Taiteen käsite itselleni on upeimmillaankin selittämätön asia. Sen voima ja vaikuttavuus löytyy jostakin kauneudesta, mielenkiintoisesta, elämänläheisestä, jumalienluomasta tai ehkä myös kuolemallisen luonnollisesta kokemuksesta. 

canvasb.jpg

Lähes täydellinen, harvinaislaatuinen taidekokemus on tällä kertaa saatavana Lahdesta tunnin junamatkan tehtyään Helsingin asemalle, käveltyään 400 metriä kohti Mannerheimintietä, ylitettyään sen ja astuttuaan museo-ovien ulkopuolelle, pienen ihmisjonon hännille ja sen jälkeen laskeutuen maan alle mammuttiseen Amos Rex -taidemuseoon, sen kauniin pysähtyneeseen, rauhoittavan harmaaseen hetkeen maapallon pysähtyessä.

Belgialainen Hans Op de Beeck antaa meidän pohtia kuolevaisuutemme ja elämisemme rajapintoja ja auttaa siinä esittämällä ajatuksensa niin harvinaisen levollisesti, että näyttelyssä vaeltaessamme näemme vain yksivärisen kauniin harmaan maan, taivaan, ihmiset, eläimet, esineet, luonnon, tapahtumat, kaupungit - kaiken luonnollisessa koossa kolmiuloitteisina, pieniin yksityiskohtiinsa saakka usein tarkentuen.

Amos%20Rewx%203.jpg

Veistosten mittasuhteet vertautuvat kuvassa takana näkyvien katsojien kokoon

Miten rauhoittavaa tuo valtava monisataneliöinen installaatioksi kutsuttu harmaaseen utuhuntuun pysäytetty maailma onkaan nauttia. Jotenkin tunne on kuin elämän olisi yhdessä hetkessä pysäyttänyt jokin maailman luonnonoikku ja verhonnut sen omalla näkymättömällä verhollaan ikuisesti paikalleen ja samalla antanut meille mahdollisuuden nauttia siitä, elämänympäristömme todellisuudesta ja kanssamatkalaistemme maailmanmatkasta kiireettä, aherruksetta, huoletta. 

Amos%20Rex%201.jpg

Kuin kaikki olisi silti yhä elossa - lapsi saippuakupliensa kanssa niin elävänä, että emme henno lähelle edes mennä kuplan särkymistä varjellen tai tyttö sohvalla täydellisessä unen autuudessa nauttien, filosofit kahdenkeskisessä väittelyssä mielipiteitään leiskutellen, hevonen ratsastajineen tavaroineen maailmanmatkavauhdissaan, kondooli soutajineen kukkaislammessa matkaten, kukat, puut ja koko maailma sellaisenaan.

 

Amos%20Andersson%20Laurwen.jpg

Katsoja saa näyttelyyn sisään mennessään omakseen pienen ohjelmalehtisen, jossa on selostettu monistakymmenistä teoksen yksittäisistä veistoksista tai näköaloista muutama yksityiskohta tarkoin. Monesta lapsi-aiheisesta teoksesta viestivän tiedon tunnemme jo omasta lapsuudestamme - tässä näyte ylläkuvatusta luonnollisessa koossa olevasta Lauren-veistoksesta: 

Silmänsä sulkenut nuori tyttö on pujotellut langanpätkän käsiensä välissä geometriseksi muodostelmaksi. Tässä äärimmäisen yksinkertaisessa ja yleismaailmallisessa lasten leikissä käsien täytyy seurata pienimuotoista koreografiaa saadakseen aikaan tietyn kuvion.

 

Amos%20Rex%204.jpg

Tunne ja tunnelma tuntuvat valtavan rauhoittavilta, meluttomilta, aavemaisen äänettömiltä ja kiireettömiltä. Kuin juuri tämä hetki ja paikka vaatisi meidät aidosti istahtamaan taidemuseon harmaalle penkille tarkkailemaan todellista arkielämäämme, nyt pysähtymään installaation tapaan paikallemme. Tavattoman kaunista ja sieluamme syvältä rauhoittavaa, koskettavaa Hans Op de Beeckin luoma maailmantuntu on.

 

Myös sielläkin onnellisessa rauhallisuudessa kuolema näyttäytyy, samassa kauniin harmaassa, pehmeässä näkymättömässä verhossaan, suuri pääkallo, elämän ja kuoleman valtava maailmantivoli matkustajineen - kaikki pysähtyneenä ja ajatuksemme siksi sysäten rauhoituttavaan elävän ja kuolleen pohdintaan, joka kymmeninä ihmisinä ympäri maailman on saanut tuon pysähtyneen, ajattomuuteen verhoutuneen maailmaan paikoilleen meidän ihailla, tunnelmista nauttia ja rauhoittua. Taiteilijan veistokset ovat usein täyskokoisia näköiskuvia tavanomaisissa elämänsä tilanteissa, matkalla, levähtäneenä kalliolla tai sohvalla, penkillä istuvia, yksin tai seurustellen, vedessä tai maanpinnalla matkaavia.

 

Amos%20Rex%207%20PV.jpg

Paalujen päälle veteen rakennettu autiolta näyttävä kylä toimii kuvitteellisena kotina pienelle yhteisölle jossakinpäin maapalloamme. 

 

Näyttelyssä käydessämme se oli ylittänyt jo 60000 katsojan rajan. Mennessämme - ulkopuolella jonossa vuoroamme odottaen - pohdimme, miten tilassa pystyy näyttelyn oikein kokemaan suuren kanssayleisön mukana. Ihmeeksemme tajusimme, ettei yleisömäärääkään koko käynnin aikana edes huomannut - ilmeisesti maailman tarpeellinen rauhoittava kokemus yhdisti ja hiljensi näyttelyn tarkoituksen päämääräänsä: katsoja sai maagisessa hiljaisuudessa kokea ajatuksensa ja arkensa lepoa, tuntea korvansa oman maailmansa kaikesta hälystä vapaaksi, silmänsä kaoottisen värikirjon ahdistavasta jatkuvasta kokemisesta nyt puhuttelevan rauhoittuneeksi.

Tällaista hetkeä - olla ja ihmetellä maailman todellisuutta, pohtimatta sotaa, arjen kiirettä tai työn uuvuttavuutta saa kokea nyt täydellisesti. Kannattaa tehdä melkoisen vaivaton taidesukellus tähän harvinaiseen taidekokemukseen ja tulla monilta osiltaan uudistuneena ihmisenä taidenäyttelystä - rauhallisuus mukanaan.

 

Artikkelin kuvitus: Otsikkokuva   Mika Huisman, taiteilijan kuva: Stella Ojala

Muut kuvat: Lahen uutisia -toimitus

 

 

 Hans Op de Beeck: Hiljainen Paraati  21.9.2022–26.2.2023. 

Amos%20Rex%20Hansa%20Stewlla%20Ojala.jpg

"Haluan aina luoda teoksiini tietynlaisen rauhallisuuden vaikutelman, joka auttaa katsojaa pääsemään sisään kuvattuun maailmaan. Tästä lähtökohdasta on mahdollista välittää mitä tahansa sisältöjä, olivat ne sitten helposti lähestyttäviä ja kauniita tai karkeita, synkkiä ja vaikeasti avautuvia”

https://amosrex.fi/