesi, että myös nuo kaksi lahtelaisten euromiljoonaa menevät hukkaan, koskaan niitä emme saa takaisin.

Hän näytti sitten hymyten kaulassaan riipusmuistoa taaksejääneen nuoruutensa ajoilta, jolloin hän oli päässyt hurauttelemaan oikealla moottoriradalla porssellaan.

Onhan mulla vieläkin sellainen auto, jolla vois olla kiva päästä kokeilemaan ajoa Iitissä. Tulen äänestämän tässä asiassa jess,” hän päätti hehkutuksensa.

 

Lahden kaupunginvaltuuston kokoonpano äänestettäessä 13.5.2019  § 53:n ratkaisua

Valtuuston%20istumaj%C3%A4rjestys%20uusi

Valtuuston%20istumaj%C3%A4rjestys%20uusi

 

kyn%C3%A4.jpg

Erityisesti parhaimmat naisvaltuutettumme käyttivät meidän lahtelaisten kannalta ja puolestamme järkevät, kaupunkimme ydintehtäviin vetoavat puheenvuorot moisen niihin kuulumattoman Iitin KymiRing-projektin hylkäämiseksi. Asian valmistelu ja esittely on tehty kiireellä ja jäänyt monelta osaltaan perusteluja vaille.

Kristiina Joensuu piti päätösesityksen hylkäämistä perustelevan järkevän ja hienon puheenvuoron, samoin Maria Mäkynen, Marju Markkanen, Sanna Mäkinen, Vuokko Kautto, Elisa Lientola, Eveliina Aaltonen, Salla Palm-Felin esiintyivät ryhdikkäästi kaupungin varojen suuntaamisesta strategian mukaisiin ydintehtäviin. He edustavat aidosti meitä kaupunkilaisia ja kaupunginvaltuustossa sen rehellisyyttä, sykkivää ja elinvoimaista omaatuntoa.

Myös kuusi miestä saan kunniakseni liittää heidän ryhdikkääseen, ajattelevaan valtuutettujen joukkoonsa, Pentti Arvaja, Kalle Aaltonen, Ekku Nieminen, Seppo Korhonen, Rami Lehto ja Martti Mäkelä.

 

Lis%C3%A4liite.jpg