Birger Kaipiaisen tapetilla sisustettu Sininen huone ja Marjatta Hanhijoki
Helsingin Taidehalli ottaa suuriin avarasalisiin syleilyihinsä suomalaisen taidemaalari-graafikon Marjatta Hanhijoen akvarelleja, grafiikkaa, hiilipiirroksia ja valokuvia viidenkymmenen vuoden ajalta. Taidehallin kookkaat, korkeat salit, pienemmätkin sopet ja kulmaukset on ripustettu tyylikkään väljästi täyteen tämän vielä aktiivisesti taidettaan tuottavan taidemaalarin suurenmoisia töitä.
Maallikolle ne näyttävät kaukaa joskus suorastaan realistisilta valokuvilta, mutta tarkemmin katsellessa huomaa niiden eräänlaisen pehmeyden, pastellisen sävytyksen, kauniin harmauden ja vieressä seisoessa viivatarkan hallitun tekniikan, yksityiskohtien valtaisan määrän. Kuvateokset ovat synnynnäisen piirtäjä-ajattelijan tarkkatunnelmaisia mestaripiirroksia, joiden pysähtyneet esineet alkavat elää kuin niiden käyttäjä (taiteilija itse) ne teostensa syntyvaiheissa olisi napannut läsnäolevina mukaan kuvaa luodessaan. Tämän yhden suuren hallin pieni kulmaus, sen pitkän seinän kookkaat hiilityöt ovat kolmiulotteisia ihmeitä, mieliteoksiani tässä näyttelyssä.
Pöytäasetelma Lallukka (akvarelli 2020)
Runsaasti esillä on myös ihmisfiguureja, luonnosmaisia tai kauniita akvarellisia, yksilöllisin piirtein ikuistettuja, hieman ihmistuntemuksella karrikoitujakin kasvoja ja olemuksia, jotka teoksessa usein on asetettu jonkin arkisen huoneen miljööseen, tilanteeseen liittyvän esineen tai yksityiskohdan verrokeiksi. Kaikkiaan esineistö hänen töissään saa inhimilliset olemuksensa.
Akvarellinen ilmaisu tuo taitavuudella peilien, lasien, ikkunoiden, maljakoiden kiillot aitoina silmiemme hämmästeltäväksi. Huonekalujen, tarve-esineiden, korujen ajansyömät käyttöjäljet ja niiden asettelu viestii jatkuvasta, häiriintymättömästä työprosessista hyväksymällä ympärillä oleva arki yhdeksi taiteilijan oman elämän tärkeimmistä - käteen otettavista laitteista, esineistä, materiaaleista. Ne ja taiteilija tuntuvat löytävän yhteistä voimalatausta päästä kuvaan mukaan.
Aito helmi (akvarelli 1991-92, Ojakylän vanha kansakoulu, Hailuoto)
Jotakin Hanhijoen taiteilijatyön poikkeuksellisen runsaskuvastoisesta ilmaisusta voi aistia tästä seitsemänmetrisestä suurtyöstä - pitkäjänteisen prosessin työskentelytavasta ymmärtää taiteilijalle ilmeisen ominaisen harkitsevuuden ja inspiraatiomaisuuden vuorottelun, jatkuvan uuden tuottamisen. Siinä yksittäiset työt liittyvät ja jatkuvat kuvakerronnassa työstä toiseen ikään kuin esineitä ja asioita tulisi lisää valmiiseenkin kuvaan. Peilimäisten pintojen, lasisten elementtien pilkahdukset sekä rauhoittavien pienten yksityiskohtien ja esineiden sijoittaminen samaan taideteokseen on mykistävän huolellista, kaunista, kauaksi aikaa tarkkailemaan pysäyttävää, lepuuttavaa.
Japanilainen kimono ja Mirjan huivi (akvarelli 2006)
Varsin kiehtova on tällainen taide ja sen päällepäin näkyvä pehmeä harmonia, jota tarkemmin tiiraillen katsoja saa nauttia elämän suurta rauhoittavuutta ja taiteen loihtimisen hallittua, sammumatonta värikästä ilmaisun paloa.
Marjatta Hanhijoki: Silminnähden
13.11.2021 - 2.1.2022
Helsingin Taidehalli
Nervanderinkatu 3
00100 Helsinki
https://taidehalli.fi/events/marjatta-hanhijoki-silminnahden/
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.