Sou%20Shop%20kuva%206.jpg

Lahden kansanopiston Teatteri II:n päätyö Soul Shop sai ensi-iltansa 18.11.2021.

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2021/11/teatteri-kukoistuksensa-huipulla

Nyt viimeisenä keväänä opetus eriytyy teatterin osa-alueisiin - viime viikonvaihteessa 23.-24.4.22 oli vuorossa musiikkiteatterijakson opintojen omakohtaisten näytteiden kokonaisuus.

 

Lahden kansanopiston teatterikoulutus.jpg

Kahdeksan tuoretta näytelmäistä draamatuokiota laululla on aikamoinen katsojakokemus kuudessa vartissa. Lahden kansanopiston Teatteri II:n neljäntoista teatteritaiteilijan ideoimat omaääniset teokset täyttävät teatteri-ilmaisun temperamenttisuuden ja sisäistämisen ääripäät keskittyneillä tulkinnoillaan. Musiikkiteatteri tuntui löytyneen näille nuorille taitajille perusideansa keskeisessä tarkoituksessa.

Pääsin kaksi-iltaisesta esityskokonaisuudesta hahmottamaan itselleni vain puolet - kahdeksan esitystä. Vasta kahden esityspäivän kuudentoista esityksen kokonaisuudesta olisi ollut mahdollista perustellusti arvioida oma näkemys tämän harjoitusjakson esitysnäytteiden tuloksista.

Pitäydyn siksi tässä laihassa arviossani arpapelillä valitsemaan kahdeksasta näkemästäni esityksestä neljä tuotosta, kaksi kummaltakin puoliajalta.

Lähtökohtana esityksen valmistamiselle oli ollut valita ensin laulu ja sitten sen ympärille taiteilijaparin kanssa kehitellä tarina - kutkuttavan kiehtova idea, josta löytyi oma-ajatuksellista teatteritulkintaa kahdeksan pikkunäytelmäisen täydeltä. Kaikissa kahdeksassa esityksessä oli sitä tärkeintä teatterin ydintä, omaa vetovoimaisuutta, originaalista syvyyttä ja parhaimmillaan ihan voimakasta tunnetta ja uskottavuuttakin.

 

Oona Virolainen & Siiri Lehtinen

Yön tango

Sensuellia intohimoa, syntisyyden viettelystä, rakastumisen aitoutta, ihokoskettamisen sähköisen syntistä tunnelmaa välittyi esityksessä, puvustuksista ja atmosfääristä aivan hurmaantumiseemme saakka. Tunnelman kiihkoinen, todellinen, nautittava tangoaskelten maagisen vastustamaton taika sykki koko esityksen ajan - ensin Siiri Lehtisen taitavan näyttelijätyön eläytynyt viettelijän salaperäinen, pauloihinsa ottava, laskelmoiva tunnelma ja siihen vastaava Oona Virolaisen täydellinen heittäytyminen, antautuminen tangon aistillisuuden häpeämättömään tulkintaan. Esittäjiensä toisiinsa tarrautuneena, eläytyneenä valmiina tanssishowna esitys kelpaisi minkä tahansa mannermaisen revyyn, yökerhon tai kabareen nautinnolliseksi illan huippuohjelmanumeroksi, parinäyttelemisen ja musiikkiteatterin täydellisyydellä.

(Sen teen , (orig. Querer - Cirque du Soleil Alegria', säv.R.Dupéré/M.H.Tadros, suom.Sinikka Svärd)

 

Liinu Ovaskainen & Janika Peltola

Majakanvartija

Ensimmäisen puoliajan kohdallani päätti komea kertomus majakanvartijan elämäntarinana. Iäkäs äiti löytää etsimänsä, kaipaamansa vuosikymmenten jälkeen, nuorena ottopojaksi luovuttaman lapsensa, jonka majakanvartijan työ ja elämä oli jo päättynyt ja vain kauniit muistot löytyivät oman lapsen elämästä sen kokeneen ottoperheen (Janika Peltola) koruttoman rehellisesti, lämpimästi tulkittuna muisteluna. Hieno kertomus nosti koko esitystyötä sitovan sykähdyttävän kauniin Liinu Ovaskaisen laulutulkinnan äärimmäisellä herkkyydellä tunnelman täydelliseksi - suomalaisen tunnelmamusiikin yhdestä kauneimmasta laulusta (Syyslaulu Erna Tauro/ Tove Jansson, suom. Esko Elstelä). Esitys todisti, että musiikkiteatterilla on aiheella, laulutenholla ja onnistuneella persoonallisella esityksellä merkittävä osa suomalaisessa teatteritaiteessa.

 

Atte Reunanen & Laura Viinikka

Musiikkiteatteridemo nro 11

Hauskasti käsitetty musiikkiteatteridemo - aiheena eräänlainen juonnettu muutama sketsinen tarinanpoikanen, rempseästi, yksi englanniksikin näytetyylillä tulkittuna - toteutti musiikkiteatterin keskeistä muotoa kontrastein vuorotellen: puhetta ja räväköitä, vauhdikkaita keskusteluotoksia (toimivan kirjavalinnan tekstistä) värikkään partnerin (Laura Viinikka) kanssa arkea ja realismia väliin sisäisiksi myrskyiksi nostattaen ja sitten kuittasi elämän turhan touhun ja hälyn iloineen, tuskineen yhdellä aikamme suomalaisuuden koskettavimmalla, rauhoittavalla, kauniilla biisillä, luontevan ajatuksellisella konstailemattomalla laulamisella (Jope Ruonansuun Enkeleitä toisillemme). Harvinaista draaman ja tunnelmoinnin vuorottelua! Atte Reunasen juontaja-laulajan ote on jo sinänsä nautittavan vapautunutta synnyinlahjaista esiintymistaitoa, jota kanssanäyttelijä täydensi vastapuolena taitavasti draamanousut hyperboloihin nostattaen.

 

Hugo Hagström & Ronja Alatalo

Varo mitä sanot

Hugo Hagströmin ja Ronja Alatalon kehittelemä draama monikerroksisen ikealaisen hyllyostoksen kokoamisesta oli raikkaan nokkelantuntuinen käsikirjoitus, hauska kokonaisuus toimivasti näyteltynä ja dialogitulkintana, jossa myös sukupuolet selvästikin ottivat vanhakantaisesti mittaa taidokkuudesta. Tarinan yllätyksellisyys tuntui lopussa jo farssiselta nokkeluushuipulta. Alatalon luoma näyttelijähabitus oli nautittavan ilmaiseva ja uskottava, Hagströmin tutun perinteinen laulutapa sai tekstin (Aili Ikosen biisi Sanat) riimityksen kieliakrobaattisuudesta päälleryöppyävää vauhtia monin verroin lisää itse tarinan todellisuuteen.

 

Kohtaus%20er%C3%A4%C3%A4st%C3%A4%20laulu

Kuva: Ronja Alatalo

 

Ohjaava opettaja: Aleksi Lavaste.
Lauluopettaja: Virva Immonen
Pianistit: Virva Immonen ja Matti Hussi

Lavalla:
Ronja Alatalo, Hugo Hagström, Veera Kaasalainen, Pauliina Kuusisto, Heidi Lappi, Siiri Lehtinen, Roosa Leivo, Meri Mikkonen, Liinu Ovaskainen, Janika Peltola, Atte Reunanen, Aapo Savisaari, Oona Toivola, Laura Tyyskä, Laura Viinikka, Oona Virolainen.

 Ote Lahden kansanopiston II vuoden opiskelijoiden musiikkiteatterijakson esityksistä Lahden kansanopiston teatterisaleissa 23.4.2022 klo 19..

Lis%C3%A4liite.jpg