Outi Ikkala: Tuuli puissa / Wind in the Trees, 1974, akryyli kankaalle / acrylic on canvas. Tangen-kokoelma / The Tangen Collection. Kuva: Jussi Tiainen
Pohjoismainen modernismi ja abstrakti ilmaisu syntyivät jo 1920-luvulla. Huippunsa ne saavuttivat toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä, jolloin uskottiin uuteen ja parempaan tulevaisuuteen ja abstraktiin taiteeseen musiikin kaltaisena kielenä. Taiteen modernisteilla on ollut läheiset suhteet muihin taiteisiin kuten arkkitehtuuriin ja designiin.
Kävellessä Hämeenlinnan Taidemuseossa norjalaisen taidekeräilijä Nicolai Tangenin yksityiskokoelmasta poimittuja teoksia ihmettelemässä, tästä modernismista ja abstraktisuudesta tulee eräänlainen vanhahtava olo omiin oppikouluvuosiin - tuommoista oli taidenäyttelyissä lapsuudessani - abstrakti taide ja modernismi oli silloinkin uutta, nimesimme sen ei-esittäväksi taiteeksi. Muistan kouluaikoina juuri tuollaisia kuvia yrittäneemme tehdä huitaista kuvaamataidon tunneilla
Tangen-kokoelma on maailman suurin pohjoismaisen modernismin yksityiskokoelma. Sen painopiste on toisen maailmansodan jälkeisissä vuosikymmenissä, mutta sen taidesuuntaus ulottuu aina 1900-luvun viimeisiin vuosiin saakka.
Birger Carlstedt: Kukka-asetelma / Still Life with Flowers , 1940-luku / 1940s, öljy levylle / oil on Tangen-kokoelma / The Tangen Collection.Kuva: Jussi Tiainen
Nicolai Tangenin 500 teoksen kokoelmassa on mukana mm. Sam Vannin ja Birger Carlstedtin kaltaisia suomalaisklassikoita ja vähemmän tunnettuja tekijöitä kuten Outi Ikkala ja Vladimir Kopteff.
Tangen-kokoelmaan liittyy modernistien ohella uutta pohjoismaista valokuvataidetta. Esimerkkinä tästä näyttelyssä nähdään teoksia Elina Brotheruksen laajasta teoskokonaisuudesta Seabound (2018–2019), jonka hän toteutti Tangen-kokoelmaan liitettäväksi. Osa kokonaisuudesta on nyt esillä ensimmäistä kertaa.
Hämeenlinnan Taidemuseo
Uusi Kauneus -näyttely jatkuu 17.10.2021 saakka
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.