tEATTERIKES%C3%84N%202019%20OHJELMSITO.j

Hot Brown Honey Australiasta komeilee Tampereen Teatterikesän 2019 ohjelmalehtisen kannessa.

Koko ohjelman ja esitysten ajankohdat sekä tiedot lipuista voi lukea osoitteessa  

https://www.teatterikesa.fi/ohjelmisto/paaohjelmisto/

 

 

 

Tampereen 51. Teatterikesän 5.-11.8.2019 ohjelmavalitsijoiden kvartetti esitteli tänään tuloksiaan Tampereella tunnelmallisen Teatteri Telakan ylisillä täydelle katsomolle kahvi ja valtava pulla fyysisenä pohjustuksena.

 

 

Rohkeus?

 

En epäile, etteikö ensi kesän elokuisen viikon yleisilmeeksi muodostu rohkeus - valitsijoiden, teatterikesän johtoryhmän kovin yhteishenkinen mielipide, joka useaan kertaan toistui heidän ohjelman näytelmiä esittelevissä puheenvuoroissaan.

 

Kymmeniä eri Teatterikesiä läpi kahlautuneena hieman kummastelin, eikö rohkeus sitten ennen ole ollut juuri Teatterikesän katsojien vetonaula - siis nähdä poikkeuksellisia, valmiita tai kokeilevia, puhuttelevia esityksiä, jotka antavat katsojalle suoraselkäisyyttä, mielikuvitusvoimaa muodostaa omat kannanottonsa ihmisestä, yhteiskunnasta tai politiikasta.

 

Teatterikes%C3%A4n%202019%20johtoryhm%C3

 

Myös valitsijoiden itsensä - kuten ohjaaja Aleksis Meanayn ja näyttelijä Tanjalotta Räikän töissä - olen aina ihaillut samaa käsitettä, rohkeus. Eikä rohkeus ole koskaan puuttunut alkaen ensimmäisestä teatterikesästä 51 vuotta sitten, kun koko esittäjäkaarti vaelsi läpi Tampereen, Hämeenkadun edestakaisin päästä päähän täyttäen sen vaikuttavasti, silloisen liikenteen täysin pysähdyttäen, ja Tampereen kaupungin asukkaat pysähtyivät suut auki moista rohkeutta ihmettelemään.

 

 

Kieli?

 

Suomalaisena vuoden teatteritapahtumana Tampereen teatterikesä nitisee myös suomalaisuutensa liitoksissa. Onko se enää suomalainen vai vaan pelkästään kansainvälinen?

Kaikkiaan teatterikesän ns.pääohjelmaan korotettujen 19 esityksen vierailijat tulevat Australiasta, Iso-Britanniasta, Kanadasta, Sveitsistä, Saksasta, Belgiasta ja Ruotsista. On arvattavaa, että puhekieli on suomesta siirtynyt englanniksi kansainväliseen tapaan ja samalla - aivan selvästi suomen kielen vähättelyksi.

Kun ehdoton, armoton, aina rohkea suomalaisuuden guru Juha Hurme, tuo kolmen kiinnostavan toisella kotikielellämme ruotsilla ilmaisevien Klockriketeatterin, Sirius Teatterin ja Teater Mestolan yhteistyön Peter Weissin Sade - ja oli viimeksi esittänyt teoksen englanninkielisenä - päätyi lopulta teatterikessään alkuperäisellä esityskielellä ruotsilla sen tulkitsemaan, pääohjelmiston englantivoittoisuus (heijastettavista tulkkauksista huolimatta) hieman laimeni.**.

 

 

Teatteritukustako?

 

Kolmas näkökulma ei valitsijoiden sinänsä innostuneista, toisinaan kyllä sisälukuisista, hehkutuksista selvinnyt. Kuinka monia, mitä kaikkia ja missä asti maailmaa he olivat käyneet katsomassa valintatyötä tehdessään esityksiä ennen valintaansa? Niin kuin aina, teatterikritiikit tuntuivat edelleen olevan valintaryhmän mainesanoina teatterikesän näytelmiä nytkin esiteltäessä.

Vain yksi kesän kolmesta taiteellisuutta edustaneesta jäsenestä Hilkka-Liisa Iivanainen pisti päänsä pantiksi yhden esityksen täydellisyydestä ja neljäs teatterikesän järjestelyistä vastaava jäsen Hanna Rosendahl ylisti toisen esityksen valinnassa sitkeällä monivuotisella yrityksellä onnistumista tuoda maailmaa kiertänyt australialaisesitys viimein Súomeen nähtäväksi - moninaisella yhteistyöllä ja tukkukaupalla se tapahtui, kun samalla löytyi esitykselle vierailumahdollisuudet Turussa ja Espoossa.

 

 

Entä lapsille?

 

Neljäs pointti puuttui kokonaan pääohjelmistosta. Lapsille suunnattu teatteri. Se jos mikä olisi kansainvälistä, rohkeaa, akrobatiaa, leikkimieltä, mimiikkaa, komiikkaa - sillekö ei tunnu olevan nyt käyttöä pääohjelmistossa? Klovni Minna Puolannon (Red Nose Company) aikuisillekin kovin vakava Babylon ja Marc Gassotin hauska kouluikäisillekin soveltuva ja taidokas Lion-sirkusesitys on rajattu soveltuvan vain murrosiästä ylöspäin. Missähän piilee aito psykologinen ymmärrys ihmisestä ja esityksen sisällöstä, kun teatteriesityksiä rajataan pelkän katsojan iän perusteella?

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2018/10/red-nose-companyn-babylon

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/01/marc-gassotin-maaginen-sirkus-show-1

 

Liian tuttua?

 

Valintaraati on ilmeisen mieltynyt Suomessa jo tuttuun, hyvin ja komeasti kaikkialla pien- ja laitosteattereissa vallitsevaan esitysgenreen sukupuoliroolien korostamiseen tai häivyttämiseen. Ne tuntuvat olleen motiivina ainakin ruotsalais- ja australialaisvieraiden valinnassa muuten kelpo esitysten yhtenä leimana.

 

 

Ohjelmateltta

 

Tuttuus leimaa vain pääohjelmistoon kuulumattoman OHJELMATELTTA - ulkoilmateatteritilan sisällön. Sen yhdeksässä esityksessä annetaan nyt suomalaisuudelle lämpimästi ja täydesti etusija.

Eija Ahvo ja Susanna Haavisto YHDESSÄ 40 V. - Mika Myllyaho&Vesa Vierikko (säestys Maruska Verona ja Samuli Laiho) ILTAPÄIVÄ VESA VIERIKON KANSSA - Kaj Chydenius (solistit Taru Nyman ja Mikael Saari) LINNUT JA KAIPAUS - Kirsi Poutanen (säestys Esa Helasvuo) KUULIN KUI HELIZI FADO - Pinja Hahtola EINO LEINON EKSÄT - Ursula Salo ja Juha Kukkonen (säestys Arla Salo) TAKAA-AJETUT SÄVELET - Aino Venna AINO VENNA - Natalil Lintala KULISSIT KAATUU sekä Musiikkiteatteri-NYT (kapellimestari Eeva Kontu) SUOMALAISEN MUSIIKKITEATTERIN KLUBI, joka herättää eloon melodiat vuosikymmenten takaisesta aikaperspektiivistä.

 

Onneksi ja laihaksi lohduksi koko perheelle on tiedossa kanadalais-suomalainen katuteatteriesitys komediallista sirkusta Philippe Dreyfussin ja Senja Meriläisen toteuttamana STORIES IN THE CITY, tosin esiintymispaikat selviävät vasta teatterikesän alussa, jolloin viimeistään selviää myös muu laaja Teatterikesän oheisohjelmisto.

 

Lis%C3%A4liite.jpg