Tapiolan%20taide%203.jpg

 

Taidemaalareiden vankkumatonta taitavuutta jo kymmeniä vuosia siveltimellään loihtinut Marjatta Tapiola on saanut oman näyttelyn Malvan kolkkoseinäisessä täysvaloisassa 1. kerroksen alahallissa (4.11.2022-2.4.2023). Sen seinillä Tapiola näyttää kuitenkin taiteensa voiman kertoa inhimillisen elämäntarinansa - mukanaan ajatuksensa ja siveltimensä herkkyys - ja loihtii seinien tunnelmat omaan elämänkertomukseensa lähes 50 vuoden matkalta.

 

Tapiolan taiteen nousukauden alkutöiden rohkea kerronta - lähinnä 80-luvun varsinaisen perusmaalaustaiteen oloiset, silloin miltei sarjakuvamaisen näköistaiteentapaiset, selkeät yhteiskunnallisen elämän muutoksen uteliaan uskalletut realismia kuvittavat teoksensa, kuten Toisen kerroksen tanssipaikka -teoksen homouden luonteva avoimuus vahvistetuin ääriviivoin ja hahmoin - jatkuu nyt 2020-luvulle pehmentyen ajatussumuisten, lähes näkymättömien figuurien maailman tähän päivään.

Maalaukset ovat kokonaisuutena kovin harmonisia, kuin kaukaa katsoen seesteisiä kuvia, selittämättöminä kauneustajuntaamme ruokkivia, ja teosten vaikuttavuus on tunnelmiltaan enempää pohtimatta kiehtovaa, kuin elämän unta.

 

Tapiolan%20teoksia%202.jpg

Malvakin näyttelytilana tulee nyt ensi kertaa edukseen antaessaan kauan odotetun historiallisen seinäpalansa maallistaa ja sympatisoida näyttelytilan sen menneeseen punatiiliseen tehdashistoriaan. Ovatko Tapiolan teosten kootkin pienentyneet? Joko ne mahtuvat pientenkin kotien seinille? Pohdin sinänsä Malvan lahtelaisimmassa, monipolvisimmassa näyttelytilassa, seinäkulmiensa rikkauteen ripustettua Tapiola-näyttelyn antia.

 

Yleisö keskittyy ja selvästi pysähtyy hetkiksi teosten yhteyteen ripustettuihin taitelijan antamiin nimiin, jopa kirjallisiin luonnehdintoihin teoksilleen. Useille teokset ovat avautuessaan kuin piilotettu rikas, mielikuvituksen avaava tunnelma, toisille taas vasta teosten nimin hämmästeltävä, tuskainenkin, työteliäs, väkevä, kokemusrikas taiteilijanpolku, joka avautuu paremmin realismiin vasta taideteosten nimet lukiessa, kuin sarjakuvamaisesti taiteilijan elämänmatkaa vuosiluvuin, katsojan silmin ja omin mielleyhtymin seuratessa. Monet maalaukset tuntuvat silloin todella kuin taiteilijan inventaariolta elämän vaikeuksien ja mullistusten tilityksinä - kuten tuo artikkelin ylinnä kuvattu, vaikuttava Kolme naista.

 

Tapiolan%20teoksia%201.jpg

Omaksi mieltymyksekseni jäi näin toisella Tapiola-näyttelyn katsomiskerralla teos, jonka pelkkä värin ja asetelman kauneusarvo vakuutti ja jäi aidosti näkökuviini ja ajatuksiini päällimmäisimmäksi taiteen voimakkaana, erottelemattomana visuaalisena taiteilijan viestinä.

LIsää tietoa näyttelystä:

https://www.malvamuseo.fi/nayttelyt/marjatta-tapiola/