Vajaa vuosi sitten kävimme kirjeenvaihtoa silloisen Lahden ympäristö- ja teknisen toimialan toimialajohtaja Matti Kurosen kanssa.
Aiheena oli Lahen uutisia -juttu, jossa ihmeteltiin ylenmääräisten torillakäymiskierrosten linja-autojen kuluttamia keskustan liikenneväyliä (Vesijärvenkatu/Aleksanterinkatu) ja erityisesti linja-autojen tuhoamia suojateitä. Ne olivat semmoisessa kunnossa, kivetykset perunakuoppaisiksi painuneet, ettei niistä enää tavallinen kävelijä saati heikompikuntoinen voinut ylittää tietä loukkaamatta itseään. Kuronen tunnusti asian ja sanoi, että tiet korjataan lähitulevaisuudessa.
http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2015/07/kuronen-kukkoilee
Vesijärvenkadun-Aleksanterinkadun risteys tänään
Koko tämäkin kesä on mennyt Kurosen jätettyä kahden vuoden viranhoidon jälkeen kaupunkimme teknisen päällikkyyden vuoden 2015 lopussa. Näiden keskeisten katujen erilaisista rakentamistöistä ei loppua ole näköpiirissä. Hajalle menneiden keskustateiden täyskorjauksia, pintamateriaalivaihtoja, kaistamuutoksia ja ajorajoituksia taitaa riittää vielä moneksi vuodeksi. Vakinaisille lahtelaisille ei keskustassa asioiminen enää ole tullut mieleenkään ja turisteille sekä vierailijoillemme kaupunkimme keskustaan opastaminen on ollut suorastaan noloa remonttien ja keskeneräisyyksien loputonta näytettävää.
Vesijärvenkadun-Vapaudenkadun risteys
Keskustan kadunkulmissa on kuvassa näkyviä keltapohjaisia mustareunuksisia P TORI -opastemerkkejä, joissa nuolen on tarkoitus osoittaa ajosuuntaa Toriparkkiin. Suomessa on käytössä virallisesti hyväksytyt liikennemerkit. Lahden kaupungin itse keksimän merkin sijaan pitäisi käyttää lainmukaisia liikennemerkkejä, Katettu pysäköinti tai Paikalliskohteen viitta.
Kun vielä käy tarkastamassa aivan varsinaisen Toriparkin kulmalla, niin vasta sieltä löytyy liikennelain mukainen liikennemerkkisarja:
Rauhankadun ja Vapaudenkadun risteys
Opastusta palattaessa Lahden Matkahuollosta Matkakeskukseen
Niinsanottu Matkakeskus, jonne kaikki paikallislinja-autot on torin lisäksi ohjattu kulkemaan, on uudistettu myös kaukoliikenteelle ahtaaksi, pysäkkiopasteiltaan epäselväksi ja asiakkaita moneen eri kohteeseen juoksuttavaksi. Samalla se on palauttanut kansainvälisyyden kaupunkiimme, VR:n ja Lahden yhteisopasteissa on ryhdytty kolmikieliseen käytäntöön, kahden kotimaisen lisäksi asioista tiedotetaan nyt myös englanniksi. Missä viipyvät tekstitykset suurimman turistiryhmämme, suuren naapurin kielellä?
Näkymä Vesijärvenkadun suojatieltä Vapaudenkadun kohdalla
Selittämätöntä on myös liikennemerkkien käyttö, joissa kaupunki on ottanut omalaatuisen täyslahtelaisen laintulkinnan. Kaupunkimme johto Jyrki Myllyvirran mukana ajattelee hurskaasti Lahteamme pääkaupunkiperiferiana ja tekninen toimemme Helsingin tapaan mieltää kuntamme suomalais-ruotsalaiseksi ja niinpä liikenteen varoituskylttejä pystytetään tämän helsinkiläisperiaatteen pohjalta. Erotuksena vain on, että Helsingin tapaisissa kaksikielisissä kunnissa tuo käytäntö on pakollista. Olisiko turvallisempaa opastaa ainakin englanniksi vieraista maista saapuvia autoilijoita kaupunkimme keskustan ahtaikoissa?
Näkymä Vesijärvenkadun-Vapaudenkadun suojatieltä
Vaan kun Helsingin malliin mennään, niin otetaan pyöräparkkeerauksen opastemalli sieltä. Opasteen tarkoitus on näyttää, että yksi auto vie kymmenen polkupyörän parkkitilan. Näin ainakin kaupunginhallituksemme vapaamuurarin, puheenjohtaja Juha Rostedtin moottoriurheiluharrastus pysyy edes opasteessa ylimpänä lahtelaispyöräilijöiden ajatuksissa.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.