torstai, 9. syyskuu 2021

Tolstoin Sota ja rauha -suurteos Lahdessa

Sota%20ja%20rauha%20kuva.jpg

                                Syksyn 2021 Suuren näyttämön klassikon päätehtävissä Mikko Pörhölä, Janna Räsänen, Tapani Kalliomäki    

                                 Valokuva Marko Mäkinen

Lahden kaupunginteatteri on räjäyttänyt koronakahleet yltään ja näyttää ohjelmistollaan ja aktiivisuudellaan voimakkaan ja vastuullisen taidelaitoksen esimerkkiä. Satu lapsille (Kolme iloista rosvoa), musikaali suoraan Broadwaylta (Waitress) suomalaisena kantaesityksenä ovat jo onnistuneesti takana syyskauden avauksina.

Maanantaina 6.9.21 teatterimme järjesti ensi kertaa lähes vuoteen yleisötilaisuuden esitellä katsojille tulevaa näytelmää - tällä kertaa suurta aihetta ja teoksen kirjoittajaa, Leo Tolstoin Sota ja rauha -romaanin pohjalta tehtyä Pasi Lampelan sovittamaa sekä ohjaamaa Lahden kaupunginteatterin Suurelle näyttämölle valmistuvaa suurteosta.

Ja mitä tapahtui? Pienen näyttämön katsomoon järjestetty yleisötilaisuus veti kansaa salin sallitulla täyteydellä jokaisen istuinpaikan täyttäen. Kiinnostava mediatilaisuus, jossa haastattelijana toimivat kirjastonhoitaja Maija-Kaisa Myllymäki ja teatterinjohtaja  Ilkka Laasonen tiheni tunnelmaltaan, teoksen rakenteen selkeydeltään ja tulevan esityksen odotukseltaan hetki hetkeltä. Ansion tilaisuuden poikkeuksellisesta onnistumisesta ansaitsevat ohjaaja-käsikirjoittaja Pasi Lampela ja näyttelijä Tapani Kalliomäki keskustelustaan esityksen synnystä, jossa teos valottui selväteemaisena ja jo valmiina taiteelliselta lataukseltaan.

Teatterikeskustelijat.jpg

Maija-Kaisa Myllymäki                                                                                                      Pasi Lampela

Laitan  tähän Pasi Lampelan tammikuisen tiedotustilaisuuden teoksen esittelyn lyhennelmänäni  - ensi-illan piti olla 27.1.21

 

Leo Tolstoi  Sota ja rauha

Sovitus ja ohjaus Pasi Lampela:

"Muutama vuosi sitten kun päätin, että haluan tehdä Sota ja Rauhan teatteriin en voinut edes kuvitellakaan, että sinä päivänä, kun tätä teosta ruvetaan harjoittelemaan ja lähestytään ensi-iltaa, maailma on tehnyt tästä teoksesta niin ajankohtaisen. Koko maailma on ollut viime ajat aikamoisessa myllerryksessä ja yleinen hämmennys siitä, mikä tässä elämässä on tärkeää, tärkeintä, keitä me oikeasti ollaan, painottuuko tämä identiteetti keinotekoisten määritteitten, vastakohtien kautta me vastaan he, vai onko löydettävissä ratkaisu minkälaisessa maailmassa me haluaisimme elää. Siksi tiivistin Tolstoin massiivisen romaanin voimakkaasti romaanin kolmen päähenkilön ympärille, heidän tarinansa, kolmiodraamansa on siinä keskiössä.

Nämä kolme päähenkilöä tuovat tällaisessa keskinäisessä peilaussuhteessa esiin koko ajan niitä ajatuksia ja asioita, joiden kanssa meistä jokainen joutuu tekemisiin nykyisinkin lähes päivittäin elämässään ja ympärillä sitten avautuu se Tolstoin valtavan rikas maailma.

Nuori lahjakas nainen, joka ei millään tavalla sovi sellaiseen sukupuoliseen, yhteiskunnalliseen rooliin, johon häntä ollaan tyrkyttämässä, vaan hän kapinoi sitä vastaan ja hän kokee valtavaa ahdinkoa siitä, mitä häneltä odotetaan ja se ristiriita siitä, mitä hän haluaa ja mitä häneltä odotetaan on hirveän vaikea, hänen rakkaussuhteessaan on paljon tunnistettavaa nykynuorille ja keille tahansa.

Päähenkilö on näytelmän käynnistyessä jonkinlainen idealisti ja toisinajattelija. Hän yrittää ymmärtää Napoleonia, jonka kanssa venäläiset kuitenkin ovat sodassa ja hänen käsityksensä ihmisistä ja myös itsestään alkaa muuttua. Hän törmää ensin itseensä, minkälainen mies hän itse on, varsin holtiton, alkoholisoitumassa kovaa kyytiä, perii valtavan omaisuuden, mutta alkaa kasvaa jonkinlaiseen ymmärrykseen siitä, mikä hänen tehtävänsä tässä maailmassa oikein on.

Molempia ympäröi jonkinlainen mahdottomuus, sillä kumpikaan ei ota vastaan niitä rooleja, joita heille tarjotaan. He joutuvat kamppailemaan löytääkseen todellisen itsensä.

Kolmas taas on henkilö, jonka tragiikka on siinä, että hän päinvastoin ottaa sen hänelle tarjotun roolin liiankin kirjaimellisesti, hän on omaksunut sen autoritäärisen isähahmonsa kautta, tällaisen kunniaan rakastuvan, kunnianhimoon perustuvan hyvin maskuliinisen roolin, jonka vuoksi hän käytännössä tuhoaa itsensä. Hän oivaltaa lopuksi kuitenkin, mitä on tullut roolinsa vuoksi elämässään tehdyksi ja minkälaisen hinnan hän siitä on joutunut maksamaan.

Sovituksessa sodat on jätetty sivuun ja pohditaan sitä, miksi teoksen nimi ja sisältö on Sota ja Rauha. Myös siviilielämän ja rintamaelämän rinnastuminen, miten Tolstoi on ne mieltänyt.  Näin toteutukseen liittyy eräänlaista simultaanisuutta ja eräät kohtaukset tapahtuvat samanaikaisesti näyttämöllä. Tolstoin teoksen runsaita ja hauskoja ja jännittäviä teemoja tiivistyy näiden kolmen henkilön elämässä, joita kirja on tulvillaan. Varmasti näytelmästä on vaikuttava ja viihdyttävä ja ajatuksia herättävä esitys."

Näin Lampela siis viikko ennen suunniteltua 27.1.21 ensi-iltaa.

 

Esittäjät ja samoin yleisö ovat ymmärrettävästi jo väliin turhautuneet ensi-illan odotuksessa ja siirtymisestä - valkeneeko tästä koskaan esitystä koronan kahleista, vaikka itse teos on ollut valmis näyttämölle jo kuukausia. Usko ja epäusko karanteenien jatkuvissa muutoksissa on ollut teatteria janoavalle yleisölle ja teatterin ammattilaisille ennenkokemattoman nöyryyttävää piinaa.

 

kyn%C3%A4.jpg

Maanantaisessa keskustelussa saimmekin varsin kypsiä ja uusia näkökulmia tulevan näytelmän sisällön syntymisen ymmärtämiseksi. Niistä tähän vain pari.

1. Lahden kaupungille tunnusomainen suuri, maanalainen vapaamuurarijärjestön veljeskunta hallitsee kaupunkiamme ja sen päätöksiä. Lahen uutisia -julkaisu teki siitä vuonna 2013 harvinaisen laajan selvityksen. Tässä asiasta kiinnostuneille linkki siihen:

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2013/03/isot-pojat-hiekkalaatikolla

Tolstoin Sota ja rauha -romaanissa on tämän saman järjestäytyneen salaseuran asioista tekstiä kymmeniä sivuja. Samoin suuren sotapäällikkö Napoleonin merkityksestä maailmanhistorian sodissa.

Lampela luettuaan ja analysoituaan moneen kertaan Tolstoin teoksen on sitä mieltä, ettei kumpikaan näistä vallanhakuisista tekijöistä lainkaan johda siihen, mitä Tolstoi pitää tärkeimpänä, inhimillisimpänä ja arvokkaimpana teoksensa sanomassa. Niinpä Lampela on kokonaan jättänyt nuo romaanin aihekokonaisuudet pois.

 

2. Romaanin sisällöstä selvisi, että kaikkiaan kymmenkunta viimeistä lehteä kirjan lopussa on uhrattu teoksen monillekymmenille henkilöille, yli viisisataa heistä esitellen. Teatteri sopi, että näyttelijöitä, jotka sillä on antaa esitykseen, on korkeintaan 12. Pasi Lampela taas on sitä mieltä, että useissa teattereissa oleva tapa käyttää esityksessä yhtä näyttelijää monin eri roolivaihdoksin ei sovi hänen ajatuksiinsa. Niinpä hän on kirjoittanut uudelleen teoksen tekstin kahdelletoista näyttelijälle, jotka saavat esityksessä oman sielun ja ruumiin.

 

SOTA JA RAUHA

Kirjailija Leo Tolstoi
Sovitus ja ohjaus Pasi Lampela
Lavastus ja pukusuunnittelu Minna Välimäki
Valosuunnittelu Kari Laukkanen
Äänisuunnittelu Tatu Virtamo

Rooleissa

Tomi Enbuska, Laura Huhtamaa, Saana Hyvärinen, Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Oliver Kollberg, Eeva-Kirsti Komulainen, Mikko Pörhölä, Aki Raiskio, Janna Räsänen, Henri Tuominen, Miila Virtanen

 

Ensi-ilta lauantaina 11.9.2021 klo 19.00 Juhani-näyttämöllä

 

 

Lis%C3%A4liite.jpg

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...
  • Kommentoi

    Kommentointi avautuu jokaisen artikkelin alla olevasta puhekuplakuviosta.
    Toivon runsaasti kommentteja vuodatuksiini. Kirjoittajan on liitettävä kommenttiin toimiva sähköpostiosoitteensa mahdollista yhteydenottoa varten (sähköpostiosoitetta ei julkaista). Näin taataan sananvapauslain 4. pykälän vastuukysymykset kommentin sisällöstä sekä kirjoittajan lähdesuoja.

    Toimituksen sähköposti: lahenuutisia[at]luukku.com