Kuvahaun tulos: kansallisteatteri"

 

Suomen Kansallisteatterin tarpeellisuus toteutuu jo ohjelmistoesittelyjen yleisörunsaudessa. Kevätkauden 2020 avaus todisti jokaiselta lähes tuhannelta istumapaikaltaan täyden suuren näyttämön katsomon voimalla, että teatteri kiinnostaa ja sitä tarvitaan yhä. Se todisti myös, että suuren pääkaupungin arkikiireisestä väestöstä löytyy keskellä päivääkin ihmisiä, joilla on aikaa, kiinnostusta ja mahdollisuus hetkeksi vapautua jopa työstäkin tunniksi ja tulla seuraamaan pääjohtaja Mika Myllyahon tilaisuudessa johdattelemina tulevan kevään teatteritarjonnan suuria odotuksia - ja nyt varsin poikkeavia Kansallisteatterin kuulumisia.

 

Mika%20Myllyaho.jpg

 

Niistä merkittävimmät tulevina lähivuosina 2020-24 ovat Kansallisteatterin kauan haaveillut ja odotetut uudisrakennukset, useiden esitysten tapahtuminen väistötiloissa ja joistakin perinteisistä esitystiloista luopuminen.

Tuon viisivuotisen jakson jälkeen Kansallisteatterilla on täysin uusi Pieni näyttämö ja myös uusi hieno, tilava, kaikille avoin Kaisaniemen puistonäkymien sulottama yleisökahvila, uusitut tilat Willensaunassa ja tietenkin ajantasaistettua tekniikkaa sekä väistötilojen yhtenä kotina toimiva Vallilan rautatievarikkopajan halliin sijattu moderni uusi näyttämö 300 hengen katsomoineen.

 

 

 

Kuva%20sinivalas%20kansallisteatteri.jpg

 

Kevään  ohjelmiston esittelytilaisuudessa vahvasti aisti, että.Paavo Westerbergin perhetragediallinen teos on vähintään mielenkiintoinen olkoonkin, että sen käyttämä ilmaisu lähestyy teknillistä, elokuvallista ja studioteknisen intiimiä tuoreustakuuta jo toisen kerran - nyt entistä pidemmälle henkilökuvia lähisuurennoksin joukkokohtauksista eritellen.

 

Sinivalas.jpg

 

Tarinana ja rakenteena Sinivalas on kuitenkin täysin tätä aikaa ja esityskatkelmasta koettuna myös tulevaisuuden kuvia ennustavaa - eri sukupolvien toisistaan välinpitämätöntä sukutarinaa ja maailmaa..

 

Paavo%20Wersterberg.jpg

 

Sen takaa myös näytelmälle sen käsikirjoittaja-ohjaaja Paavo Westerbergin antama vahva tarinan runko ja henkilökuntavarustus: täydellinen näyttelijäkiinnitysvalinta, jolle suoraan saa vielä kirjoittaa ja viimeistellä roolikohtaisesti teoksensa: Eero Aho, Elmer Bäck, Kristiina Halttu, Elena Leeve, Esa-Matti Long, Markku Maalismaa, Emmi Parviainen, Heikki Pitkänen, Antti Pääkkönen ja Timo Tuominen. Näin pitää hyvän taiteellisen teatterin vanhuuttaankin uudistua.

Kantaesitys Suuri näyttämö 4.3. 2020

 

 

 

Samaa inhimillistä, nyt ei itsekkyyden vaan humaanisen puolen tätä päivää edustaa toinen uutuus Ilmasilta. Siinä toisen auttaminen tässä kansainvälisessä maailmassa on keskeinen teema. Auttamisen toivottomuus, mahdottomuus ja sitkeä työ on suurta kaikilla aikakausilla yhteistä maailmanparantajien humaania maailmaa, jonne Paula Salminen vie tekstillään.

Kantaesitys Willensauna 13.2.2020

 

 

 

 

Useita yhteistyökokeiluja Kansallisteatteri toteuttaa kiinnostavasti.

 

Un%20documented%20love.jpg

Undocumented Lovessa  esitetään viisi tositarinaa (englanniksi).

 

UNDOCUMENTED LOVE -dokumenttiteatteriesitys Jussi Lehtosen ohjauksena, suomalaisten sekä irakilaisten ja syyrialaisten tulkitsemana kertoo irtirepäistystä lapsuudesta ja rakkaudesta viisi eri tarinaa sirkus-ilmaisun ja tanssin kera ja saa ensi-iltansa Omapohjassa jo 31.1.2020.

 

 

 

Kansallisteatterin ja Teatteri Nirvanan yhteistyönä valmistuu Jussi Moilan kirjoittama Isän maa Pienelle näyttämölle 1.4.2020 ensi-iltaansa  ja Teatteri Jurkan Ibsenin Nora Willensaunaan 24.4.-15.5.2020.

 

 

 

Kasnallisteatterin%20Bettyshow.jpg

 

Kansallisteatterin yksi merkittävä yhteistyöproduktio on Delta Venus -viisihenkisen teatteriryhmän esitys THE BETTY SHOW - narkokapitalistisen ajan kabareetähdestä, kotiäidistä. Esitysgenre muotoutuu liiiottelusta, huonosta mausta, kokeellisesta kabareesta ja showtähtien riippuvaisuuksista.

 

Sara%20Melleri.jpg

Delta Venuksen ohjaaja Sara Melleri kertoo teatteriryhmänsä tulevasta kantaesityksestä

 

Eivätkö nuo kaikki ole juuri arkemme ja ajankäyttömme ja viihdyttämisemme julkista pintaa - joista puhutaan ja joista lööpitään. Miten tämä ryhmä paneutuu elämän kauneuteen ja rumuuteen niitä groteskisti syleillen, meille valaisten - syttyväksi, pohdittavaksi, ajateltavaksi - odotan malttamattomana.

Willensauna 2.4.2020

 

 

Tietenkin Kansallisteatterin syyskauden ensi-iltanäytelmät jatkavat koko kevätkauden ja teatterin ohjelmaan kuuluu useita vierailuja, keskusteluja, nukketeatteriesityksiä, runomatineoita ja taiteilijajuhlanäytöksiä.

 

 

Anne%20Frank.jpg

Anne Frank -teoksesta keskustelevat näytelmän ohjaaja, näyttelijät ja  Kansallisteatterin pääjojhtaja

 

Varmaa humanismin ja teatteri-ilmaisun tuoreustakuuta edustaa toukokuussa valmistuva alkuperäisteoksen Anne Frank esittäminen Satu Linnapuomin sovituksena ja ohjauksena rohkein, teatterityöstä hyvin vähän tietävien ja taitavien, mutta takuuvarmasti ennakkoluulottomin nuorten voimin . Aihe sinänsä on yhä monista tämän päivän vainottujen kansojen, rotujen, niiden pienten ihmispoloisten päiväkirjoista luettavissa, todennettavissa ja yhä tuhansien ihmiskohtaloin koettuna kerrottavissa.

Kaksikymmentäpäinen Kansallisteatterin nuorten voima KANTTI esittää tuon tarinan. Siltä ja sen voimakkaalta sanomalta uudelle sukupolvelle ja meille fakkiutuneille teatterinälkäisille odotan nyt Kansallisteatterilta todellista nuorten heräämisen uskallusta.

Ensi-ilta Omapohjassa 7.5.2020

 

 

 

kyn%C3%A4.jpg

Luin paluumatkallani junassa Mika Myllyahon pääkirjoituksen teatterin kevään esitteestä. – harmistuin. Kriitikkona saan monen muun kanssamieliseni mukana olla eri mieltä hänen yhdestä syyskauden teatterinsa menestysluulosta. Kysymys on tietenkin Kansallisteatterin koko teatterivuoden satsauksesta, Yuval Noah Hararin upeasta tietokirjasta SAPIENS valmistetusta esityksestä, jota en heti - enkä vieläkään nielaise, eivätkä teatterin uudistusta kaipaavat monet tuttavanikaan ymmärrä.  Kirjoitinkin Sapiens -ihmettelystäni esitysarvion.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2019/09/kansallisteatterin-sapiens-hakellyttaa-1

Se, että Sapiens markkinoitiin ja suositellaan yhä lähinnä opiskelijoille ja saadaan runsaasti uusia katsojia teatteriin - on minusta teatterikasvatuksellinen virhe: tällaistako teatterin tulevaisuuden ilmeen pitäisi olla - näin tympivääkö teatteri on? Keskustelin muutama viikko esityksen jälkeen sattumalta kolmen -  dramaturgian, näyttelijäkoulutuksen ja teatteripedagogiikan - huippuasiantuntijan kanssa Sapiens -esityksestä. En nähnyt tuttavieni kanssa siinä juurikaan elementtejä uusiutuvasta tai edes tämänhetkisestä ajattelevasta, laadukkaasta, kiinnostavasta, elävästä teatterista.

Kyn%C3%A4%202.jpg

 

https://kansallisteatteri.fi/ohjelmi

 

Lis%C3%A4liite.jpg