TamTk2017%20Vaim.casan..jpg

Kuva Sami Tirkkonen

Vaimoni, Casanova -näytelmässä on kirjailija Leea Klemola kirjoittanut viidelle näyttelijälle ja kahdelle lavastemiehelle menestysnäytelmän seksuaalisuuden ja himon klassisen naissankarin nimen velvoituksella.

Kuopion kaupunginteatteri & Tanssiteatteri Minimille luomastaan ja ohjaajana istuttamastaan näytelmästä roiskuu inhimillisyyden hyväksytyksi tulemisen tarpeen elämänhaluista mahlanestettä teatterilavan ja kolmen tunnin täydeltä, mutta samalla myös traagista elämäntilitystä aivan uudenmuotoisena komediallisena hauskuutena - teatteriestetiikkana teoksen rytmi, tempo ja levollisuus. Sinänsä suolaisen raikkaasti kirvelevä melkoisesti näyttelijänammattiin kirjoitettu ja sen sisuksien syvyyksien ja käytäntöjen tuntemisen kautta avautuva teksti on ympäriinsä räiskyvää, pulppuavaa, tapahtuvaa raikasta draamaa.

Enemmän ja vähemmän sisäänlämpiävä huumori on koko ajan tässä teatteria esittävässä teoksessa, sen harjoitusprosesseissa ja sen tekstinteon monissa tutuissa pulmapyörteissä: aina ne päätyvät tekijöittensä suhteitten katastrofeihin, aina niissä seksi on tarkoituksellista toimintaa, vailla tunteen tuomaa täydellistä nautintoa.

Hyväksytyksi tulemisensa ja elämänhalunsa löytääkseen vanha, työtauolle pariksi vuodeksi pantu näyttelijätär palaa takaisin työhönsä teatteriin. Hän haluaa päästä uudelleen elämään, jota vain ammatin nimirooli voi tuoda ja päästää koetusta häpeästä.

Lohduton on näyttelijän psyykeä repivä ammatti, harjoitusten, erehtymisen, onnistumisen ja makuasioiden hedelmätöntä kokeilua ja vertailua päivästä, tunnista, harjoituksesta, esityksestä toiseen. Vaan ammattiin pyrkiminen ja sen loisteessa eläminen palkitsevat tässäkin teoksessa koetut suuretkin elämän todelliset haaksirikot ja voitelevat niiden piikikkäät pistot ja haavaumat.

 

Näytelmän täyttää komediavire, joka huumorissaan on Leea Klemolan ominta, jäljittelemättömintä aluetta. Kirjailija on päähenkilönsä pistänyt lepolomalle, sillä tämän seksuaalisuus ja viehätysvoiman kokeilut ovat aiheuttaneet syytteet seksuaalisesta häirinnästä. Nyt hän saa kirjailijalta nimiroolin teatterin tulevassa uutuusnäytelmässä Vaimoni, Casanova: asetelma on mitä tragikoomisin.

Jotakin lähes tsehovilaista tapahtumattomuutta ja tauottelua rönsyy tulkinta ja kohtaukset täynnään, mutta kun jaksaa sinnikkäästi miettiä ja odottaa, puhkeaa taatusti riemuun ja nauruun tässä - sanoisin - aikamme uudenlaisessa hauskuudessa.

Alun väkinäinen yleisön tirskahtelu seksistä, himosta päätyi lopulta todelliseen naurun parituntiseen mylvintään, sillä hauskuus on sittenkin katsojan päätettävissä. Tekstin komediallisuus erosi ratkaisevasti siinä, että siitä puuttuu tyypillinen kiireinen, läähättävä tempo ja sen varsin verkkaisesta pohjavireestä löytyy tilaa ja aikaa ajattelulle sekä todelliset ihmiset - näyttelijät. Ja mikä traagisinta, tuon nauruterapeuttisen hauskuuden alla ja yllä, henkilöittensä otteissa ja sanoissa elämän mitan rajallisuus ja kuoleman pelko olivat klassisen tragikomediallisesti ja satuttavasti koko ajan rivien väleissä läsnä.

Ehkä nuo kovin rajatuille, taidetta palveleville ihmishabituksille kohdistetut naurupyrskähdyksemme sittenkin liian usein tuntuvat meistä alitajuisesti oikeudettomilta, hieman tarinan taiteilijapoloja ivaavilta, moralisoin väliin jo itseäni nauruni ahdistuksessa. Tyhjännauramistako, kysyin välillä.

Teoksen paneutuneet, sielujensa syvissä kuralätäköissä tosiksi, eläviksi, persoonallisuuksiksi rakentaneet näyttelijätyöt välittävät koko näytelmän keskeisen annin. Viisi näyttelijää ja lavastemiehet, näyttelijöistä ylinnä parivaljakko Seija Pitkäsen esittämä näyttelijätär ja hänen miestään tulkitseva Annukka Blomberg lataavat esitykseen kahden ihmisolennon inhimillisyyden koskettavuutta levollisen aidosti ja Miko Kivinen täyttää narikkamiehenä tekstin seksistiset ulottuvuudet ja tilannekomiikan herkkuhetket tyylikkään tosikosti.

 

 

Leea%20Klemola.jpg

Leea Klemola

Vaimoni, Casanova

Käsikirjoitus ja ohjaus Leea Klemola  Rooleissa Seija Pitkänen  Annukka Blomberg  Miko Kivinen  Antti Lahti  Meri-Maija Näykki  Aki Pirskanen  Jussi Konttinen  Lavastus Erkki Saarainen  Puvustus Mirkka Nyrhinen  Äänisuunnittelu Antti Puumalainen Valosuunnittelu Sam Siltavuori  Ohjaajan assistentti, Commedia Dell’Arte -konsultti Meri-Maija Näykki  Dramaturgi Rosa-Maria Perä

http://www.teatterikesa.fi/