sunnuntai, 2. toukokuu 2021

Vappumusiikin iloista vapautta

Sinfonia Lahti hoiti lahtelaisen Vapun 2021 todellisen irrottelun mielialojamme nostattaen hauskan farssisella vappumatineallaan.

Yksi Suomen teatterimaailman luotettavimmista koomikoista Martti Suosalo oli vielä tervetuliaispuheenvuorossaan talvisessa kohmeessa - jutut ja lahtelaisuuteen liittyvät tarinoinnit eivät vielä olleet ihan tyylilajinsa priimakunnossa ja erilaisten puheenaiheiden eksymiset tuntuivat kovin tutunkuluneilta hauskuudessaan. Suosalo jätti luomaansa puhelahjattomaan hahmoonsa  meidät ikään kuin odottamaan mitä tuleman piti.

Vppumatinea%202021%20Iiro%20Rantala.jpg

Iiro Rantala

Pitkän wagnerilaisen alkusoiton jälkeen toisen vierailijan ilmestyttyä - vasta Iiro Rantala loihti vappukonsertin kansainvälisen tason musiikkihuumorin täysiin forteihin esiintymishahmoillaan, pianovirtuoositaituruudellaan ja sai meidät estoitta mukaansa nauramaan Vapun aina hassuttelevaan ja talven synkistelyistä vapauttavaan elämän keveyteen. Hänen tutut pianonkäsittelynsä ovat jo sinänsä täydellistä jonglööritemppujen hurmaavaa aitoutta, kroppansa musiikkitäyteyttä, huumorinsa sydämestä lähtevää teeskentelemättömyyttä, koko mies nautinnollisen herkuteltavaa esittämisen helppoutta täynnä. Tuskinpa sellaista Beethoven-kavalkadipotpouria voisi hauskemmin sovittaa, tulkita ja soittaa yhdessä Sinfoniaorkesterin kanssa kenelle vain ja missä vain: komiikan suurta taituruutta ja pianoinstrumentin soittajaansa yhteenkasvanutta vapaasti pelleilevää, vapaasti improvisoivaa musiikkihuumoria unohtumattomimmillaan.

 

Ohjelma: Nino Rota, sov. Nacke Johansson: Speak Softly Love  Richard Wagner: Alkusoitto oopperasta Nürnbergin mestarilaulajat  Ludwig van Beethoven, sov. Iiro Rantala, Jaakko Kuusisto: Best of Beethoven  Leonard Bernstein: Candide-alkusoitto Pjotr Tšaikovski: Pianokonsertto nro 1 op. 23, b-molli  Giacomo Puccini: Nessun Dorma oopperasta Turandot

Lahti%20Sinfonian%20vappumatinea.jpg

Myös parivaljakon (Rantala&Suosalo) hupailu huippukonsertoijasta ja hänen hämäläiskankeasta nuotinkääntäjästään oli jo harjoiteltua ja toimivaa tsaikovskiväritteistä tilannefarssia monilta osin. Sketsiin kuului sen hurjat tyypitellyt hahmot ja tietenkin tarinaan mietityt koomiset liikekieliset huiput. Sen venäläinen todellinen mestaripianisti Vladimir Ashkipäivässä ja hänen nuotinkääntäjänsä loivat akrobaattisen ohjelmanumeron niin, että pakostakin alkoi show näyttää klovnisen toimivalta, kulmikkaan sketsiseltä, räväkältä ja repäistä koronalamaantuneet nauruhermomme täyteen vappuiseen pilailuun mukaansa. Tuskinpa parempaa hulluttelua olen ennen Sibeliustalon lavalta saanut kokea kuin tässä kaikkeen mahdolliseen komiikkaan yltävässä musiikki-irrottelussa.

Kaksikon loppuvedossa Iiro Rantalan verbaaliset taidot puhkesivat vallattoman elävään, loistavaan täyteyteen hänen esitellessään illan vierailevan encore-solistin - synnynnäinen, lämmin humoristi, menneiden punaisten myllyjen pikkutuhma, luonteva täydellisyys on enää harvinaisuus tässä maassa. Eikä Suosalon esittämä kolmen aan puccinilainen encorelaulajakaan hassumpi tyypittely ollut, vaikka jäikin esittelijänsä varjoon sinänsä jäljittelemättömässä mielikuvituksellisessa mutta näytellyssä Turandot-torsossaan.

 

Vapunpäivän kelpo show kuuluu tänäkin aikana kokea myös ankeassa Lahdessamme tarjoiltuna. Kiitokset myös nuorelle uutuudelle kapellimestaripuikon liikuttaja Tarmo Peltokoskelle ja kaupunginorkesterimme vappuisen iloiselle soitannolle.

SL ClassicLive ja  Youtube-kanavalla.

Lis%C3%A4liite.jpg

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...
  • Kommentoi

    Kommentointi avautuu jokaisen artikkelin alla olevasta puhekuplakuviosta.
    Toivon runsaasti kommentteja vuodatuksiini. Kirjoittajan on liitettävä kommenttiin toimiva sähköpostiosoitteensa mahdollista yhteydenottoa varten (sähköpostiosoitetta ei julkaista). Näin taataan sananvapauslain 4. pykälän vastuukysymykset kommentin sisällöstä sekä kirjoittajan lähdesuoja.

    Toimituksen sähköposti: lahenuutisia[at]luukku.com