Juoruja%20.-kansi.jpg

Kuva Aki Loponen

 

Lahden kaupunginteatterin JUORUJA-näytelmän esitelehtinen selittää farssikäsityksessään, että farssin on tarkoitus saada yleisö nauramaan ja hymyilemään.

 

Google selittää nauramista:

Nauraminen eli nauru on ihmisen tunnereaktio. Se on huvittuneisuuden, ilon ja tunteiden normaalia ilmaisemista. Nauraminen on ihmiselle tyypillistä, kun hän kuulee, näkee tai tuntee jotain hänestä hauskaa tai huvittavaa.

Nauraessa ihminen paljastaa tavallisesti hampaansa ja vetää suupieliään ylöspäin. Hänen pallealihaksensa supistelee ja silmänsä kaventuvat. Naurun tutkimusta tieteellisesti harrastetaan erityisesti Yhdysvalloissa - tutkimusalan nimi on geleontologia.

Geleontologian mukaan nauru rentouttaa elimistöä, parantaa hapenottokykyä, auttaa keskittymisessä, parantaa muistia, kohottaa vastustuskykyä, poistaa depressiota ja estää veritulpan muodostumista sekä saa aikaan suuremman kuolleen tilan vaihtumisen keuhkoissa kuin fysioterapeutin antama hengitysjumppa potilaalle.”

 

 

Kaksituntia ja vartti tällaisessa terveydenhoidossa pääsylipun lunastamisen hinnalla antaa Lahden kaupunginteatterin Juoruja-farssille jo oikeuden tulla esitetyksi. Itsekin naurahtelin tuona aikana varsin usein, katsojanaapurini, nuori nainen, hohotti tartuttavasti sydämensä pohjasta saakka miltei tauotta, vaimonikin hymyili normaalia useammin ja yleisön hammasrivistöt välkkyivät paljastuvasti pitkän katsomorivin täydeltä tuon tuostakin. Juoruja antoi täyden todisteen ja vastineen teatterin kyvystä meille naurun tarjoajana.

 

 

Juoruja on varsinkin monilta kymmeniltä sivujuoniltaan, älykkäässä verbaalisuudessaan, tapahtumaketjunsa pähkähulluilta sattumuksilta hyvin kirjoitettu, Tommi Kainulaisen sujuvakieliseksi draamaksi suomentama, erinomaisen toimivaksi ohjaama ja kelvokkaasti näytelty farssi, jonkalaista suuren teatterilavan täydeltä harvoin - jos koskaan Lahdessa - olen saanut kokea.

 

Teatterityönä lahtelaistulkinta on vahvatyylisen vauhdikas tilannekomedia, jossa muutamat onnettomat sattumat ja tapahtumat, niistä alkunsa saava kaikenlainen kiire aiheuttaa ihmisille toistensa jatkuvan väärinkäsittämisen, lukemattomia ratkaisuja lähteä lähimpää ovea tai portaita kohden, tulla niistä ja poistua näyttämöltä.

 

 

Juoruja%208-henkil%C3%B6nmkuva.jpg

Coocie, Ernie, Chris, Lenny, Claire, Ken, Glenn, Cassie                              Kuva Tarmo Valmela

 

Koko kymmenhenkisen näyttelijäkunnan roolitus erilaisin tittelein, ammatein tai yhteiskunnallisin arvoasteikoin varustetuin toimijoin, new yorkilaisesta kermasta koostuva vierasjoukko täyttää yhtäaikaisella toiminnallisuudellaan laajan näyttämön tapahtumakentän. Katsojalle on seurattavaa koko näyttämön täydeltä, sen pieniä sopukoita myöten.

 

Paikalle kutsutut isäntäparin juhlahääpäivävieraat, neljä pariskuntaa, ilmestyvät sinne vähitellen. Ensin saapuvat löytävät yllättäen verisen, korvaan loukkaantuneen talon isännän puolitiedottomana ja alkavat hänen mainetta pelastaakseen sepittää seuraaville tulijoille mitä uskomattomimpia tarinoita isännän tilasta ja talon tapahtumista. Jo alussa teos siis tirskuttaa verta ja pitkin esitystä veri purskuu hämmentävän monelta näytelmän henkilöltä. Temmellyksessä halkeaa huulet, niskat jäykistyvät kolarissa vinoiksi ja kämmenet sekä hiukset liekehtivät ja savuavat.

 

Poikkeukselliseksi Juoruja-teoksen nostaa se, että jokainen sen henkilöistä on koko ajan osa tapahtumaketjun absurdia sarjaa ja liittyy siihen hyvin kiinteästi. Näin - vastoin farssien perinteitä - roolityöt eivät ryöstäydy hahmoiltaan täysin sooloiluksi, vaan tapahtumat ja meno näyttämöllä on jatkuvaa uutta yllätystä ja päätöntä hauskuutta täynnä.

 

 

Ensemblessä hämmästyttää yhteisnäyttelemisen tiiviys ja toimivuus. Teemu Palosaaren kaiken tapahtumaketjun selittävä pitkä Lennyn valehtelumonologi on virtuoosisuudessaan mainio suoritus, Liisa Vuoren Chris ja Laura Huhtamaan Claire notkean tyypittelyn maittavan sensuelleja luontevia seurapiirirouvien hahmotelmia, Mikko Jurkan julkisuusmainettaan varjeleva Glenn tarkasti luonnosteltu roolityöherkku, Jori Halttusen Ernie ja Raisa Vattulaisen Cookie pariskuntana tulkinnan farssista ääripäähuippua, Saana Hyvärinen Cassiena seurapiirinaisen turhautuneisuuden oiva ilmentymä. Tapani Kalliomäen Ken luo esitykselle koomisuutta ja dynamiikkaa kaikin upein näyttelijäkarismansa keinoin ja Aki Raiskio jäsentelee farssin lopun poliisina tavanomaisen järkevästi eritellen kera kumppaninsa Marko Nurmen näyttelemän konstaapelin.

 

Esityksen loppuratkaisu turhaan lässähtää tavanomaiseksi amerikkalaiseksi happy endiksi eikä jätä farssin tapaan mitään vakavia erityistunteita, syvällisiä ajatuksia, pohdintoja saati tulevaisuuden haaveita, maailmanparantamisen tarpeita ajatuksiimme - vartin päästä päättymisestä hieman jo haukotuttaakin.

 

Tiina Hauta-ahon 'lookinen' pukusuunnittelu - värit, kuosit, kampaukset - tuntui niin piristävältä.

Pekka Korpiniitty loihti suurelle näyttämölle loistokkaan länsimaisen olohuoneen porvarisnäkymän ovineen, portaineen, kalusteineen.

 

Lahden JUORUJA lupasi jo syksyllä tiedotustilaisuudessa jalat yhteen ristivää hillitöntä naurua. Kansainvälisistä naurututkimuksista ja wikipediasta selviää, että silloin tällöin nauruun on ihmisiä kuollutkin - ei tosin suomalaisia - sydän on silloin pettänyt. Suomalaismentaliteetin synnynnäinen pidättyvyys antaa meille onneksi kyvyttömyyden äärireaktioihin, mutta Tommi Kainulaisen farssiohjaus tarjoaa elämyksen aina tarpeellisesta pienestä nauruterapiakokemuksesta.

 

Neil Simon

JUORUJA

SUOMENNOS JA OHJAUS Tommi Kainulainen
LAVASTUS Pekka Korpiniitty
PUKUSUUNNITTELU Tiina Hauta-aho
VALOSUUNNITTELU Kari Laukkanen
ÄÄNISUUNNITTELU Tatu Virtamo

ROOLEISSA Jori Halttunen, Laura Huhtamaa, Saana Hyvärinen, Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Marko Nurmi, Teemu Palosaari, Aki Raiskio, Raisa Vattulainen, Liisa Vuori

Ensi-ilta 22.1.2020

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/produktio/243/juoruja

 

Lis%C3%A4liite.jpg