Kansallisteatteri.jpg

 

Tällaisena Kansallisteatterin jykevä julkisivu näytti eilen 14.8.19 Helsingin Rautatientorilta elokuisessa auringonkilossa: Aleksis Kiven patsas oikealla ja vasemmalla rakennuksen seinässä vaalea Sapiens-teksti banderollissa tervehtivät tulijaa astumaan klo 11 sisään ovista näytäntökauden esittelytilaisuuteen.

 

 

Kansallisteatteri avasi komein näyttein ja lyhyin, tarkoin tekijänesittelytuokioin syyskauden ohjelmistonsa. Pääjohtaja Mika Myllyaho veti reilun tunnin paketin niin tiiviin kiinnostavasti, että esittelytilaisuudesta muodostui jo laadukas, mielenkiintoinen ja täydellinen teatterielämys monine väliaplodeineen.Yksi merkittävä johtajanele on myös tasa-arvon huomioiminen ohjelmiston rakentamisessa: syksyn ensi-illoissa ohjaajina on yhtä monta naista kuin miestäkin.

 

Joskus kaikki mietitty palapelikokonaisuus osineen loksahtaa niin täydellisesti kohdalleen, että kelpaisi tämänpäiväistä saumatonta esittelytäydellisyyttä, nyt kutsuyleisölle ja lehdistölle tarkoitettua rautaisannosta tarjoilla ihan valmiina esityksenäkin - niin maittava ja kihelmöivästi teatteritenhoinen se oli.

 

 

Sapienskuva1.jpg

 

Homo Sapiens tuntuu olevan Kansallisteatterin syksyn suursatsaus. Siitä nähtiin varsin pitkä kohtaus, eräänlainen historiallinen kuvaelmakatsaus, jossa eliökunnan miljoonat vuodet, ihmislajin tuhannet, tieteen sadat vuodet sekä ihmisen kahdeksan erilaista samanaikaista olentoa saivat älyn, tulen ja aivojen merkittävät biologiset ja kulttuuriset kapasiteettimääritteet sekä muihin eliökunnan olijoihin vertailunsa. Tosin ne nyt vielä havainnollistettiin miltei kouluopintojen demonstraatiotuokioiden audiovisuaalisella, opettajamaisella pikkutarkkuudella. Alkuperäisteoksen Yuval Noah Hararin kirjan Sapiens maailmanmaineinen imu on saanut Minna Leinon valmistamaan näyttämötekstin tuosta uusia luonnon ja ihmislajin historian näkökulmia avaavasta teoksesta nyt ympäristö- ja luontokeskustelua herättämään teatterinpalkeilta.

 

Sapiens.jpg

 

Kiitossanoja vuodattamalleni tiedotusotteelle rakensi myös useiden näytelmien hyvin valmistetut videoesittelypuheenvuorot, jotka koko Suuren näyttämön kokoisina pureutuivat esimerkillisesti täyden permannon monisataisen katsojakunnan ajatuksiin.Tässä on vuorossa toinen Sapiensin ohjaajista Anni Klein.

 

 

 

 

Kauppamatkustajan%20kuolema.jpg

 

Toinen merkittävä Suuren näyttämön teos on Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema, joka jo ohjelmistovalintana, ohjauksena ja keskeisinä roolitöinä tuntuu aina lupaavan suurta, merkittävää suomalaista näytelmätoteutusta. Melkein jokaiselle teatterifriikille tulee mieleen tämän Miller-klassikon tulkintoja ajallisesti kaukaa tai läheltä ja jo selkäpiissä kirveltää, miten taas kerran tämä perhetotuuden amerikkalaisklassikko karmii meitä ja länsimaistuneita ajatuksiamme puhdistavasti nyt Mika Myllyahon ohjauksessa maan merkittävimpien näyttelijöiden tähdittämänä.

 

 

 

 

 

 

Rikinkeltainen%20taivas.jpg

Annika Poijärvi

 

Kansallisteatterin Pieni näyttämö saa tulevana näytäntökautena monta mielenkiintoista näytelmää ja ohjaajaa parrasvaloihinsa kuten Kjell Westön - lähes uutuusromaanin vuodelta 2017 - Rikinkeltainen taivas kantaesityksen, joka vie meidät unenkaltaisen lapsuusparatiisin kautta nykyajan sirpaleisille lähivuosikymmenille.

 

 

Pascal Rambertin kirjoittaman ja ohjaaman Rakkauden päätös suomalaisen kantaesityksen rakkaudesta sen voimasta ja kestosta esittävät Katariina Kaitue ja Timo Torikka.

 

Pienen näyttämön Tsehovin Lokki, tuo yhä oman teatteriajatteluni ykkösnäytelmä, saa ensi-iltansa Pienellä näyttämöllä 18.9. Nyt runollisuus ja pysähtyneisyys on tavoitettu upottamalla ne skenografiaan, hämmentävän uusikuosiseen lavastukseen, voimakkaan elämäniloiseen roolityöhön, päätttelin upean syvällisestä  Anne Rautiaisen ohjaaman esityksen live-näytteestä.

 

Anne%20Rautiainen.jpg

Anne Rautiainen

 

 

 

Pienen näyttämön esityksistä lähimpinä menneinä vuosina muistan jokaisena hetkenä katsomoon saapuessani, miten pian esityksen alettua tilasta loppuu hengitettävä happi. Olen jopa yhdessä esityksessä ennen puoliaikaa nukahtanutkin. Nyt vuonna 2020 tuon Kansallisteatterin kenties näytellyimmän esitystilan estradi saa peruskorjauksen sen turvallisuuden, terveellisyyden ja tekniikan osalta - varat on saatu valtiobudjettiin teatterimyönteisinä lisämljoonina vuosille 2020-24.

 

Kansallisteatterin, merkittävän historiallisen arvorakennuksen peruskorjaus, myös täysin uuden teatterisalin rakentuminen talon toiseen kerrokseen tekee tiloista huippunykyaikaiset.

 

Suuriin tuleviin remonttivuosiin liittyen Kansallisteatteri avaa jo syksyllä Vallilan Konepajahalliin kunnostetun The Train Factoryn, nuorten teatteritilan Kantti, jossa marraskuussa saa ensi-iltansa Camilla Rantasen Otteita Satu Linnapuomin ohjauksessaKantti tulee toimimaan myös kaiken päärakennukseen rakentuvan uuden teatteritilan ja korjauksen väistötiloina tulevat seitsemän vuotta.

 

 

Pienemmillä näyttämöillä saavat ensi-iltansa mm. Omapohjassa Jean Cocteaun Ihmisen ääni Terhi Panulan näyttelemänä ja Elli Salon Alina Riikka Oksasen ohjauksena.

 

Lisää esityksistä ja syyskauden esitysten aikatauluista:

https://kansallisteatteri.fi/