Tampereen%20teatterikes%C3%A4%202018%20S

 

Tampereen Teatterikesä 2018 (6.-12. elokuuta) sai viime viikolla ensi esittelynsä. Teatteri Telakan pieneen studiomaiseen saliin oli ahtautunut lähes sadan kutsuvieraan ja asiasta kiinnostuneen toimittajan joukko nälkäisenä kuulemaan, miten eturamppiin, vasten kuulijoita istutettu koko Teatterikesän uudistunut taiteellinen johtoryhmä ja kesän toiminnanjohtaja perustelisivat festivaalin pääohjelmistovalintojaan.

 

Tuleva kesä 2018 on juhlittavasti 50. Tampereen Teatterikesä ja todistaa teatteritaiteen festivaalisen merkityksen vakiintuneen maahan sekä alan kansalaisten ja yleisön yhdeksi suosituista kesäisistä taidetraditioista. Teatterikesän kiinnostavimmat vieraat esittäytyvät jo kesän ensimmäisessä viikonvaihteessa, siksi on ajankohtainen tämäkin artikkeli, jonka lopussa on tietoa esitysten pääsylipuista.

 

Olen useina vuosina ollut kesän avajaistilaisuudessa, jossa tämä samantapainen taiteellisen johtoryhmän avaustraditio suuressa ulkoilmatilaisuudessa on jäänyt lähinnä kiusallisen välttämättömäksi muodollisuudeksi. Suuren monisatapäisen avajaisyleisön tungeksiessa tai istuessa taivasalla puheet ja luonnehdinnat sekä sisällöt menevät harakoille, sivuasioiksi, yleisön odottaessa avajaisten pieniä, usein taiteellisesti kyseenalaisia viihdeohjelmia tai keskustellessa ja tavoitellessa katseillaan teatterimaailman tuttuja kasvoja kansanjoukosta.

 

Teatterikes%C3%A4%202018%20Hanna%20RosenTeatterikes%C3%A4%202018%20Jilkka-Liisa%

Hanna Rosendahl                                                                                        Hilkka-Liisa Iivanainen

Teatterikes%C3%A4%202018%20Aleksis%20MeaTeatterikes%C3%A4%202018%20Miko%20Jaakko

Aleksis Meaney                                                                                                Miko Jaakkola

 

Nyt asia korjaantui kohdallani moninkertaisesti. Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl ja taiteellinen johtoryhmä - Hilkka-Liisa Iivanainen, Aleksis Meaney ja Miko Jaakkola - katselivat silmästä silmään kuulijoitaan  ja tämä teatterirakkautta väreilevä nelikko veti ainutlaatuisen komean katsauksen tulevan kesän pääohjelmistoon. Jokainen johtoryhmän jäsenistä oli selvästikin nähnyt esittelemänsä teoksen ja osasi luonnehtia sen hyvällä, ilman papereita esitetyllä kuvauksella ja perustelulla - ja laadukkaalla puhetaidolla.

 

Tulevan kesän esitysten päivänpolttavuutta ja tuoreustakuuta sisällön sekä ulkomaisten ennennäkemättömien vierailijoiden muodossa, kokeiluja tuoda suuretkin esitykset aivan katsojan intiimiin kosketusetäisyyteen ja tietenkin loputon, aina kiinnostava ja salaperäisyyden verhoama kuva tämän päivän ihmisestä, hänen elämänsä riemuista ja tuskasta saa jälleen mitä inhimillisimmän koskettavan, monipuolisen sisältönsä katsojan peilata itseään esityksistä menneisyyden realismin ja tulevaisuuden fantasian peileistä.

 

Vaan kun miltei kaikki esitellyt teokset haluaisimme katsoa, miten ohjelman seitsemän festivaalipäivää siihen voisi riittää?

 

Niinpä esittelyn jälkeen, jossa johtoryhmä puolessatoista tunnissa, ilman taukoa, kävi lävitse pelkästään kesän pääohjelmiston 20 näytelmää, tunnelma oli intensiivisyydessäänkin lopulta informaatioltaan turruttavan täysi, toivotonkin – liika on liikaa, silloin kun se ei ole mahdollista.

 

Olisiko pääohjelma seuraavina vuosina viisasta rajata määrältään sellaiseksi, että katsoja voisi nauttia sen kokonaan. Viikko Tampereella on muutenkin jo melkoinen taloudellinen satsaus pääsylippuineen, majoittumisineen ja elämiskustannuksineen - hakuammunta kahdestakymmenestä mielenkiintoisesta produktiosta on vieläkin liikaa hyvän onnen varassa (ehkä se mieluisin esitys jää sittenkin kokematta).

 

 

 

Teatterikes%C3%A4%202018%20logo.jpg

 

Erityistä kiinnostusta kesän ohjelmassa herätti eri taiteenlajien kohtaaminen – tavoite, joka on näille tamperelaiskesille ollut aikaisemminkin tunnusmerkkinä. Varsinkin sirkuksen suuri invaasio maailman teattereiden sisältöön ja ilmaisuun saa nyt Tampereen Teatterikesässä kunnian muutakin kuin edellisten kesien oheisohjelmien muodossa.

 

Juhlavuoden kansainvälisiin vieraisiin kuuluu Recirquel Company Budapest, jonka yli parinkymmenen hengen kokoonpano sirkustaiteilijoineen ja muusikkoineen herättää 1930-luvun yöllisen Pariisin henkiin. Unkarilainen valokuvaaja Brassai tallensi Pariisissa 1900-luvun alun uskaliaita, mustavalkoisia tunnelmia cabareen ja hämyisten maanalaisten jazzöiden rakastumisista. Noiden valokuvien innoittamana levittäytyy pariisilainen 1930-luku Tamperetalon suurelle, kaupungin kookkaimmalle teatteri-ilmaisutilalle. Sirkuskabaree Paris de Nuit tuotetaan festivaalille yhteistyössä Tampere-talon kanssa. (Katso tämän artikkelin otsikkokuva)

 

 

Samoin päätoimisen teatteritaiteen ja elämän kauan odotettu uusi rohkea yhteisaskel ulos teennäisyydestä, vääränlaisesta näyttelevästä ihmiskuvauksesta ja siirtyminen tarvittaessa löytämään aitoutta hyväksikäyttämisen sijasta, saa ansaitun sijan festivaalin inhimillisyyttä korostavassa teemassa. Vammaisten lähimmäistemme teatteriambitiot ja niiden oikeutus vähintään samalla tasa-arvoisella ihmiskäsityksellä tulla nähdyksi, kuulluksi ja ihailluksi tavallisen teatterihenkilökunnan rinnalla antaa komean itävaltalaisen The Audition  [Koe-esiintyminen] teatterivierailun muodossa meille loistavan esimerkin.

 

Teatterikes%C3%A4%202018%20The%20auditio

 

Kantaaottava komiikka on tämän Lizart Productions & Toxic Dreams -teatterin uudistavamuotoista ilmaisuherkkua Teatterimontussa.

 

 

Italiasta saamme omaperäisen sardinkielisen Macbeth-tulkinnan, Ranskasta Tampereen Työväenteatterin suuren näyttämön lavalle rakentuu myyrien valtakunta, sinne myös yleisö sijoitetaan myyrien kanssa ja dialogi käydään myyrien kielellä, Unkarista tulee vieraaksi myös todellinen Tsehov, jossa miltei kaikki hänen teoksensa ovat läsnä intiiminä Pakkahuoneelle asettuneella teatterin ja todellisuuden rajaakäyvällä ilmaisukokeilulla. Vielä kansainvälinen teos taiteilijakollektiivi Compania Kaari & Roni Martin tuo Leo Tolstoin Anna Kareninan flamencon muotoilukielellä parrasvaloihin, yhtenä solistinaan Jorma Uotinen.

 

Täysin kotimaista teatteriantia edustavat  mm. Tampereen Teatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Suomen Kansallisteatteri, Hämeenlinnan Teatteri, Svenska Teatern, Teatteri Jurkka, KOM-teatteri ja Aurikoteatteri & Teatterikorkeakoulu ja monitaiteellinen Kolmas Tila -ryhmä, työryhmä Anna-Mari Karvonen & Anni Puolakka - jokainen omilla produktioillaan. Teatterikesän juhlavuosi huipentuu kulttuuripoliittisiin ja sisällöllisiin teatteriajatuksiin Jouko Turkka -aiheisen kantaesityksen muodossa.

 

Teatterikes%C3%A4%202018%20Kikka.jpg

 

Teatteri Jurkka tuo Teatterikesään dokumentaarisen taiteilijakuvan viihdetaiteilija Kikasta, yhdestä menestyneimmästä, kiistellystä, lahjakkaasta laulajasta. Yhteiskunnan normit ja naisvartaloon liittyvä kontrolli on tämänpäiväistä erotiikan, moraalin ja laillisuuden rajankäyntiä - Pia Andersson tulkitsee Laura Gustafssonin käsikirjoittaman monologin TTT:n Kellariteatterissa.

 

Lahen uutisia palaa vielä ennen Teatterikesän alkua ohjelmiston lisäesittelyyn heinäkuussa.

 

Teatterikesän  koko ohjelma, esitysajankohdat, esitystilat ja lipunmyyntitiedot oheisesta Tampereen Teatterikesä 2018 -linkistä:

 

http://www.teatterikesa.fi/

 

Lis%C3%A4liite.jpg