Keravan taidemuseo on tämän päivän suomalaismuseoiden ehdoton ykkösnähtävyys. Sen lähes intiimi museokokonaisuus monine tasoineen, näyttelysaleineen, kolmine kerroksineen, tilasoppeineen ja nyt ne esillä olevan näyttelyn täyttämällä suomalaisen luonnon tuomalla aiheistolla ja teräksisen laserkiiltoisella materiaalilla ovat ainutlaatuista veistostaidetta koko maailmassa.
Kauneutta, puhuttelevuutta luonnon antamilla muodoilla ja taiteilijan oivaltamalla, ehtymättömällä suomalaisluonnon antamalla grafiikalla. Teosten ripustukset, ajatusta syventävine varjoineen, toisinaan herkkine hallittuine musiikkisävytysosineen - kaikki tavattoman kaunista, rauhoittavaa ja mielikuvitusta avaavaa jokaisen katsojan helposti ymmärrettävää suurta luomisen rikkautta.
Koko taidemuseon täydeltä tämä alkuaan pohjoisen Kolarin Äkäslompolosta, suomalaisten tunturisten vaaramaisemien kehdosta syntynyt taiteilija Kirsi Kaulanen on uudenlaista, hienostunutta luonnon aistillisuutta täynnä oleva taiteilija, jonka teokset levittäytyvät Sinkka-museoon niin valoisan luontevasti ja hengittävästi, että niitä on sekä sisäinen pakko että kuin hektisen ajan pysähdyttämiseksi ilo ja mahdollisuus kiireettä moneen kertaan tarkkailla, ihastella, nauttia.
Ihme on myös, miten vahvalla, kiiltävällä teräksellä saadaan luonne ja koko elämäntyö niin herkästi ja yhtä aikaa väkevän yksinkertaisesti ilmennettyä, kuin se on Kauhasen parimetrisessä presidentti Mauno Koiviston patsas-aihiossa toteutunut. Vahinko, että tämä Koivisto-veistos asetetaan muutenkin kovin ahtaalle varsinaisen Eduskuntatalon viereiselle Pikkuparlamentin aukioläiskälle, joka jo on täynnä veistoksia ja varsinkin lipputankoja kaikkien EU-maiden yhtä aikaa liputtaa. Nyt tuleva Koivisto-veistos kuitenkin on vielä enteellisesti Keravan Sinkassa (sinkka=puusta tai metallista tehty pitävä ja vahva sormiliitos) ja esimerkillisen komeasti esillä vaatien myös tulevalta teospaikaltaan avaraa tilaa.
Näyttely on samalla täynnä teosten henkevän kauniita, uljaita ja herkkiä, koko seinän tai huoneen, joskus pelkän lattian täyttäviä teräksisiä koruja tai usein kuin reliefimäisiä luonnonaiheisia veistoksia, joiden varjot tuovat teoksiin oman, etnisen- ja muinaismaailman ulottuvuuden.
Poikkeuksena on oma puumateriaalinen näyttelyosa Sammas, jossa maailman synty ja elämä näyttäytyy vahvalla juuristollaan ja ylös valoa kohti pyrkivällä iki-ikäisellä elämänvoimallaan.
Mikään ei näyttelyssä häiritse tai riko tunnelmaa, keskittymistämme - kaikki on kohdallaan. Kelpaa täällä kiireettä astuskella, katsella, ihmetellä ja taiteilijan sekä hienoista hienoimman taidemuseon työpanosta arvostaa pyyteittä ja nautinnolla.
SINKKA
Pohjoinen myriadi levittäytyy katsojan ympärille kuin tunturilta avautuva maisema tai hiljaa soiva avaruus. Näyttelyn pääosassa ovat nykytaiteen kärkinimiin kuuluvan Kirsi Kaulasen (s.1969) laserleikatut teräsveistokset. Ne ovat lainanneet muotokielensä uhanalaisten kasvien ääriviivastoista ja metsän pohjalle piiloutuvien juurten ornamentiikasta.
Seinälle, kattoon ja lattialle levittäytyvät veistokset ovat kuin eläviä organismeja tai tuntemattomia universumeja. Täynnä yksityiskohtia olevat teokset asettuvat tilaan kuin maahan laskeutunut galaksi. Teräksestä kimpoavat valonsäteet ja seinillä häilyvän varjojen maailman on luonut valaistussuunnittelija Sara Leino. Pohjakerroksen avaruudellisen äänimaiseman on toteuttanut säveltäjä, muusikko Lauri Porra, jonka äänimaailma on syntynyt yhteistyössä äänisuunnittelija, lyömäsoitintaiteilija Teho Majamäen kanssa.
TAIDE-JA MUSEOKESKUS SINKKA
Kultasepänkatu 2
04250 Kerava
info 040 318 4300
sinkka(a)kerava.fi
Avoinna:
ti, to, pe 11–18, ke 12–19 la, su 11–17, ma suljettu
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.