Anna%20ja%20kasvattivanhemmat.jpg

Marilla, Anna ja Matthew

Lahden kaupunginteatteri on tänä syksynä sitä tämän päivän suurta teatteriantia, jota vain joskus teatteritaide välittömyydessään, elävässä esityksessä, osaavissa taiteilijoissa, esitykseen keskeisesti nivoutuneessa visualisoinnissa ja nyt kaiken raikkaan nykyhetkisessä aivan valloittavassa ryhmätyölähtöisessä Laura Mattilan loistokkaassa ohjauksessa voi meille antaa. Ekstrana vielä nykyisen pride-keskustelun hatuksi: alkuperäisen tyttöromaanin näyttämöllinen tulkinta avautuu meille kaikille sukupolville ja sukupuolille ja -puolettomille ihanaksi ennenkokemattomaksi yhteiseksi teatteriherkuksi.

 

Melkoisen vuolastekstinen Henna Piirton sovitus on hajanaisissa kohtauksissaankin ehyt, dramaturgiassaan vaikuttavan selkeä luomus.

Nenna Tynin mainio, vauhdikas, toisinajattelijoittemme aina tarpeellinen edustaja on koko esityksen sydän. Hänen kauttaan esityksen kokonaisuuden voimalataus - hienoista hienoimmat roolityöt näytellyiksi (toiset karrikoiduiksikin), näyttämöilluusion lumoavan eläväinen henkeä hivelevän kaunis lavastus - on ymmärretty nähtäväksemme ja koettavaksemme. Tynin upeasta Annasta pulppuaa aito elämän synkkyyden täyttämän orpouden ja yksinäisyyden katoaminen, ystävyyden sekä avoimen elämänriemun kokeminen meihin tarttuen. Hänen ystävänään Sara Pirhosen Diana on samaa maata. Aina jakautuneen yhteiskunnan korkealla harjalla elävän perheen lapsena Diana löytää sydänrakkaan ystävän heti ensikohtauksellaan Annan maailman mielikuvituksellisesta vilpittömyydestä ja estottomuudesta, niihin sumeilemattomasti samaistuen ja Annaan ystävystyen.

Kasvatuskodin isänä Jori Halttunen tekee taitavasti tarinalle tarpeellisen sympaattisen vanhapoika Matthew-hahmonsa miehisellä herkkyydellä ja vaatimattomuudella roolinsa silaten. Hänen sisaressaan, vanhapiika Marillassa (Annukka Blomberg) koemme yhden tarinan puhuttelevista roolitöistä, jossa liikuttavasti ihmisen sisäinen muutos, aluksi työnvälityksestä perheen avuksi tilatun ottolapsen sukupuolen voimakkaana antipatiana, sitten vähitellen kasvatettavansa tempauksien, määrätietoisen luonteen hurjuudellakin muuttuen täydelliseksi, inhimilliseksi, hellyttäväksi kättä päälle lyöväksi kasvatusäiti-sydänystäväksi. Koululuokan etevin poika Gilbert (Akseli Lehtinen), tyttöjen ihastuksien autuus, pyrkii jatkuvasi ystävystymään raikkaan, rohkeasti omaperäisen Annan kanssa, sitä itsepintaisesti useasti yrittäen. Taitavan roolityön leimaa pinttynyt määrätietoisuus, kiintymys meille esimerkkinä ihmissuhteillemme ja niiden tarpeellisille sisäisille pyrkimyksille - joskus mekin niissä kohtalon sattumana, Gilbertin tapaan onnistumme. Luukas Rannankari näyttelee luontevan koulukaveri Charlien kiinnostavan innostuneeksi ja tunteikkaasti.

Anna%20ja%20rekiajelu%20Lahden%20kaup%C3

Hevoskyydin näyttelijät Akseli Lehtinen, Nenna Tyni, Saana Hyvärinen, Annukka Blomberg, Luukas Rannankari

Yhteisnäyttelemisen suurenmoista antia, ennennäkemätöntä teatteri-ilmaisua on esitys täynnä. Huima höyryä päästelevän junan puuskuttava ja rataa kaarteleva installaatio aloittaa koko näyttelijäkunnan voimin nämä pitkin esitystä koettavat riemumme, joihin useisiin koko yleisö antaa valtavat väliaplodeerauksensa. Hevosajelu aidoin hevosäänin, hevosenharjan heiluessa, kavioiden kapsatessa, valjaiden kiristyessä ja löystyessä on suunnattoman kekseliästä näyttämön kokonaisuuden liikkuvaa elementtiä. Liikunnat kumpuavien maisemien polkuja pitkin tai kukkojen aamukiekaisut aivan poskettoman mielikuvituksellista toteutusta - ihastuksistani vain muutama lukuisista keinoista mainiten. Useilla ensemblen kymmenestä näyttelijästä on myös kaksoisrooleja -  yhdeksällä  näyttelijällä saadaan aikaan elävänmakuinen koululuokkakin opettajineen.

 Interiöörinä koko maailman koululaitos saa todella uuden absurdin tason. Aki Raiskion esittämä opettaja on tyylitelty niin äärimmilleen, että varmaan kaikki maailman opettajat olisivat hänestä ja hänen karrikoimastaan, täysin kaavoihinsa luutuneesta opettajahahmosta riemuissaan, me saman kokeneina ainakin! Koko koulukin sisällöllään saa oppillaskatraansa yhteisellä panoksella täydellisen taitavasti tyylitellyn, usein kulminaatiopisteisiinsä otosmaisesti pysähtyneet, tyyliupeat koreografiset huiput. Näitä ilmaisullisia näyttelijäkeinoja on mieluista katsella ja niiden tehoa kautta koko esityksen hämmästellä.

Aki Raiskio tekee opettajahahmonsa lisäksi tarinaan kasvatuslapsikauppiaan, sen ilkeän mallikkaaksi naamioinnein karrikoiden. Samaista pahuuden teemaa edustaa Liisa Vuoren rva Blake, hurjaksi näyksi tiivistynyt tulkinta tyttöjen hyväksikäytön mustuudesta tiivistyen täysin tunnistamattomaksi kasvottomaksi, mustaharsoiseksi, mustakyntiseksi hahmoluomukseksi - taitavatulkintaisena episodina.

 

Anna%20uja%20rouva%20Lynde%20ja%20Josie%

Anna ja rouva Lynde

Anna Pitkämäen naapurin rouva, rva Lynde, joka ehtii poikkeuksetta tarkkailla muita ihmisiä ja levittää juoruja, on yksi esityksen karrikointinautinnoista - kylän kaikkitietävässä, kaikki tuntevassa uskottavuudessaan lyömätön, suorasukaisuudessa häijy, ilmiasussa itsekkyyden pölyttynyt ikoni, mutta lopulta kalkkeutuneen ulkokuoren alta älykäs hahmo - vallattomasti esitystä dominoiva, täydellinen näyttelijätyö.

Saana Hyvärisen rouva Barryssa kulminoituu aikakausia yhä eläneet kasvatusehdottomuudet, joissa huonot ystävyysesimerkit eivät hyväksy oman lapsen Dianan ystävystyä Annan kanssa. Ehdottomuus ja pedanttisuus näytellään perinteisen hienon pinnalliseksi, korrektisti.

Anna%20ja%20poikayst%C3%A4v%C3%A4%20LaHD

Gilbert ja Anna

Lahden kaupunginteatterin Vihervaaran Anna on teatteriesitys, jossa mielihyvän tunteemme nousevat sieluistamme niin tajuttavan korkeisiin potensseihin, että harvoin sellaista kokonaistunnetta koemme: naurumme herkistyminen yllättää itsemme ja kanssakatselijamme nautinnolliseksi hyväksi oloksi. Koemme teatteria, joka tekee kasvatuksellisen tarinan niin tyylipuhtaan uudesti, virkistävästi, upeasti, näyttämöleikkinä ainutlaatuiseksi ja nivoo lavastustoteutuksensa elävän ihanuuden koko teatteriesityksen nautittavaksi täydellisyydeksi.

 

L.M. Montgomery

VIHERVAARAN ANNA

SOVITUS Henna Piirto

OHJAUS Laura Mattila 

LAVASTUS Alisha Davidow  PUKUSUUNNITTELU Riina Leea Nieminen

VALOSUUNNITTELU Kari Laukkanen  ÄÄNISUUNNITTELU Jukka Vierimaa

NAAMIOINNINSUUNNITTELU Eija Nurminen

 

ROOLEISSA

Annukka Blomberg, Jori Halttunen, Saana Hyvärinen, Akseli Lehtinen (TeaK), Sara Pirhonen (vier.), Anna Pitkämäki, Aki Raiskio, Luukas Rannankari (Lahden Kansanopisto), Nenna Tyni, Liisa Vuori

VALOKUVAT  Tommi Mattila

Arvio Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämön ensi-illasta  2.9.2023