tiistai, 30. maaliskuu 2021

Rahan voimalla luonnosta ja vaaroista välittämättä

Tänä iltana on kaupunkilaisille tarkoitetussa verkkokeskustelutilaisuudessa kysymys Lahden kaupungin yhdestä suurimmasta turhasta rahantuhlauksesta. Lahti on jo vuodesta 2016 suunnitellut ja tehnyt erilaisia päätöksiä Möysän kaupunginosan Ahtialantien pätkän kunnostamiseksi, kevyenliikenteen ja meluntorjunnan parantamiseksi. Kunnon sopiva päällystys, parempi talviauraus ei tunnu nyt suunnittelijoille ja useille asiaan liittyville projektipäälliköille eikä kaupungin palkkaamille neljälle yritykselle riittävän, vaikka me kaupunkilaiset haluaisimme tiestä tulevan viihtyisän, tien pohjoisreunaan rajoittuvan metsikön pysyvän yhä luontomaisemallisena puupuistona ja hyvänä meluntorjujana - koko tämän liikennekokonaisuuden turvallisena kävellä, rollaattoroida ja pyöräillä  - autoilulta turvassa.

 

T%C3%A4ydellist%C3%A4%20tuhlausta.jpg

Kukaan meistä ei voi uskoa tuota kartassa olevan katkoviivan sisältämää aluetta niin merkittäväksi, että siihen pitää upottaa meluaitoja, kaistoja, metalli- ja betonirakenteisia tukirakenteita, valaistusta, liikenneympyräkivetyksiä ja suunnittelurahaa kaikkiaan 6½ miljoonaa euroa.

Mikä on rahaa heitellessä iloisesti mihin vain tuulen kuljettaa, kun valtio on jo antanut puolet summasta kevyenliikenteen parantamisen leimalla anottuna ja me kaupungin veronmaksajat maksamme sen toisen puolen. Turhaan me nau'umme pienten lasten iltahoidon vähentämisestä tai nuorten ehkäisystä - ne eivät ansaitsemaansa rahoitusta tarvitse, sillä nyt meille tulee suurenmoinen kaiken kansan 1km 200 metriä pituinen autuus, joka korvaa kaiken.

 

 

Valtionavustusta Lahti haki nykyisten kävelyn ja pyöräilyn väylien kehittämiseen Möysänkadun ja Ala-Tonttilankadun välisellä alueella. Möysän ja Ahtialan suunta on kaupungin mielestä  tärkeä reitti työ- ja koulumatkaliikenteelle.  Ahtialantien väylän kehittäminen palvelee noin 4300 alueen asukasta. Hankkeessa nostetaan Ahtialantien kävelyn ja pyöräilyn yhteyksien laatutaso pääreitin vaatimalle tasolle. Reitillä on tällä hetkellä projektinvetäjien mielestä osittain huonokuntoiset yhdistetyt kävelyn ja pyöräilyn reitit.

Projektissa toteutetaan eroteltu ja tavoitelevyinen kaksisuuntainen pyörätie Ahtialantien eteläpuolelle. Eroteltu kävelyn ja pyöräilyn väylä vaikuttaa erityisesti liikenneturvallisuuteen. Työt voivat käynnistyä näinä päivinä. Valtionavustus kattaa 50% hankkeen kustannuksista. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom jakoi kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseen tukea 51 hankkeelle eri puolille Suomea. Lahti sai 3 234 292 euroa.   

– Osuus on kaupungille erittäin tärkeä kunnostuskohde, sillä kyseessä on vilkas työ- ja koulumatkareitti. Nyt pääsemme parantamaan erityisesti Möysän koulualueen liikenneturvallisuutta, väittää projektipäällikkö Anna Huttunen.

 

Kuvituskuva, jossa katunäkymä Ahtialantieltä.

Me väitämme, että tämän yllä olevan kauniin, toimivan ja turvallisen tienpätkän kohta alkavat 6½ miljoonan muutokset rumine teknisine meluaitasuojauksineen hävittävät luonto- ja järvinäkymät pyöräilijöiltä sekä jalankulkijoilta, rakentavat Joutjärven kirkon ja Ilmarisentien risteyksen kohdalle uuden ajoneuvoliikennettä hidastavan kiertoliittymän sekä jättävät Ala-Tonttilankadun risteykseen vanhan, erittäin vaarallisen, liian pienen liikenneympyrän, jossa ihmishenki ja jokapäiväinen kolari moottoriajoneuvoilla on tämän tästä hiuskarvan varassa.

Lis%C3%A4liite.jpg

 

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...
  • Kommentoi

    Kommentointi avautuu jokaisen artikkelin alla olevasta puhekuplakuviosta.
    Toivon runsaasti kommentteja vuodatuksiini. Kirjoittajan on liitettävä kommenttiin toimiva sähköpostiosoitteensa mahdollista yhteydenottoa varten (sähköpostiosoitetta ei julkaista). Näin taataan sananvapauslain 4. pykälän vastuukysymykset kommentin sisällöstä sekä kirjoittajan lähdesuoja.

    Toimituksen sähköposti: lahenuutisia[at]luukku.com