sunnuntai, 13. joulukuu 2020

Jälleen vallankäytön tuhlailevaa tyhmyyttä

LAhen vaakuna.jpg

 

Lahden kaupunginvaltuusto on saanut jälleen sille tyypillisen lottoarvontatehtävän eli mihin turhuuteen sijoittaisi suuren määrän meiltä asukkailta kerättyjä ihan joutilaita miljoonia. Ajankohtakin on tyypillinen - hieman ennen tulevia kuntavaaleja. Loton pääpalkinto on uusi Lahden keskustan kehäkatu.

Lottoamiseksi asian tekee se, että

  1. Samanlaisen asian vuonna 2013 Tekninen lautakunta hylkäsi äänin 6-5 ja
  2.  uuden esityksen samasta asiasta Tekninen ja ympäristölautakunta 10.11.2020 päätti § 141 lähettää äänin 6-6 (puheenjohtajan ääni ratkaisi) uudelleen valmisteltavaksi,
  3. mutta Lahden kaupunginhallitus 30.11.2020 kaupunkikehitysjohtaja Olli Alhon ottoesityksenä § 326 hyväksyi äänin 6-5 asian kaupunginvaltuuston päätettäväksi

Suuren määrän Ramboll Oy:n lisätöitä ja kalliita lausuntoja käsittävä esitys on Lahden kaupunginvaltuuston päätettävänä 14.12.2020  §107  keskustan kehäkadun rakentamiseksi kymmenin-sadoin miljoonin.

 

Miltei tasan kahdeksan vuotta sitten tämän tarkalleen saman karttapiirroksen hullutuksen tyrmäsi Tekninen lautakunta siis äänin 6-5. Äänestyksessä silloin häviölle jääneitä on asia nyt kahdeksan vuotta sapettanut - otetaan nyt revanssi, uhotaan. Kirjoitus edellisestä päätöksestä vuodelta 2013 on tämän kirjoitukseni loppussa liitteenä ja kokonaisuutena linkkinä kommentteineen luettavananne.

Lahen uutisia -julkaisussa kirjoituksessa LAHDEN SUUNNITTELUTAPPAJAT todistin silloin lasten ja nuorten opettajana kahdeksan vuotta sitten tämän sisäisen kehätien täysin kelvottomaksi vaarallisuudessaan: kaupungin halki kulkevana koululaisten keskeisenä kulkuväylänä. Osin sama pätee yhä. Koulurakennukset juuri Vuoksenkadun varrella ovat yhä alakoululaisten ja yläkoululaisten suuressa käytössä ja myös Ruotsinkielinen koulu (entinen Anttilanmäen koulu) tuottaa sekin oppilaskulkua kevytväylää Mannerheiminkadun alikulun kautta Vuoksenkadulle.

 

Keh%C3%A4katu%202020b.jpg

 

Sama kartta on Lahden kaupunginvaltuuston §107 liitteiden monista  suunnittelukartoista. Se on tasan samanlainen kuin kahdeksan vuotta sitten, josta suunnitelmasta ei mitään onneksi silloin toteutunut. Tähän karttaan olen punaisella piirustanut sen jo nykyiset sekä tulevat liikennesumat, monet tiesulut sisäiselle kehäkadulle, miten uudelta Eteläiseltä kehätieltä kuvitellaan pääsy sisäiselle kehäkadulle, vaaralliset risteykset sekä myös mm. tulevalta uudelta taidemuseolta mahdottomuus selvitä busseilla kapeita katuja myöten edes Vesijärvenkadulle, saati sitten kavennettua Vesijärvenkatua pitkin.

 

Liitän oheen myös Petri Alastalon lähettämän youtube-pamflettisen kuvauksen siitä, mitä muka voitetaan kaventamalla Vesijärvenkatu ja liikkumalla ajoneuvoilla Vesijärvenkadun sijasta kaupungin sisäistä kehäkatua pitkin. Alastalo on myös tehnyt liitteeksi pikagallupin siitä, mitä Vesijärvenkadun liike-elämää ylläpitävät yritykset ajattelevat tästä Lahden kaupungin  § 107 sisäinen kehätie -suunnitelmasta.

 

https://www.youtube.com/watch?v=J_XeUgPSAXk&feature=youtu.be

 

Lahen uutisia

Lahden suunnittelutappajat 12.1.2013


Vuoksenkatu joulukuisessa lumipyryssä 2012

Lahden kaupungin keskustan liikennettä kehitetään ja kehittämissuunnitelmista saa antaa lausuntoja 11.1.2013 saakka. Kaikkiaan 38 sivua pitkä liikenneselvitys vaatii tutustujaltaan paljon vaivannäköä, tarkkaavaisuutta ja suunnittelijoiden piirustuskoukeroiden ymmärtämistä.





1 Ruotsinkielinen koulu   2 Lotilan alakoulu  3 Tiirismaan peruskoulu ja lukio    4 Englanninkieliset luokat    5 Lasten leikkipuisto 
6 Onnelantien päiväkoti   7 Englanninkielinen leikkikoulu   8 Sairaalan laajennuksen parkkihalli   9 Lahden kansanopisto


Pelkästään tutustumisella lyhyeltä parinsadan metrin osalta Vuoksenkadun liikennesuunnitelmaan ymmärtää, ettei mitään ihmishenkeä aliarvioivampaa, järjettömämpää enää voi Lahteen edes ajatella. Vuoksenkadun kautta aiotaan kierrättää vilkas (1500 ajoneuvoa/tunti) hengenvaarallinen sekä melu- ja päästösaastemäärältään valtaisa autoliikenne pelottavine tunneleineen ohi kaupungin keskustan. Vuoksenkadulla liikkuu sadoittain kansamme kallisarvoisimpia ihmishenkiä, joiden toimintapisteinä ovat  kuusi koulua, kaksi päiväkotia, lasten leikkipuisto. Lisäksi juuri laajennussuunnitelmansa esittäneen Kaupunginsairaalan uudisrakennuksen alle rakentuva parkkitalo suoltaa kasvavan liikenteensä tälle Vuoksenkadulle.
Kaikki tämä hengenvaarallinen suunnittelu vain siksi, että Lahteen suunnitellaan sisäinen kehätie liikenteen ehdoilla. Suunnitelmissa jo todetaan melun ilman melusuojausta ylittävän kaikissa Vuoksenkadulle esitetyissä vaihtoehdoissa valtioneuvoston asettamat rajat.

Insinöörien suunnittelussa yleensä unohtuu ihminen. Niin nytkin. Pienet lapset, heidän saattajansa sekä aikuistuvat nuoret opiskelijat täyttävät tiuhaan nykyisen Vuoksenkadun ja sen risteävät kävelytiet pitkin päivää mennessään ja tullessaan.
Alikulkutunnelien vaarat ovat jo nyt päivittäisiä poliisitutkimusten kohteita: namusedät, huumepillerikauppiaat ja monentasoiset tappelijat tulevat olemaan jälkikasvullemme Vuoksenkadun liikennesuunnittelijoitten tarjoamaa koettavaa.


Lahden keskustan liikenteen kehittämissuunnitelmasta vastuun kantavat:
Lahden kaupunki  Liikenneinsinööri Matti Hoikkanen, projektipäällikkö Riitta M. Niskanen, liikenneinsinööri Unto Räty, kunnallistekniikanjohtaja Jorma Vaskelainen, kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen, asemakaava-arkkitehti Kimmo Sutinen, rakennuttajapäällikkö Mika Lastikka, kaupunginmuseon tutkija Riitta Niskanen
Ramboll Finland Oy  Projektipäällikkö Jouni  Lehtomaa, pääsuunnittelija Riikka Salli, liikennesuunnittelijat Maija Mustonen, Juho Suolahti, Tiina Niemi, Jukko Niilo-Rämä, Lauri Vesanen sekä Riku Jalkanen. Havainnekuvat ja raportin taitto Olli Virta, Juha Nikkilä sekä Antti Timonen




Uskon, että vastuulliset nuorten kasvattajat alueen päiväkodeissa ja oppilaitoksissa antavat omalta osaltaan perusteellisen tyrmäyksen näin vastuuttomaan liikennesuunnitteluun kaupungissamme.

Olisi luullut kaupungin koulutoimen ylimmän johdon reagoineen asiaan jo ennen tällaisen suunnitelman julkistamista. Vaan ei. Lahdessa hallintokuntien yhteistyö ei ole tapana. Korkeat päälliköt kulkevat ylhäisissä ruhtinasmaailmoissaan tulevaisuuden suurkaupunkivisioitaan hamuten ja parhaillaan kaupunginhallituksen päätoimista puheenjohtajuutta kustannuksista välittämättä juonien. Kaupungin virkamiehet juuri tasan tekevät oman nenänsä pituudelta työtänsä toisista välittämättä ja teettävät likaisen työn konsulteilla – silloin saadaan työt kaiken kritiikin ulkopuolelle.

Koen yleensä epämieluisena ihmisten arvoasemaan liittyvät tittelit. Teen omalta kohdaltani nyt poikkeuksen, sillä kymmenien vuosien kokemus kasvavista ihmistaimista sekä viimeaikoina myös laajahko tuntuma sairaista ihmisistä antaa titteleilleni oikeutuksen:

Autolla sairaalakuntoon päälleajetun, suojatiellä vihreillä valoilla liikkuneen alakouluikäisen tytön isä, koulun läheisen alikulkutunnelin tupakka- ja huumekauppiaita sekä pedofiilejä vuositolkulla karkotellut opettaja sekä koulumatkalla linja-autopysäkille kiiruhtaneen, auton alle kuolleen yläkoululaisen pojan luokanvalvoja ja rehtor
i


 
12.2.2013 Artikkelin alkuperäinen ilmestymispäivä oli 14.12.2012.

Olen tämän oman juttuni tuonut taas kerran esille nähtäväksenne kaukaa joulukuulta 2012.

Tänään Lahden Tekninen lautakunta käsittelee Lahden liikennesuunnitelma-asiaa kokouksessaan. Päätöksen asiakirjoihin liittyy kiitettävän suuri määrä lahtelaisten kannanottoja suunnitelman heikosta tasosta, asiantuntemattomuudesta ja sen liikenteellisistä suurista ogelmista. Erityisesti Lahden liikennesuunnitelmatkin laatineen Ramboll Oy:n (joka on porautunut syvälle monopoliasemaan useiden suurten  kuntien päätöskoneistoihin ja Suomen valtion Senaattikinteistöjen toimintaan) suunnitelmat ovat täysin paikkakuntaa tuntemattomia piirrelmiä, jotka toimivat paperilla, mutta eivät luonnossa.Kannattaa tutustua kaupungin sivuilla kansalaisten huolestuneisiin mielipiteisiin. Ylläoleva esimerkki on vain yksi kokonaissuunnitelman osa ja heikkolaatuisuudessaan kertoo, miten Lahteamme tuhotaan suunnittelemalla liikenne - ihminen unohtaen.

 

Jälkikirjoitus 13.2.2013. Lahden tekninen lautakunta hylkäsi eilisessä kokouksessaan äänin 6-5 sisäisen kehätien suunnitelmat (mm. Vuoksenkatu siihen sisältyen) sekä koko Aleksanterinkadun kävelykatuidean toistaiseksi.

TV

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Lis%C3%A4liite.jpg

Kommentit

Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Ladataan...