Pienen Pyhättömänmäen maisemana ja sen rauhallisena toiminnan arkena värittyy elämäni maailmanmeno lapsuudessa ja nykyisyydessä. Monet tämän pienen mäen perheet ja niiden elämänkulut ovat minulle tuttuja useilta ikäpolviltaan, persooniltaaan, työaherruksiltaan.

 

Lapsuuteni Pyhätön oli kovin työläisvaltainen: ompelijat, vaatturi, suutarit, leipurit, peltiseppä, muurarit, vinettotrokari, muutama kauppias kauppakiinteistöineen, pari torikauppiasta, kuppareita, hevoskuski, sähköasentajia, uistinvalmistajia, kuorma-autoilija, pirssikuski, perheiden äidit ja mummot ovat täällä eläneet ja viihtyneet pienissä omakotitaloissa tai niiden piharakennuksissa asuen viettäneet jopa koko pitkän elämänsä. Suuri liuta omakotitalojen piharakennusten ja vinttikerrosten vuokralaisperheitä ja alivuokralaisia on täällä asustanut pitkään tai vain vuoden pari käväisten ja Pyhättömän näkymät ja tunnelmat elämänkuvaansa syövyttäneet.

 

Elantonsa ovat monet perhekunnat saaneet työläisinä suurissa lahtelaisissa tuotantolaitoksissa, puu- metalli- ja vaatevalmisteet sekä olutjalosteet työnsä tuloksina he ovat elämänsä arkipolut tallanneet. Vaatevärjäämö oli mäen pitkäaikainen erikoisuus. Kaupallinen ihme oli mäen kaksi osuuskauppaa ja kolme yksityiskauppaa, vaate- ja lyhyttavarakauppakin sekä kulttuurin huippu kaupungin sivukirjasto Pitkälläkadulla, lapsuuskotini naapurissa, matalan, lautarakenteisen omakotitalon olohuoneessa.

 

Pyhätön ei alkuaan, ei vielä 1940-luvullakaan ollut kovin haluttu asuinpaikka, korkealle mäelle kivistä, soraista ja epätasaista Supankatua tai Huvilakatua pitkin sinne piti nousta työstä väsyneenä, useimmiten jalan tai pyörällä matka taittaen. Pyhätön, mitätön, keskustasta kaukana, syrjäinen asuinmäki.

 

Heimo Tallgren

Taiteilijasieluistakin mäki oli kuuluisa. Tupa-Uuno kuplettilaulaja, lauluntekijä, sirkus- ja tivoliviihdyttäjänä sota-ajan jälkeisen huvielämän lahtelaiskuuluisuus, taikurimestari Reijo Salminen mäen ensimmäinen kansainvälinen tähti, Thelma Salo naivistikuvataiteilijasuuruus, ikäiseni lapsuudenystävä, hämäläisen perinnemaiseman tallentaja ja taitava luonnonlahjakkuus, piirtäjätaiteilija Heimo Tallgren, useat soittajat, viulistit, balettipedagogi, hanuristit, soittimien rakentajat, kitaristit, kronikkanikkarit, mandonilistit ovat jonkin elämänvaiheensa täällä eläneet, kirjailijoista ainakin runoilija Marja-Liisa Luoto koko lapsuutensa ja oppikouluaikansa.

 

 

Nykyinen Pyhätön on suurelta osalta kaupungin hyvinvoivan eliitin valloittama ja uudelleen rakentama. Suurta äveriästä miljonääriä ei ennen 2000-lukua täällä vielä ollut nähty. Täällä asustaa tänään suurrikasta lehtikeisarisukua, veroäyritilastojen ykkösnimiä, kuntien korkealta ylhäältä alas alamaisiin katselevia virkamiehiä, suurten yritysten omistajia, lääkäreitä, juristeja, arkkitehtejä, ison bussiyhtiön omistaja, kiinteistömyynnin ammattilainen, huippuhistorioitsijatutkija, kansanedustajakin ja tietenkin pelkkiä pikkuvirkamiehiä, pappeja ja meitä tavallisia palkkatyöläisiä, sihteereitä, opettajia monin sormin laskettuina ja ainakin yksi huijariammattilainen, jolle kaupanteko on kihonnut päähän.

 

Tänään Pyhättömänmäen taiteilijoista voi tarkentua vastaantulijaksi lahtelaisten pienten teatterien johtoa ja näyttelijöitä,  joita asustaa perhekuntineen mäen muutamassa  pikkukerrostalossa. Pari merkittävän tuottoisaa kuvataiteilijaa pitää täällä yksityiselämänsä harmoniaa arvossa ja mäen suomalla luomisrauhalla työvireyttä yllä.

 

Yksi tämän mäen harvenneesta taiteilijakunnasta, sen työteliäs, elämänkatsomukseltaan valovoimaa ympärilleen levittävä, sympaattinen ihminen, kuvataiteilija, on myös naapurini.

 

 

Blick !

Esan%20kuva.jpg

Olen seurannut Esa Blickin kuvataidetta vain kovin haravasormisesti 1990-luvulta lähtien - paljon ennen hänen Pyhättömän aikaansa, Kärkölä-kaudelta. Silloin hänen akryyli- ja hiekkamateriaaliset työnsä olivat 2000-luvun uniikkia lahtelaisseudun maalaustaidetta - valmistuihan Esa aikanaan taiteilijaksi Lahden kuulusta taidekoulusta. Esa Blickin työt löysivät näkyvät sijansa moneen suureen julkiseen tilaan - kuten Aikuskoulutuskeskuksen ruokalan seinälle siellä yhä ihailtavaksi.

Hänen suuressa ateljeessaan Askon entisessä tehdashallikiinteistössä ehdimme muutama vuosi sitten myös käväistä.

.

Mutta sitten tryffeleihin koulutetut maustenenäkoirat ja omat tuotteet tryffeliherkkujen valmistajana, myyjänä sekä ihan oikeana pikkuravintoloitsijana vei miehen ja perheen toisenlaiseen, tälle monitoimijalle jälleen oikeaan ammattiin, asiakaspalvelutehtävään. Ei tosin niin etteikö päivittäin ehdittäisi kädellä tai parilla sanalla tervehdys huitaista naapurien kesken, mutta innostunut ja uusiutunut taiteilija tuntuu olevan tuossa uudessakin ammatissaan, ihailtavan inspiroituna täydessä elementissään.

 

Taiteen nimissä, monen vuoden tauon jälkeen lauantaina 6.10.18 löysimme Esa Blickin Galleria Nuovon näyttelytilasta taidenäyttelyn avajaisista. Kun sinne, yleisön täyttämään galleriaan astuin, kysyin, kenen töitä täällä on näytteillä ja Esa vastasi, että yhden kuvantekijän tuolta Pyhättömänmäeltä ne taitavat olla.

 

Esa%20Blickin%20t%C3%B6it%C3%A4.jpg

 

Kuin takautuvasti yksi tila oli sijattu hänen taiteensa alkupäähän, neljänkymmen vuoden taakse ja täyttyi 1980-luvun kirkasvärisillä, alkydivärisommitelmilla, jotka - Blickin tapaan - jo silloin olivat suuria, neliömetreistä piittamattomia, valtavia kooltaan, silmän ja mielen spontaaneja värityskylpyjä, mihin tahansa suureen tilaan soveltuvia teoksia niitä ihailla ja antaa mielen väreissä virkistyä. Värien ymmärrys oli ja on Esa Blickillä pistämättömän taidokasta ja leimallista.

 

 

Esa%20Blick%20kuva%202.jpg

 

Hiekkatöistä muodostui kuitenkin taidenäyttelyn lukumääräinen valtaosa. Niiden hiekkamainen pintaharmonia on levollista, pastellisen pehmeähenkistä ja kuviollinen, arkkitehtimainen  sommitelmallisuus aina uusimuotoisena kiehtovaa, ajatusta virkistävää ja mielentunnelmia käynnistävää. Muutama vuosi sitten nämä hiekkatyöt olivat muotoutuneet edellisessä näyttelyssä pöydänpintojen koristeellisiksi teoksiksi - nyt sellaisia ei silmä löytänyt.

 

Esa%20Blick%20kuvat%203.jpg

 

Kuluneelta lämpimältä kesältä Esa Blickin sivellin on tryffelikiireiden vähäisistä suvannoista pitänyt pari pysähdystä luoda taidetta vailla ateljeeta, kotona. Luonnon värikkyyden hän on jälleen teoksiinsa löytänyt ja syventänyt ne kesän ainoisiin, kolmeen maalaukseensa: ulottuvuutta silmän pysähtyä ja nauliintua tuohon värien ja sommitelmien valoisuuteen, sen miltei kolmiulotteiseen värileikkien keveään ihanuuteen.

 

BLICK !

GALLERIA NUOVO 7.10.- 4 .11.2018

 

http://www.gallerianuovo.fi/

 

Lis%C3%A4liite.jpg