Lahdenkartano1.jpg

Lahden historiallisen museon Triennale + -näyttelyn avajaiset 25.4.2014  Avauspuheenvuorot: ministeri Lauri Tarasti, museonjohtaja Timo Simanainen, taidegraafikko Esa Ojala

Lahden historiallisen museon uuden julistenäyttelyn avajaisista poistuu monet kysymysmerkit pääkuoreen kaivertuneina. Ensin ihmettelee, miten pieneen, ilmattomaan saliin voi tälläytyä hapettomaan ahdinkoon pitkälti toistasataa kutsuvierasta kuuntelemaan kahden arvonsa tuntevan miehen avausvuodatuksia. Sitten äimistelee vielä sitäkin, että monetkymmenet paikallaolijoista eivät anna periksi hekään, vaan jäävät roikkumaan, nojaamaan ja huohottamaan ovensuihin, sieltä mitään näkemättä tai kuulematta. Julisteetko heitä oikeasti kiinnostavat? Tarjoilu ainakin oli säästöbudjettinen ja sopimattoman tyylitön: itsepalveluna muovikuppiin kaataen muovikannusta vettä.

Eniten kuitenkin kysymysmerkkejä kimpoaa ajatuslokeroihin jyskyttämään tilaisuuden avauspuheista. Avaavan ministerin puhe on sujuvaa, liturgista omakohtaista muistelua menneestä aikalailla ekstemporetyyliin valmistellun tuntuisesti - siinä menevät esittelysalien numerot ja niiden taiteilijatkin moneen kertaan sekaisin. Ministeri vielä julistaa Lahti-kaupunkimme Suomen ja koko maailman julistekaupungiksi!

Toinen miehistä pistää vielä överimmäksi: Lahden museonjohtaja näkee silmissään Lahden uuden taidemuseorakennuksen jo lähitulevaisuudessa. Tällä kohden otan askelen tuttua ovensuuhun nojailevaa työikäistä taideasiantuntijaa kohti ja kuiskaan: joko Sinä tuon museonjohtajan taidemuseonäyn toteutuessa olet eläkkeellä. Hän vastaa napakasti kasvavansa silloin jo horsmaa. Vilkaistuani satapäistä kutsuvierasjoukkoa näen arvioiden keski-iältään seitsenkymppisen yleisön jo vastaajaani paljon pitempien horsmapuskien alla.

Kolmas ja viimeisin avaajista on mies hänkin. Hän on saman ylitäyteen ahdetun avajaishuoneen julistetaitelija itse. Hänen työnsä vain vähän pilkottelevat sieltä täältä ihmismassan muurin väleistä. Taiteilija on avaajakolmikon ainoa realisti: sanoo hillitysti pari tilaisuuteen valittua lausetta ja kiittää kohteliaasti yleisöä.

Kun vihdoin tuosta avajaispaineen hiostavasta sanatulvasta pääsee kiertämään näyttelyn salit, on enimmäisenä kysymysmerkkinä: miksi tänne tyylikkääseen rakennukseen juuri julistetaidetta on pitänyt ripustaa. Eikö niin monet tyhjillään olevat kaupunkimme tilat, vaikkapa Hennalan rakennukset laajoine seinineen, olisi olleet paljon otollisemmat näyttää suomalaista ja koko maailman julistetaidetta. Miksi vielä varsin modernilla taidemuodolla haaskataan lahtelaisittain ainutlaatuisen Lahden kartanon epookkirakennuksen salien ja seinien vaikuttava tunnelma?

Tapani%20Aartomaan%20kirjankansikuvitust

Tapani Aartomaan kirjankansigrafiikkaa

Komein ja sisältörikkain näyttelyosasto on Tapani Aartomaan työtä esittelevä, huolella suunniteltu kokonaisuus: julisteet, kirjankannet ja koko elämäntyö saavat kattavan upean taiteilijaesittelyn. Sitä täydentää oivallisesti hänen ja Yrjö Kukkapuron yhteistyönä valmistuneiden tuolien mielikuvituksellisen rikas, värikäs rivistö.

Yrj%C3%B6%20Kukkapuron%20ja%20Tapani%20A

Yrjö Kukkapuron ja Tapani Aartomaan yhteistuotantoa

Julistebiennale2.jpg

Kyösti Variksen käsiladontaiset litografiset ripustustaulut tuntuvat historiallisina jäänteinä edes välttävästi sopivan vaativaan ympäristöönsä.

Julistebien1.jpg

Triennalen juryn jäsenen slovenialaisen Radovan Jenkon juliste Ilmaston lämpeneminen vuodelta 2009

Tulevassa kesäkuussa Lahden taidemuseon tiloissa avautuvan Lahden triennalen juryn omista töistä saa nyt oivan kuvan julistetaiteen keskeisestä olemuksesta ja vaikuttavuudesta.

 

Esa Ojanlangrafiikkaa.jpg

 

Esa Ojalan julistregrafiikkaa

 

Triennale      

Lahden kansainvälinen julistebiennale muuttuu triennaleksi. Lahden taidemuseossa (Julistemuseossa) avataan 19. kansainvälinen julistenäyttely yleisölle 13.6.2014. Mukana on yhteensä 330 julistetta 38 eri maasta.

Katso tarkemmin alla olevasta linkistä:

näyttelyohjelmasta,