Lahden kaupunginteatterin nykyinen johtaja Ilkka Laasonen kertoi viime keväänä jäävänsä eläkkeelle ensi vuoden heinäkuussa. Laasonen tulee silloin johtaneeksi kaupunginteatteriamme kymmenen vuotta (2014-2023).

 

Ilkka%20Laasonen%20tied.jpg

 

Hakuilmoitus Kuntarekryssä syyskuussa 2022

Haemme TEATTERINJOHTAJAA Lahden kaupunginteatteriin ajalle 1.8.2023 - 31.7.2028. Lahden kaupunginteatteri on yksi Suomen suurimmista teattereista, jonka palveluksessa on noin 90 vakituista työntekijää. Teatteri täyttää ensi vuonna 100 vuotta.

Teatterinjohtajamme eläköityessä etsimme Sinua luova, yhteistyökykyinen, rohkea ja taiteellista näkemyksellisyyttä omaava ammattilainen johtamaan Lahden kaupunginteatteria. Teatterinjohtaja toimii teatterin taiteellisena johtajana ja palveluyksikön esimiehenä. Teatterinjohtaja kehittää teatterin toimintaa sekä vastaa toiminnallisten tavoitteiden saavuttamisesta ja talousarvion sekä käyttösuunnitelman toteuttamisesta, seurannasta ja raportoinnista.

Kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää teatterialan hyvää tuntemusta. Lisäksi toivomme tulevalta teatterinjohtajalta hyviä henkilöstöjohtamis- ja vuorovaikutustaitoja sekä kehittämisorientoitunutta ja innostavaa työotetta.

Sivistyksen palvelualueen toimintasäännön mukaan teatterinjohtaja palkataan enintään viiden vuoden määräajaksi. Virassa noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa. Virkaan valittavan on esitettävä nähtäväksi hyväksyttävä lääkärintodistus ennen viran vastaanottamista.

 

Teatterinjohtajan valitseminen

Lahden teatterinjohtajan virkaa haki määräajan loppuun mennessä yhteensä yhdeksän hakijaa. Teatterin tiedotuksen mukaan hakijat ovat helsinkiläisen Kom-teatterin johtaja Lauri Maijala, näyttelijä, Hämeenlinnan ja Oulun kaupunginteattereiden entinen johtaja Kari-Pekka Toivonen, tamperelainen teatteriohjaaja, tuottaja ja yrittäjä Janne Tapio Jämsä, Helsingin kaupunginteatterin dramaturgi Sanna Niemeläinen sekä tamperelaiset Jarmo Tapani Korhonen, Tampereen komediateatterin toimitusjohtaja Teemu Ojala, näyttelijä ja tv-juontaja Tuukka Mikko Johannes Raitala ja Reetta Rautiainen sekä Helsingin Koomisen Oopperan toimitusjohtaja ja taiteellinen johtaja Laura Åkerlund.

Nykyisin teatteriasioista vastaa Lahden hyvinvoinnin ja vapaa-ajan lautakunta, joka nimitti teatterinjohtajan valintaa varten työryhmän, johon kuuluvat lautakunnan edustajina Maria Mäkynen ja Pertti Arvaja. Muita jäseniä ovat sivistysjohtaja Tiina Granqvist, teatterin apulaisjohtaja Anja Brofeldt ja kaupungin henkilöstöpalveluiden henkilöstöpäällikkö Anneli Hyvärinen. Työryhmään kuuluu myös kaksi asiantuntijajäsentä, joista toinen on näyttelijöiden edustaja.  Teatterinjohtajan myös valitsee Lahden hyvinvoinnin- ja vapaa-ajan lautakunta.

 

 

Lahden%20jaupunginteatteri%20yleis%C3%A4

Monenlaisia teatterinjohtajia on Lahti ja sen hieno teatteritalo saanut Lahden kaupunginteatterin taiteellista kuvaa kiillottamaan ja syventämään. Ensi vuonna 40 vuotta täyttävän teatteritalon johtajissa ovat monet kyvykkäät teatteriammattilaiset luotsanneet teatteriamme:

 

Aimo Hiltunen (1974-1984)

Raija-Sinikka Rantala (1984-1990)

Risto Ruohonen (1990-1991)

Lasse Lindeman (1991-1997)

Jootaarkka Pennanen (1998-2000)

Kari Rentola (2001-2006)

Maarit Pyökäri (2007-2013)

Ilkka Laasonen (2014-2023)

 

Kymmenet maamme huippuohjaajat, näytelmäkirjailijat, näyttelijäsuuruudet, muusikot, koreografit, vierailijat ovat olleet eri näytäntövuosien ja teatterinjohtajien ohjelmasuunnitelmien taitavina, persoonallisina toteuttajina vakituisen ja monipuolisesti taitavan henkilökunnan lisäksi.

Aimo Hiltusen aikana (1976-83) saatiin uusi teatteritalo 1983 valmiiksi ja avajaisnäytelmiksi merkittävät teokset, suurelle Juhani-näyttämölle Hiltusen oma ohjaus Ernst Bruun Olsenin Van Gogh - pääosassa lahtelaisteatterin näyttelijälegenda Ola Johansson. Lahden uuden teatteritalon synty oli osaltaan Ola Johanssonin ansiota, hän kuului teatterin suunnittelutoimikuntaan jo sen perustamisesta alkaen kymmeniä vuosia ja siten myös teatterin peruskiven muuraajiin - avajaisnäytelmässä Ola Johansson esitti näytelmän toista keskeistä roolia - Van Goghin postinkantajaa.

Pienempi Eero-näyttämö sai sittemmin koko maahan levinneen uuden näytelmän, lahtelaisesta iskelmäriimittelijä Repe Helismaasta kertovan Päivänsäde, minä ja menninkäinen, joka meni Lahdessa useita vuosia. Se oli teatterin avajaisnäytelmäksi Yrjö Juhani Renvallilta tilattu näytelmä, jossa hän ensi kertaa debytoi ammattinäyttämön näytelmäkirjailijana. Ohjaus oli Kari Rentolan.

 

Valtakunnallinen menestys jatkui mm. Raija-Sinikka Rantalan (1984-90) kausilla. Hänen henkilökarismansa mukanaan tuoma vahva näyttelijäkunta uusiutui ja hänen Tervapää-Niskavuori -näytelmien huippuohjauksensa ovat lähtemätöntä, vahvaa suomalaista teatteria elävyydessä ja vaikuttavuudessa. Me muistamme Rantalan työt laajana Niskavuori-sarjana, jonka vuosia kestänyttä kokonaisuutta ihastelemme vieläkin. Nainen teatterinjohdossa on nostanut tunteikkuudellaan teatterimme uuteen kukoistukseen. Ennen Laasosta saimme vielä ahkeran, pidetyn teatterinjohtajan Maarit Pyökärin (2007-2013).

 

Ilkka Laasosen kymmenvuotinen kausi tuntuu uskomattoman täydelliseltä. Hänen omat ohjauksensa teatterimme keskeisissä näytäntövuoden ohjelmistohuipuissa, musikaaleissa, ovat aina muodostuneet komeiksi musiikkiteatteritöiksi. Teatterinjohtajana Laasonen on harvinainen, poikkeuksellinen persoona. Hän on suuren taiteellisen yhteisön varma, lämmin, oikeudenmukainen, keskusteleva isähahmo. Koko henkilökunta vahtimestareista taiteilijoihin on hänen ajatustensa, muhean lämminhenkisen katseensa ja keskustelutaitonsa kohteena - arvoa, asemaa tehtävää saati ajankäyttöä laskematta. Ja hän hallitsee meidät yleisön sympatiallaan, joka hänen aikanaan on kiteytynyt maksuttomiin ennakkoesittelyihin tulevista näytelmistä, hänen johdattaessaan yleisökeskusteluja teatterin taiteellisen henkilökunnan ja meidän välillä. Hänen kykynsä löytää ohjelmistoon harvinaisia suomalaisia kantaesityksiä, valmistaa näytelmäkirjalija- ja ohjaajavierailuin uusia näytelmiä on ehtymätöntä ja luovaa, tuloksellisen loistavaa. Yksi kummallinen piirre häntä taiteilijana hallitsee - vaatimattomuus, nöyryys - mutta silti samalla aina tinkimätön päämäärä teatteriesityksen yhteiseen, täydelliseen onnistumiseen.

 

Jotakin%20m%C3%A4t%C3%A4%C3%A4.jpg

Yllä kuva Ilkka Laasosen viimeisestä musikaaliohjauksesta kuluneelta syksyltä ja alla linkki sen arvosteluuni:

”Lahden musikaali on nyt suomalaisen suuren teatteriviihteen vuoden teatteritapaus vailla minkäänlaisia niukkakorvikkeellisia kompromisseja!  Aito se on loistoissaan, naiiviudessaan, ohuessa juonenpoikasessaan, showmaisissa valosade- ja värispottikehyksissään, höyhenisessä unelmoinnissaan, tansseissaan, ilottelevan vanhahtavissa pikkuhävyttömyysyrityksissäänkin - kaikkien teatterista kiinnostuneiden ja kiinnostumattomien oikea musikaalin täydellisyys edes kerran elämässä kokea.”

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2022/09/aito-musikaali-edes-kerran-elamassa

 

 

 

Kyn%C3%A4%20%C3%B6.jpg

Nyt on siis vuoro valita uusi teatterinjohtaja Lahden kaupunginteatteriin. Taiteellisesti tällaisesta 9 henkilön hakijakatraasta soveltuvia henkilöitä löytyy kelvollisia muutama. Artikkelin alun hakuilmoituksessa on lueteltu teatterimme johtajalta vaadittava pätevyys ja johtajakauden pituus.

Teatterimme on yksi kolmesta itsenäisestä talousyksiköstä kaupunkimme budjetissa. Siksi usein keskustellaan, että teatterinjohtajalta vaaditaan hyvää talousosaamista. Kyllä niinkin, mutta tosiasia on, että myös Lahden kaupunginteatterissa on sitä varten oma toimensa, teatterin apulaisjohtaja, jolle suurin osa tuosta taloudenhoidosta on käytännössä sälytetty.

Apulaisjohtaja.jpg

Siksi teatterinjohtajalta mielestäni vaaditaan paitsi aitoa sydämen sivistystä ennen muuta vahvaa taiteellista näkemystä teatterin tehtävästä tämän hetken yhteiskunnassa ja Lahdessamme.

 

Teatterikriitikkona ajattelen, että jos Lahti haluaa taas yhä kurottautua unohtumattomien, vaikuttavien, viihdyttävien teatterikokemusten kaupungiksi, yksi hakijoista on täysin ylivoimainen - Lauri Maijala, nykyisin KOM -teatterin johtaja, samalla useiden merkittävien teatteritöiden ohjaaja Suomen maineikkaimmissa teattereissa.

 

Takavuosina teatterien taiteilijakuntiin valittiin mielellään kuuluisien teatterisukujen edustajia, Lahteen jopa teatterinjohtajaksi. Lauri Maijala on taatun täysverisen syntyperäisen teatterilahjan saanut vanhemmiltaan (näyttelijät Seppo Maijala ja Heidi Herala) sekä isovanhemmiltaan (Marja Korhonen ja Helge Herala), kasvanut teatteriin ja sen ilmapiiriin. Hänellä on ollut siksi teatteritöissään näkemyksenä miltei poikkeuksetta yhteiskunnan merkittävään kipupisteeseen tähdättyjä ohjauksia, tarkoituksena herättää kansalaiskeskustelua asioista ja teatteritaiteen tarkoituksesta yhteiskunnassamme. Eikä Maijalan lahjakkuus lopu näytelmien kirjoittamisiin, ohjauksiin, sovituksiin, roolitöihin ja henkilöohjaukseen. Hänellä on vielä musikaalisuuden lahja laulajana ja säveltäjänä. Hämmästelen, jos häntä ei asiantunteva valintalautakunta ensimmäisenä suosittelisi Lahden teatterin johtoon. Itse olen nähnyt hänen ohjauksiaan kaikkiaan kuusi, kaikki kiinnostavia ja vaikuttavia kokonaisuuksia.

 

Laitan siksi tähän, parahin lukijani,  Lahdessa syntyneen Lauri Maijalan töistä muutaman esimerkin - hänen teatteritöistään kirjoittamistani arvioista otteen ja linkin: 

 

1351665786_img-f029a3cc04f7c40d6e7aaab4f

Lahtelaisille Maijala on tullut tutuksi jo Teatteri Vanha Jukon entisissä Jukon Vesijärvenkadun näyttämötiloissa koetussa hienossa lahtelaisdebyytissään Muoviukko vuodelta 2011. Näytelmä on Maijalan kirjoittama ja ohjaama.

”Muutaman kymmenen vuoden kuluttua olemme kansa, josta ei ole enää oikein mihinkään. Kaikki on laimeampaa, tylsempää, ennalta arvattavampaa ja hiljaisempaa kuin meidän monivärisenä aikanamme. Kenestäkään ei ole veteraanisukupolven kaltaiseksi sankariksi: tulevaisuudessamme ei ole tekoja eikä sankareita.”

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2011/10/teatteri-ihastuttaa-ja-jarisyttaa

 

 

Kullervo2-normal.jpg

 

Aleksis Kiven Kullervo-näytelmä 2013 Lahdessa. Sovitus ja ohjaus Lauri Maijala

”Teatteri Vanha Jukon uutuudessa Kullervo käsitellään kaksijakoisesti: istutetaan tuon klassisen aiheen teemoja tähän päivään, rinnastetaan ja koetellaan pahuuden nykyilmiöitä ja aikamme tuntoja perheyhteisössä, usein tarkoituksellisesti pilaillen. Tunnemme katsomossa todella olevamme teatterinäytännössä, jossa näyttelijät antavat kaikkensa, jonka tekniikka toimii vuorenvarmasti, jossa tehosteet ja musiikkivinjetit maalauksellisen voimakkaina liimaavat esityksen täsmällisesti ja erehtymättömästi yksi yhteen ohjaajan ja työryhmän näkemykseen.”

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2013/09/kullervot-ja-heidan-aitinsa

 

 

 

Vanha ylioppilastalo Helsinki 2016 Lapualaisoopperan loppuunmyyty konserttiversio

”Kaikki yksittäiset roolisuoritukset luontuivat niin draaman kokonaisajatuksellisesti mietittyinä ja tulkittuina, että tähän riittäköön vain pari esimerkkiä hienosta roolituksesta. Niinpä kuuluisan Vihtori Kosolan osan tulkinnut Lauri Maijala päänsä, varpaansa ja koko suuren kehonsa vatsaansa myöten valtaisaksi lauluinstrumentiksi uhraten väreili kuin räjähtävän isänmaallisen hehkun jättimäinen henkinen ruumiillistuma, koko salin vangitsevalla groteskinhauskalla epälaulullisella olemuksellaan halliten.”

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2016/03/lapualaisoopperalle-on-tilaus

 

 

Simeon%20Seitsem%C3%A4n%20velejest%C3%A4

Turun uudistuneen kaupunginteatterin Suuren näyttämön avajaisnäytelmä 2017 Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Sovitus ja ohjaus Lauri Maijala

”Lauri Maijalan näyttämösovitus romaanista on ajan lapsi, odotettu, tarpeellinen Kiven Seitsemän Veljeksen uusluenta, terävän itsenäinen ja rohkean välttämätön ohjauspäivitys. Maijala ei sumeile, tuo veljekset tähän päivään, huoltajatta kasvaneen itsensä etsimiseen, orpouden ja nuoruudenkapinan patoutumat väkivallalla ladatuin ratkaisuyrityksin yksilöissä ja koko veljeslaumassa näyttäen. Aikamme tiedon valta on maijalalaisittain kaiken ymmärryksen edellytys, ja itse elämää pystyy ymmärtämään, siitä selon saamaan ja siinä kiinni pysymään vain lukemalla.”

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2017/12/turun-seitseman-veljesta-1

 

Teatteri Vanha Jukon itsenäisyyspäivän konsertti 2018

”Konsertin uusinta, kauneinta, syvällisintä itselleni oli kuulla Lauri Maijalan hieno sävellys, herkän melodinen ja rytmivaihteluiltaan aistikas (Samuli Parosen sanoihin) Suomen mies.”

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2018/12/ilmeita-isanmaamme-kasvoilla-1

 

 

Lauri%20Maijala.jpg

Valokuva YLE/Johanna Grönqvist - Maijalan siirtyessä takaisin Helsingin kaupunginteatterin ohjaajapestistä KOM-teatterin johtajaksi 2020.

Katso myös laajemmin Maijalan jo taaksejääneitä työsaavutuksia:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauri_Maijala

 

 

Kyn%C3%A4%20%C3%B6.jpg

Useat luetelluista johtajakandidaateista ovat tuntemattomampia. Vain omista esiintymisistään tuttu Kari-Pekka Toivonen, aikanaan Oulussa, sittemmin pienentyneen kaupunginteatterin johtaja Hämeenlinnassa, on toinen jo valtamedioissa esiintynyt johtajahakija. Hänen läheistään suosinut roolituksensa johti eroon teatterinjohdosta Oulussa. Inhimillisessä työssä tulee joskus tehtyä virheitä, jotka sitten leimaavat tekijän loppuelämäksi. Teatterihan on ensemblen kannalta solidaarinen kokonaisuus, jonka järkyttäminen on näin tiiviissä yhteisössä moraalinen virhe.

 

Janne Jämsällä taas on nuoruudestaan selvää etua, mutta hänellä ei ole ammattiteatterista juurikaan kokemusta ohjaajana saati johtajana, vaikka hänen ensimmäinen ohjaustyönsä Bang Bang täällä, Lahden Kannaksen lukion äidinkielen diplomityönä vuonna 2009 sai harvinaisen valtakunnallisen nuorten teatterikilpailun voittopalkinnon. Hänen opiskelunsa Metropolin ammattikorkeakoulun musiikkiteatteri-koulutuksessa ja työskentelynsä tuottajana Kansallisteatterissa, Kulttuuritehdas Korjaamolla, erityisen ansiokkaasti Pieksämäen Kulttuurikeskus Poleenissa, Uudessa Iloisessa Teatterissa, Linnateatterissa sekä tällä hetkellä Suomen Kiertueteatterissa ja useiden teatteritaiteilijoiden monologeissa on merkittävää.

 

Myös Tuukka Raitala on lahtelaiskuvioista tuttu - syntymäpaikka, lukio sekä Musiikkidraama-instituutin koulutus - kaikki Lahdessa. Raitala on ollut vuodesta 2005 eri teattereissa yli kolmessakymmenessä musiikkiteatteriproduktiossa laulajana tai tanssijana Helsingissä, Kouvolassa, Turussa, Lahdessa ja Heinolassa, sekä TV-tuotannoissa ja MTV:n juontajana. Teatterin johtamisesta hänellä ei ole kokemusta.

 

Artikkelin tietojen tarkistus:Lahen uutisia-julkaisun arkisto, Lahden kaupunginteatterin henkilöstö-kaavio, Lahden kulttuurilaitosten  historia 2 (2006)