06%20Kirsi%20Kauko-3.jpg

Kuva Kirsi Kauko

Lahden kansanopiston Teatteri I toi kantaesityksellään kaupunkiimme jälleen ainutkertaista, omaperäistä teatteriestetiikkaa sekä uutta kiihkeäveristä ja spontaanin rohkeaa uhrautuvaa näyttelijäilmaisua nautittavaksemme.

Uni huomisesta -näytelmä ammentaa sanomallisen alkuvoimansa Samuel Beckettin Huomenna hän tulee -näytelmäklassikon ihmiselle tyypillisestä odottamisen, päättämättömyyden ja ratkaisun huomiseksi siirtävästä lajitraditiosta.

 

Beckettin kaltaisilta huumorifilosofisilta älyköiltä sekä meiltä tavallisilta kuolevaisilta yhä lopullisesti ratkaisemattoman aiheen kansanopistolaiset lavensivat sisällöltään yhteisölliseksi, yllätykselliseksi, seikkailullisen arvaamattomaksi ja kiinnostavaksi. Persoonallisesti lahjakkaiden 20 näyttelijän tuoreilla, rohkeilla, ehjillä rooliluomuksilla loihdittiin omalaatuisen kokonainen, heittäytyvän yhteisnäyttelemisen tyylikäs näytelmäharvinaisuus.

Teatteriproduktion oman kirjailijan, Julius Leppäsen teksti soljuu raikkaasti virtaavana ja pysähtymättömänä ikäänkuin se haluaisi Beckettin tapahtumattomuuden ja tyhjänjauhamisen muuttaa ja jakaa toimivuudeksi edes ajatustemme virkistämiseksi. Leppäsen teksti onkin aivan oma näytelmänsä odottamisesta. Mielikuvituksellinen ja upea ajatelluissa ja ahaa-oivaltavissa visioissaan: kielikuvia, ajatuspyrähdyksiä, ihmismielen pinttymiä, koko maailmaan tavoittavia kurkotuksia se on täynnä. Vuolaan tekstin mielleyhtymävirta ja ohjaaja Timo Raidan näyttelijöiden kanssa yhteisesti tarkoin mietitty roolityö vei meidät mukaansa pohtimaan ihmisten henkilökohtaisia erilaisuuksia ja elämänkohtaloita - vimmainen, lähes pakahtunut koko ihmiskunnan vitsauksellinen päättämättömyys yhdistää meitä.

Kansanopisto%20c.jpg

Saara Sillvan, Linnea Kilpeläinen, Ella Lymi

Ja niin hullaannuttavan hauskoja aivoituksia omista typeryyksistämme ja lohduttomuuksistamme esitys katselee  vallattoman ilkikurisella, absurdilla huumorilla , että ne suolaisen kipeästi kirvelevät meitä paikallamme polkevia ihmispoloja ja turhan odottamisemme pinttymiä.

Esimerkiksi teksti ottaa koko yhteiskunnan ja sen jokaisen jäsenen akuutin todellisesti haltuunsa lääkäri-instituutionsa lohduttomalta tuntuvia odotuksiamme  kuvatessaan. Me kaikki syyllistymme ja ryhdistäydymme lääkärijonoon tahattomasti tai tahallamme, koska haluamme lääketieteen ratkaisevan elinaikamme ja samalla tulevaisuutemme, odotusikämme pituuden. Koko ensemblen kehittelemä pitkä ratkihauska lääkärikohtaus on yksi esityksen mieleenjäävistä huipuista, parodiaherkku, ei vähiten lääkäriroolin (Valo Sauri) tarkasti luonnehditun tyypittelyhahmon, hänen mainiosti ajoitettujen replikointi-iskujensa sivallellessa itse kutakin. Absurdia, säälittävää komediaa koko elämämme!

Jonninjoutavan sirkusmainen ajantappamisemme hauskuudessaankin tuntuu lohduttoman riipaisevalta ja puhkeaa lohduksemme tarpeellisiin tulkinnan lumoaviin suvantoihin, puhutteleviksi ihmismielen syvimpien tunteiden - rakkauden ja vapaudenkaipuun - hyväillessä meitä tulkinnan muutamassa musiikillisessa sävelkorussa. Virva Immosen harjoittamissa kuoro-osuuksissa tunnelmat tihentyivät kokoavan yhteisöllisiksi, ja tavattoman kauniisti tulkitut, koruttomat, tuttujen laulujen sävelet ja lyriikat musikaalisin, nuoruudenherkin (Miia Junes, Ella Lymi) sooloesityksin julistivat maailman lopun odotuksen ja rakkauden täyttymyksen vaihtoehtoista mahdollisuutta.

Leppäsen ajatusrakennelman rönsyävässä, loputtomasti uusiutuvassa kielikuvavarannossa saamme usein pitää kiinni järkemme kankeasta notkeudesta pysyäksemme tekstissä mukana. Ohjaus ja dramaturgia voisi esitysten edetessä hiuksen verran meitä auttaa, tiivistää ja lyhentää esitystä ja limittää sujuvammin teoksen sisältöön sinänsä taitavasti koreografioidun ja koko näyttelijäjoukon vaikuttavan elämänmahlaisesti tulkitseman Meri-Tuuli Risbergin uhkeatunnelmaisen tanssikohtauksen.

 

Kansanopiston%20uni%20a.jpg

Toinen jaksaa odottaa elämänsä loppuun asti liikkumalla, toinen lukemalla  -  Sonja Arffman ja Hilkka Saarela

Roolitöiden hahmottamisessa koko näyttelijäkunnan läsnäolo vakuutti hellittämättömällä uskottavuudella, erillisten roolitöiden arviot ansaitsisivat oman lukunsa, sillä pelkästään jo Sonja Arffmanin odottamispäätös, liikunnallinen ruumiin ja sielun akrobatia tuntui aivan uskomattoman täydelliseltä huumorissaan ja liikekielessään.

Lavastus massiivisesti hallitsevalla puuratkaisulla, puvustus inhimillisillä vaateparsilla ja rekvisiitalla, valaistus hämyisellä sumutunnelmalla sekä äänet elämänmyrskyisillä tehostepauhuillaan täydensivät esityksen vaikuttavaksi teatterikokemukseksi.


 

UNI HUOMISESTA

Ohjaus  Timo Raita
Esityskäsikirjoitus ja apulaisohjaus  Julius Leppänen
Koreografia ja tanssin opetus  Meri-Tuuli Risberg
Musiikin opetus  Virva Immonen

 

Rooleissa:

Sonja Arffman, Eliina Hiltunen, Miikka Holm, Miia Junes, Milla Kaitalahti, Elena Kantinkoski, Pauliina Kietäväinen, Linnea Kilpeläinen, Jussi Korhonen, Ella Lymi, Jenni Marjomaa, Elli Melasniemi, Pinja Pieski, Eero-Heikki Puustinen, Hilkka Saarela, Justiina Saari, Valo Sauri, Saara Sillvan, Eemil Tähtinen, Lasse Viitamäki

 

Teatteritoteutuksen työryhmät

Lavastus Kaitalahti Kilpeläinen Korhonen Puustinen Viitamäki  Puvustus Hiltunen Junes Kantinkoski Lymi Marjomaa  Tekniikka Holm Kietäväinen Sauri Sillvan Tähtinen Tuotanto Arffman Melasniemi Pieski Saarela Saari

 

Esitysarvio ensi-illasta 16.3.2018

 

Lisätiedot ja paikkavaraukset: https://www.teatterikoulutus.fi/esitykset/uni-huomisesta

 

Lis%C3%A4liite.jpg