Samettiruusut.jpg

Suomen Vappu koetaan perinteisesti työn ja kevääntulon iloisena, värikkäänä ja kuplivan rentona, vapauttavana juhlana. Sille on muodostunut kansalaisten ajatuksissa todelliset perinteet kokoontua, iloita ja juhlia yhdessä tuttujen ja vieraiden kanssa talven raskasta painoa keventäen.

Suomalaisen valtiokoneiston kiitettävän vahva ote koronan torjuntakampanjassa on kuitenkin saattanut vuoden 2020 Vapun poikkeukselliseen asemaan. Perinteinen juhliminen satojen ja tuhansien muiden kanssa ei ole ollut mahdollista eikä julkinen kokoontuminen yli kymmenen henkeä suuremmassa piirissä edes Vappuna. Torit, puistot, ravintolat, juhlasalit, konserttilavat ovat suljettuina ja autioina.

 

Tietokoneen ja nykyaikaisen televisiolaitteen mukana myös Suomen Lahti on löytänyt korvaavat keinot tuoda edes osan lahtelaisesta Vapusta kaikkien ulottuville, mutta lapsille ilmapalloton ja kaveriton Vappu on suuri pettymys.

 

Tässä jutussa menemme mukaan kahteen perilahtelaiseen, traditionaaliseen ja tunnelmalliseen vappukonserttiin ja lopuksi kurkistamme Ouluun saakka, jossa karanteeniemme tärkein käytännön lainvalvoja - poliisi - tarjoaa meidän jokaisen tunnevarastoon lohduttavan taiteellisen yllätyksen.

 

 

 

 

 

teatterivanhajuko

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=AUntcJGtEEU&t=427s

 

PERKELE on Teatteri Vanha Jukon jo kaksikymmenvuotinen perinne, Vappukonsertti työväenlauluista ja rauhanliikkeen sanomallisesta laulumusiikista.

Nyt tuo konsertti toteutettiin YouTube-lähetyksenä ilman yleisöä suoraan Teatteri Vanha Jukon ylen hienosta omasta teatterisalista Lahden Rautatienkadulta.

Kolmen laulusolistin ja kolmihenkisen teatteriorkesterin mukana saimme viettää puolituntia täystunnelmallisessa lahtelaisessa Vapussa.

Jukon konserttien alkuaikoina kävin mieluusti Teatteri Vanha Jukon vappukonserteissa, joiden ladattu tunnelma Juko-salissa oli historiallisen väkevä ja ainutlaatuinen poikkeus vallitsevasta selkärangattomasta paikallispolitiikasta.

Rohkea, esteetön laulaminen - Kom-teatterin ja Agit Propin tapaan - Suomen historian kipukohtia pöyhien oli opettavaa, vapauttavaa ja valloittavaa kuultavaa. Sittemmin konserttien tekniikka alkoi syödä volyymillaan työväenmusiikin ytimen muuntaen sen huutamiseksi, ja viimein kahdeksan vuotta sitten luovuin Jukon vappukonserteista. Voima oli kasvanut niin suureksi, että korvat kipeytyivät.

 

 Teatteri%20Vanha%20juko%20%20a.jpg

Vapauden kaiho

 

 

Aluksi Mikael Saari pianon ääressä lauleskeli John Lennonin tunnelmallisen laulelman, mutta sitten päästiin vauhtiin. Koko ensemble täräytti hurjaan menoon Hiski Salomaan Vapauden kaihon.

Laulu on Suomesta Ameriikkaan 1909 muuttaneen kuplettien tekijä Hiski Salomaan elämän tärkein yhteiskunnallinen julistus siitä, mitä hänen Ameriikasta vapautta etsimään lähtenyt reissunsa ja 20 asuinvuottaan lännessä on paljastanut ja hänelle merkinnyt. Jukolaiset osasivat sen taiten ja sisäisellä iskulla meille tarjoilla. Maria Nissi, Mikael Saari, Minja Koski yhteisrintamassa sen meille paljastivat ja soittajatrio Viljami Viippola piano, Atte Härkönen kitara sekä Jaska Teuri basso laajensi musikaaliseen, hienosovitteiseen sointiin.

 

Konsertin ohjelmasta vielä pari poimintaa, joilla konsertti jälleen sijoitti meidät näkyvästi suomalaiseen työväenvappuun.

 

 

Teatteri%20vanhajukoB.jpg

Natalia

 

Ennen muuta runoilija, rauhanliikkeen 1940-luvun aktiivi Elvi Sinervo, jonka runo Pilvet sellitoveristaan, vakoojana tuomitusta Nataliasta Hämeenlinnan naisvankilassa on koskettavan ajaton sanoiltaan ja jumalaisen kauniilta Kaj Chydeniuksen 1970-luvulla säveltämältä melodialta. Minja Kosken soolotulkinta ja kuoron refrengit tuntuivat syvälle tietokonekuvan kovin hämärävalasteisesta kuvatoistosta huolimatta.

 

Yllätykseksi kasvoi ensemblen kitaristin Atte Härkösen kaunisäänisen henkevä ja tyynen varma tulkinta Jäähyväiset aseille. Se oli tyylikästä jukolaista tulkintaa rauhanliikkeiden tunnetuimmista lauluista punk-ajalta, 1980-luvun alusta (säv./san. Jyrki Siukonen - Kollaa kestää -yhtye).

 

YouTube -konsertteja voimme kuunnella Vapun jälkeenkin ja laittaa volyymit omista Internettiin vievistä koneittemme nappuloista sopivalle voimalle. Teatteri Vanha Jukon sympaattisen luontevassa konserttitunnelmassa oli vain harmillinen pieni rike - Youtube -taltioinnin alussa suoralähetyksen tekniikka oli juuttunut reiluksi minuutiksi vahvistimien äänijurinaa toistamaan.

 

 

 

 

Sinfonia%20Lahti%20logo.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=wMXgXi9hHLM&feature=youtu.be

 

 

 

 

Tango%20Uno.jpg

Tango Uno

 

Sivistyneempi ja juhlallisempi Lahden Vappu on nostella shampakaljat ja kuohuvaiset oikean Sinfonia Lahden Vappumatinean rennossa viihdemusiikin klassikkohelmistä kootussa harmittomuudessa ja letkeän vapaassa sinfoniaorkestraalisessa tunnelmassa. Perinteisen Vappumatinean saamme kokea myös YouTubena ja vallan mainioina tulkintoina, perilahtelaisista konserttitiloista vanhan kunnon Konserttitalon lavalta ja Loviisankadun entisen Lahden Teatterin (nykyinen Pikkuteatteri) lavalta.

 

Raikas tuulahdus tuosta konsertista ja sen moni-ilmeisestä musiikista aina esiintyjien vapunkesäisiin asusteisiin, juontajien vappukaskuihin saakka taikoo taatusti uudelleen toisenkin kerran kasvomme hymyyn ja nostaa ajatuksemme ja mielialamme kevyen kevätkukkaiseksi.

 

Nyt karanteenien aikana ei kymmentä soittajaa enempää ole konserttikappaleiden tulkinnoissa. Laskin silti miltei koko Sinfonia Lahden lähes seitsemänkymmenen orkesterijäsenen esiintyvän eri kokoonpanoissa tässä raikkaassa vappumatineassa, jossa tulkittiin Straussien valsseja ja marsseja, Merikannon Kesäillan valssia, Vapun rullaatirullaata oikein vierailevan laulusolistin riemuisalla esilaululla, Offenbachia ja muita viihdesävelmien bravuuriklassikkoja ja tietenkin päätösnumeroksi kunniakkaasti Porilaisten marssi.

 

Screenshot_2020-05-01%20Sinfonia%20Lahde

Porilaisten marssi

 

Oma mielitulkintani oli tietenkin yksi ohjelman tangoista Mariano Moresin Uno-tango hurmaavien tulkitsijoiden Anu Silvasti piano, Hannaliisa Pitkäpaasi viulu ja Antero Manninen sello nostaessa tangollisen atmosfäärin kattoon, viedessä pakostakin lattialta matot sivuun ja katsojan askeltamaan tangoksi omalla permannolla.

 

Kaikkiaan tämä konsertti oli niin huolella suunniteltu ja toteutettu, että uskon sen pyörivän vielä pitkään monissa kodeissa koronan kevennykseksi ja elämän synkkyyden vastapainoksi.

 

 

 

 

 

OULUN POLIISI

 

https://www.youtube.com/watch?v=wAvr7fcVJBE

 

P%C3%A4%C3%A4ttyy%20y%C3%B6.jpg

 

Ehkä syvimmälle koskettaa ajatuksiimme kuitenkin Oulun poliisin yllättävä osuus ja kannanotto iloista tukahdetun maailman tilanteeseen, suomalaisen vapaan yhteiskunnan karanteeneissa elävään päivän koronatodellisuuteen. Vanhempi konstaapeli Petrus Schroderus (YouTubessa) laulaa puhtaan kauniilla tenorillaan liikuttavan ajankohtaisen laulelman Rakastan elämää (säv. Eduard Kolmanovski, san. Iosif Kobson, suom. Pauli Salonen), jonka meillä bassot Kauko Käyhkö ja Georg Ots aikoinaan tulkitsivat suomeksi.

Suomen Vapun musiikillisessa ja maailman koronallisessa uudenlaisessa sanomallisessa annissa se on ainutlaatuisen herkkä esitystaiteellinen helmi.

 

 

 

Kyn%C3%A4%20alas.jpg

 

YouTube on Internetin suosituin suoratoistovideopalvelu. Sinne ladataan jokaisena vuorokautena lähes sadalla eri kielellä niin runsas määrä elävää kuvaa ja musiikkia, että yhden vuorokauden latauksien katselemiseen menisi kuusitoista vuotta. Meistä jokainen voi tehdä YouTubeen lähetyksen ja jakaa sen koko maailmalle. Näin koronan aikana ja varsinkin vappuna on uskallettava kaiken mainonnankin uhalla mennä Googlen YouTube -palveluun.

 

Lis%C3%A4liite.jpg