Rouva C.jpg

Esityksen Minna Mari Naumala

Kun oikein paljon vuosia saa elää, historia ja sen koetut tapahtumat piintyvät muistilokeroihimme. Varsinkin teatterihistoria, näytelmät, esitykset ja niiden vaikuttavuudet saavat muokattua ihmisen mielipiteitä ja hänestä kenties tulee hieman erilainen kuin itse olisi koskaan kuvitellutkaan.

Naisen ja miehen suhteet ovat teatterikirjallisuudessa vahvasti edustettuina. Äiti ja lapsi, mies ja vaimo, perhe ja avioliitto ja nykyisin vapautuneet sukupuolettomat ja vapaat suhteet saavat yhä enemmän tilaa kulttuurissa, yhteiskunnallisissa pohdinnoissa, medioissa ja kansalaiskeskustelussa. Ihmisten henkilöhistorioihin liittyy persoonallisuus keskeisenä osana tuomaan yksilöllisyysnäkökulman jokaisen meidän kohdalla.  

 

Minna Canthista, ensimmäisestä suomalaisesta naisnäytelmäkirjailijasta puhuttaessa muistamme varmimmin hänen esitetyt näytelmänsä, niiden tendenssit, aatteelliset tasa-arvosisällöt ja henkilötkin usein. Hänestä itsestään ja hänen elämästään on tehty pari kattavaa kirjallista teosta ja muutama kelpo näytelmällinen draama, pari musikaaliakin.

Itse koin raikkaana uutuutena 1970-luvulla Tampereen Teatterikesässä vierailleen Kuopion Yhteisteatterin esittämän Lauri Leskisen kirjoittaman Minna-näytelmän Vieno Saaristo pääosassa, Sina Kujansuu ohjaajana, Tampereen Teatteri esityspaikkana.

Jälleen on uusi näkemys, nyt Minna Canthin elämän nuoruusvaiheista mielenkiintoisena valmiina, ensi-ilta  28.9.22 Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä klo19.00.

 

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/tuotannot/rouva-c/

Palaamme esityksen arviointiin.