Talviurheilu - Suomen Yleisradion puoliyhdeksän tv-uutisten päätyttyä ja Urheiluruudusta seurattuna, ennen kuin ehtii vaihtaa kanavaa - on osoittautunut viimeisen vuoden aikana lähinnä toimittajien työtä sääliteltäväksi katsottavaksi. Urheiluruudulla ei ole ollut juuri mitään ylistävää kerrottavaa lahtelaisten eikä edes muiden suomalaisten hiihtäjien tai mäenlaskijoiden suorituksista. Kauas kärjestä ne jäivät eilisessäkin lähetyksessä sponsoreineen, kannustusrahajärjestelmineen, palkkioineen, omituisine pistelaskelmineen. Voisiko Urheiluruudun jättää välillä lähettämättä?

Alakuloiseksi muuttunut Suomen kansa alkaa natoilla ja Ameriikan yhdysvalloilla löytää kohta ainoan tulevaisuusunelmansa, viimeisen toivonsa ja ajattelukapasiteettinsa - presidenttiämme ja valtaosaa yhdeksää presidenttiehdokastamme myöten. Siksi kaivelin tämän parivuotta vanhan sarkastisen jutun esille tähän nyt ensikertaa julkaistavaksi.

Kynä ö.png

 

Hiihtom2.jpg

Lahtelaisen hiihtourheilun hurjapäisten mäkihyppy - sen vuosikymmeninen Lahden Hiihtoseuran punapaitojen maailmanmaine - alkaa olla enää vain tämän Hiihtomuseon hyppysimulaattorin teknisen huvin luokkaa. Lahdelle eivät omat mäkihyppääjät tai hiihtäjät enää tuo tarpeellista urheilun onnistumisen tunnettavuutta.

 

Kiina upealla Pekingin täydellisesti onnistuneella Talviolympialaisten 2022 toteutuksella sai meidät vähemmän urheilullisetkin innostumaan ja ideoimaan kisoista välitettyjen TV-lähetysten mukana. Monet uudet jäätä ja lunta vaativat olympialaisten urheilulajit saivat meistä Suomen nykysään mukana vankkumattomat ihailijansa.

Lahella on vielä yksi ensimmäinen Suomessa -sarjan voittomahdollisuus. Se on kelkkaurheilu, joka on myös olympialaji, kuten lahtelaisten punapaitojen mäkihyppykin on ollut jo yli kahdeksankymmentä vuotta. Punapaitahuimapäät alkavat olla enää pelkkää kunniakasta ja maailmankuulua lahtelaista urheiluhistoriaa.

Meitä perus- ja uuslahtelaisia on paljon, jotka vaadimme tänne ehdottomasti - Salpausselälle - kelkkaurheilurännin rakentamista pikaisesti. Harrastajia ja tulevia ammattilaisia riittää huimapäisten Lahti-kaupungista sekä rännin mukana alan huippuja ja turisteja tänne sadointuhansin ympäri vuoden ja ympäri maailman - suosittuun urheilulajiin pohjoisen moderniin kaupunkiin, Lahteen.  

Itsellänikin on usean lapsuusvuoden kokemus sekä mahakelkalla, potkukelkalla että jopa rattikelkalla laskemisesta täältä Pyhättömänmäen jyrkältä Huvilakadulta alas kohti mäen alla olevaa Heinolaan vievää vilkasta autotietä. Siinä tarvittiin huimapäisyyttä, nopeita vauhteja ja reaktointeja jarrutella - välttääkseen yllättävät autot - päin kadun reunoja, usein Hallbergin talon aitoihin tai ohjatakseen vaarallisimmilla hetkillä jarruttamatta Peltolan hevostallitontin aidan läpi.

Parikelkkailu.jpg

Parikelkkailu ystäväni kanssa olisi oma tulevaisuuden talviurheilulajini.

Avukseni tulevaan kelkkaurheiluränniin valmentautumiseen voisin pyytää Keski-Suomesta tuttavaani, joka oli nuorempana SM-tason juoksija ja pituushyppääjä. Hänen antamallaan kipakalla alkuvauhdilla ja minun merkittävän suurella elopainollani sijoittuisimme parikelkkailussa jo pelkällä yhtälöllä nopeus x suurin paripaino ehdottomasti lajin suurivauhtisimpiin.

Rattikelkkailu%203.jpg

Vauhtimme saattaisi olla parhaimmillaan 160-170 km /t.

Uskon vahvasti, että tämä ehdotukseni menee helposti läpi ensimmäisenä ja suurimpana Suomessa -mainesanoin kaupunkimme tosiviisaille päättäjille Salpausselän harjun mäkeen rakennettavaksi kelkkakilparänniksi. Jo puolessa vuodessa jälkipolvien kuivaharjoittelut alkaisivat meluttomana ja luontoystävällisenä liikuntamahdollisuutena meluisten talvikaudella hoitamattomien kuntoportaitten tilalle pienempinä jokanaisen ja -miehen kelkkaränneinä.

 

Kelkkailiur%C3%A4nni.jpg

Tällainen Pekingin kaltainen 1800-metrinen kelkkailurännikeskus on Lahen suurta absurdia tulevaisuutta.

Varsinaisen olympiatasoiseksi hyväksytyn ympärivuotisen kelkkaurheilurännin suosittelen alkavaksi Salpausselän suuren mäen korotetusta tornista, sen hyppyrin vastaiselta puolelta. Samalta laajentuneelta vauhtitasolta voidaan kelkkaränni rakentaa edullisesti ja kätevästi kohti entistä ravirataa ja kaartumaan sekä kiertämään takaisin ja päättymään lopulta hiihtostadionin pääkatsomon eteen minkään muun urheilulajin tästä huippuideasta kärsimättä. Sponsoreita löytyy - Fazer, Isku ja Luhta - kaikki maailmanluokan lahtelaisyhtiöitä alkuaankin. Kaikilla kolmella yhtiöllä on jo nyt keskinäinen kilpailu Lahden korkeimpien rakennusten aikaansaamisessa kaupungin näkyvimpään silhuettiin. Kelkkaränni-idean taakse voi kerätä myös nopeasti säätiön, sillä urheiluhulluja riittää helposti kaupunkimme ulkopuoleltakin, todellisia päättäjiä, varsinkin poliitikkoja ja raharikkaita sadoittain.

 

Ehkä tätä asiaa ei kylläkään kannata moottoriurheiluun keskittynyt lahtelaisten valtuutettujen vapaamuurari Rostedtin johtama Iitin Kymiring -osasto, mutta luulen, että koko muu Suomi ja varsinainen lahtelaisenemmistö oitis kannattaa näin loistavaa luontoystävällistä ideaa Pohjolaan: toistan vielä - ensimmäisen suomalaisen kelkkakilpailua varten rakennettavan rännin rakentamista Lahen kaupunkiin.

Rohkenen otaksua, että ainakin urheilukulttuuristamme päättävät pitävät tätä Lahteen liittyvää huimapäisten lahtelaisten esimerkillisenä päivityksenä kuuluisasta punapaitojen menneisyydestä kuuluisaan puna-asuiseen Lahen kelkkailijatulevaisuuteen - lajilla on myös naissarjansa jo olympialaisissa. Kaupunkistrategiamme edellyttämä energiaystävällisyys ja työllisyysmahdollisuudet seutumme kuuluisille metalli- ja muovifirmoille (Jovi) ovat ennen näkemättömät myös uusine moderneine kelkkatuotantoineen sekä suuren henkilöstön palkkaamisineen itse rännien toimintaa varten. Jo pelkkä kaupunkimme veronmaksajien määrä lisääntyy tuhansittain.

Lahti taas ensimmäiseksi Suomessa!

Kelkkakilpailukuvat Pekingin Talviolympialaiset/ Ylen Arena -ohjelmat 2022