Easirippu.jpg

Lahden kaupunginteatterin katsomossa olen istunut viimeisen viidenkymmenenvuoden aikana usein eikä tunnelma koskaan ennen ole ollut niin jännittyneen odottava, kuiskaavan hiljainen monisataisten jousien kireäksi jännitetty kuin 28.1.2023, lähes kahdeksansadan katsojan odottaessa viime minuutit suomalaisen kantaesityksen ensi-illan alkamista. Suomalainen ammattiteatteri on rohkeasti repäissyt isänmaastamme valtavan suuren palan virallista Suomen ulkopolitiikkaa, heittänyt kauas koskaan enää löytymättömiin suuren naapurinsa kanssa tekemänsä kättä päälle - ja mustavalkoista paperille -sopimukset ystävyydestä, yhteistoiminnasta ja keskinäisestä avunannosta. Lahden kaupunginteatteri esittää tänään harvinaista näytelmää, viestivät suomalaismediat, TV pääuutisissaan pitkin päivää:- näytelmää, jossa kritiikin kohteena on suuren Venäjän yksinvalta - pieni ruhtinas Putin.

 

TOTUUDEN%20HINTA%20p%C3%A4%C3%A4pari.jpg

Marina Litvinenka ja Aleksandr Litvinenko

Lahden Totuuden hinta on suomenkielinen kantaesitys, brittiläisen näytelmäkirjailija Lucy Prebblen korkealaatuista tyyliä, kärkevyyttä, satiiria, musikaalia ja äärimmäistä tosiasioiden jännittävyyttä täynnä. Tämä läntisen nykymaailman rohkea, taitava, monesti palkittu nuori näytelmäkirjailija, tarkkamaalinen komedianero on ottanut selvittääkseen vuonna 2000 Lontooseen perheineen paenneen ja vuonna 2006 sairaalassa outoon tautiin kuolleen Aleksandr Litvinenkon murhan. Apuna hänellä on tapahtumasta tehty tutkimus kirjana ja murhatun leski Marina Litvinenka.

Lontoo on monen Venäjältä karkotetun tai paenneen venäläisagentin asuinpaikkana tänäänkin. Palkkamurhat ovat tehneet jatkuvasti tuhojaan Moskovassa ja Lontoossa. Nyt tässä Lahden kaupunginteatterissa - siis suomalaisessa teatterissa - ne paljastetaan äärimmäisen jännittävällä kokonaisteoksella mitään salaamatta tai pelkäämättä avoimesti kaikki tiedot ja totuus esiin kaivaen. Lontooseen pakenivat monet kuuluisat venäläiset, jotka olivat joutuneet kotimaassaan tappolistalle. Heistä yksi esiintyy myös tässä näytelmässä - Kremlin kummisetä, autokauppias, miljardööri, mediamoguli Boris Berezovski.

Lahden kaupunginteatteri allekirjoittaa, jopa ylittää Lucy Prebblen näytelmän (ensi-ilta Lontoossa 2019) huimat ajatukset nauraa koko Neuvostoliitto-Venäjä korruptoituneelle FSB-joukoista rakentuneelle, salamurhiin perustuvalle vallankäytölle päin naamaa, sen vastuuhenkilöiden hahmot ilkkuen, hölmöiksi toheloiksi todistaen. Kirja, jolle näytelmä pohjautuu, osoittaa nimeten nuo salamurhaan palkatut henkilöt todella yksinkertaisiksi ja taitamattomiksi.

Anne Rautiaisen viisas, totuuteen pohjautuva ja komiikkaan virittynyt ohjaus tuo näytelmään rinnakkain kaksi tasoa, ensin asian vakavan toden ja sitten sille päin naamaa nauravan sarkastisen showmaisen farssikomedian. Näytelmän katsojat saavat lähes kolmetuntia hikisin käsin puristaa istuinpenkkinsä käsinojia atmosfäärien ja tapahtumien jännityksestä, jos kohta perään purskahtaa vähintään sisäiseen tai ääneen nauramaan täysin päättömään, absurdiin, mutta todellisen venäläismafian ennenkokemattomaan kömpelyyteen ja tyhmyyteen. Näytelmässä ja siihen kirjoitetussa sanomassa sivistynyt Englanti nauraa täysin rinnoin barbaariselle Venäjälle. Nyt rohkeat suomalaisetkin.

Hivelevän tarkkavaunuista repliikkistä vuorokeskustelua, tihentyvä jännittävä juoni, nerokkaan taitava näytelmärakenne takautumineen ja raikkaan hauska, omalaatuinen sarkaistinen huumori, loistavasti ajoitettuja tanssitaiturillisia showkohtauksia itse julman pääasian kirkastamiseksi, aivan satumaisen upeasti pyörivä interiöörien lavastusvaihto viitteellisine grafiikkoineen, kohtauksia täydentävä puvustus ja laaja näyttämökuva. Entä aihe? Myrkky, jolla valtaapitävät mielipidevaikuttajat ovat jo Sokrateen aikana saaneet toisinajattelijat julkisesti teloittaa. Nyt aika vaan on toinen. Valtaapitävät tappavat raukkamaisesti todelliset vastustajansa salamurhaten, pelkoa epätietoiseen yhteiskuntaansa kasvattaen eivätkä jätä todellisesta murhasta vihjettäkään jäljelle, saati sen suunnittelijasta..

 

Ohjelmistovalinta, jonka Lahden kaupunginteatteri on tehnyt, on maailman uusinta draamakirjallisuuden tuoretta huippua.  Ollaan yhteiskuntamme tässä päivässä kerrankin, kovinkaan paljon menneitä ei tarvitse muistella. Kysymys on Putinin valtaannoususta heti Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen, hänen toisinajattelijoittensa likvidoinnista salakavalasti radioaktiivisella, tappavalla, neuvostoliittolaisten omareseptisellä myrkyllä. Aihe on äärimmäisen ajankohtainen meidän jokaisen viimeisen vuoden, kuukauden, päivän mietteissämme ympäri koko Euroopan ja sivistyneen maailman - Putin. Teatteri on ottanut tiedottajan, totuudenpuhujan aseman tässä sodan täyttämässä maailmassa.

 

Lahden kaupunginteatterin ohjelmalehtiset ovat olleet suomalaisten teatterien täydellisimpiä teatterijulkaisuja esitysten sisällöistä ja tekijöistä. Nyt TOTUUDEN HINTA -kantaesitykseen itse asia on siinä niin selkeästi myrkyllä salamurhatun Litvinenkon elämän tapahtumajanana selvitetty -  1962 syntymästä  kuolemaansa 2006 asti, aina vuoteen 2021 saakka, jolloin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin totesi sen Venäjän tilaamaksi palkkamurhaksi, joka oli hyväksytetty Putinilla. Niiden katsojien, joita hienon esityksen kokonaistunnelman maagisen tiiviyden tosiasiat jäävät vielä esityksen jälkeen ajatteluttamaan, kannattaa hankkia tuo komea, ilman minkäänlaista mainosrihkamaa tuotettu ohjelmalehtinen. Selkeä, tyhjentävä, upea näytelmäesite!

Tortuuden%20hinta%20p%C3%A4%C3%A4t5ekij%

Totuuden%20hinta%20henkil%C3%B6tbc.jpg

Lahen uutisia on pariin otteeseen jo kerrannut näytelmän sisältöä ja rakennetta, tekijöitä:

Lahden kaupunginteatteri hehkussa ja huippu-uutuuksissa - Lahen uutisia - Vuodatus.net -

TOTUUDEN HINTA - Lahen uutisia - Vuodatus.net -

 

Haluaisin vielä valita ensi-illasta omavalintaisesti muutamia esimerkkejä, roolitöitä ja kohtauksia, joiden huippulaadusta, tehosta ja näyttelijätaidosta olen lahtelaisesityksen nähtyäni otettu sekä yhä vielä esityksen jälkeen nautin tietenkin koko esityksen mielikuvissani uudestaan:

Saana Hyvärinen luo Marina Litvinenkasta sydämellisen naisen, rakastavan uskollisen puolison. Lämmöllä, järjellä ja päämäärätietoisuudella hän pyrkii vielä yhdessä miehensä kanssa selvittämään pakkomielleajatuksen salamurhasta, myrkyttämisestä. Hän paneutui koko sielullaan ja ajatuksellaan selvittämään miehensä murhan ja murhaajat saadakseen ne vastuuseen suuresta rikoksestaan ja koko maailman tietoiseksi siitä, mitä Venäjällä oikeasti tapahtuu. Hyvärisen hahmoon uskoo sen selkeydessä, liioittelemattomuudessa, luontevuudessa ja hänestä välittyy kaunis kuva rakkaudesta puolisoonsa.

Mikko Pörhölän Litvinenkossa yhdistyy perheenisä, rakastuminen ja elämän optimismi, totuuden puolustaminen ja isänmaa Venäjän kunnioitus. Pörhölä rakentaa roolistaan älykkään ja ahkeran FSB:n työntekijän, mielenkiintoisen, luotettavan miehen. Työtehtävässään hän on joutunut laajasti selvittämään Venäjän rikollisuutta, korruptiota, rahanpesua, ja niiden yhteyttä valtiokoneisoon - jotka kaikki hänen tutkimustyössään johtivat yllättäen uuteen salaisen poliisin johtajaan Putiniin. Nyt Venäjältä paenneena hän korostuu huolehtivana perheenisänä ajattelussaan ja ratkaisuehdotuksissaan ja pyrkii sairasvuoteella selvittämään murhaajansa tyynen järkevästi, viimeiset voimansa uhraten.

Jari-Pekka Rautiaisen Etsivä Hyattin hillitty, tosi ja uskottava hahmo sekä osuus koko esityksen jännittävyyden katkeamattomuudessa ja kuulustelujen luotettavuudessa on taitavasti näytelty - hieno, aito, kantava näyttelijätyö.

 

Putin.jpg

Jarkko Lahti näyttelee esityksen Putinin. Hänestä kuumottaa yhdennäköisyyttä esitettäväänsä, mutta aivan valtava ero älykkyydessä, jota tarvitaan Putinin tulkitsemiseksi näköisyyttä syvemmälle. Jarkko Lahti on mielestäni meitä yleisöä salatulla pienisävyisellä huumorilla vaivatta mukaansa kuljettava suurenmoinen, pirullinen näyttelijätaitavuus, opas, jonka ajatussolmut ovat varsin mutkaiset, mutta ratkaisut näennäisesti selkeät ja rehelliset. Hän taitaa uskottavasti esittää ihmishahmon, joka puhuu eritavalla kuin tekee - niitähän yhteiskunta on valtoimenaan, mutta ei yhtä vakuuttavia kuin Lahti. Vallankäyttäjänä hän on samanlainen, puhuu ensin ja tekee sitten toisin. Samoin on ystävä ensin, heti perään takana vihollinen. Jarkko Lahden näyttelemisessä on myös salaista viihteellistä vetovoimaa yllättävästi. Esityksessä hän toisinaan tarkkailee tapahtumia näyttämön yläpuolelta taitavan seremoniamestarin tavoin, kommentoi jopa lahtelaisten z-junasta tai läntisen naapurinsa nuukuudesta ostaa Lahden kaupunginteatterin kallis viiden euron ohjelma pääsylipun lisäksi.

Aki Raiskion oligarkki Boris Berezovskyn ensiesittelyn railakkuus ja ehdottoman komea areenan valloitus aina ilmestyessään on teatteriglooriaa upeimmillaan. Raiskio puhjetessaan lontoolaisen luksusravintolan hehkussa hieman epävireiseen laulunumeroonsa tuntuu jälleen löytäneen teatterillisen näyttelijäloistokkuutensa.

 

Kohtauksista Litvinenkon ja Putinin pitkä ensimmäinen tapaamiskeskustelu tyylissä, tehokkuudessa, herkässä jännittävyydessä, psykologisessa brittiarvoituksellisuudessaan ottaa katsojan sisällöllään ja näyttelijätyöllään kiinnostaviin, seurattaviin kahleisiinsa.

 

Totuuden%20hibta%20joukkokohatus.jpg

Lumikki Väinämön Professori Dombeyn väkevän vahva, ronskin vakuuttava laulullinen selostus erittäin radioaktiivisen polonium210-myrkyn synnnystä, valmistuksesta ja kohtaukseen liittyvä koko ensemblen kornin hauska musikaalinen, liikekielinen visualisointi ja poloniummyrkyn valmistustyön sanaton, mariecuriemainen kuvailu, taustana koko ajan muuntuva täydellinen kaukaasialainen uraaninen maisema ja venäläistanssinumero - siinä yksi joukkokohtausten huipputöistä.

Höhlien palkkamurhaajien eksyminen teatteriin ja yleisön sekaan itselleen arvaamattoman vaarallisten, radioaktiivisten myrkkyliemien kanssa tuntui niin aidolta tulella leikkimiseltä hurjan huumorin avulla. 

 

Lahden kaupunginteatterin Juhani-sali on näyttämöltään ja katsomoltaan valtava. Ei siis ole ihme, että näin suuri asia - totuus - halutaan näyttää ja todistaa mahdollisimman monelle katsojalle. Kun TOTUUDEN HINTA kertoo tosiasian yhden palkkamurhatun ihmisen ja hänen läheistensä kokemana tilaksi riittäisi pienempikin teatteriareena - Lontoon sairaala, Moskovan asunto, hotelli, jossa myrkkyä annettiin murhan toteuttamiseksi. Kuitenkin suuri näyttämö ja katsomo luovat esitykselle mittasuhteitten aitouden ja mahdollisimman monelle ihmiselle yhdessä ymmärtää naapurimaan diktaattori Putinin hinta.

 

Esityskuvat Tommi Mattila

https://www.lahdenkaupunginteatteri.fi/