Dum%20du%20dum.jpg

 

Swing It! -kuoron erikoislaatuinen yhdistelmä esitellä konsertissaan sodanjälkeisen maailman suosituin, ranskalainen kansainvälinen kuuluisa laulajalegenda Edith Piaf ja suomalainen, ääneltään ylivertainen kultakurkkumme tangolegenda Olavi Virta tuntui alkuunsa hieman keinotekoiselta. Molemmat laulajalegendat täyttävät näinä aikoina 100 vuotta ja elävät paraikaa persoonina ja levytyksinä maassamme suurta renesanssia.

 

Vaikka syntymävuosi oli sama (1915), suomalaisyleisö tuntee ja on ominut itselleen vain Olavi Virran, mutta Edith Piafin vuoro tuli Suomeen chansonien mukana vuosikymmeniä myöhemmin vasta Piafin kuoleman jälkeen kielitajumme rikastuessa kohti maailmankieliä. Molempia taiteilijoita yhdisti synnyinmaansa etevimpien viihdesäveltäjien ja alan muusikoiden yhteistyö. Molempien taiteilijoiden viihdetaiteelle omistautunut elämä ja sen päättyminen olivat nekin suurille taiteilijoille tyypilliset: yksityiselämän tuhoutuminen ja ennenaikainen kuolema miltei unohdettuna, päihteiden tuomien vakavien sairauksien murtamana.

 

Swing It! -kuoroa, kahdenkymmenenkahden laulajan lahtelaista viihdekuoroa, on aina nautinto kuulla: akustinen laulaminen on nykyisin Lahdessa harvinaista kuultavaa ja kuoron ohjelmisto ankkuroitunut asianosaavasti suomalaisten tuntemaan viihdemusiikin maaperään. Kuulija löytää ohjelmistosta taatusti mielimusiikkiaan tai edes kerran kuulemansa. Kuoron johtajan, säestäjän ja sovittajan Ari Niskasen musiikillinen maku ja sovitusten omaleimaisuus ovat lahtelaisen viihdemusiikin ainutlaatuisuutta - ne näkyvät ja tuntuvat Swing Itin kokonaisilmeessä ihailtavasti.

 

Mademoiselle.jpg

 

 

Kuoron äänimateriaali tuntuu miellyttävän pehmeältä ja harmoniselta, laulamisen soinnissa ja sovituksissa on tulkinnoille sopivat swengaavat stemmat ja sävelpuhtauttakin riittävästi. Kuoron ilme virkistää jo silmänruokana koreografioidensa muunteluin, joissa maukkaat dramaturgiset irtiotot laulusisällön kuvittamissa tuovat hyvän mielen ja sisältötunnelmia katsojalle - vaikkapa Pariisin kaduille, pikkukujille, kahviloihin ja toreille, joissa chanson-laulu syntyy ja elää edelleen.

 

Katja Parviaisen tunteikas ääni soi aistillisen tunnelmallisesti kuuluisassa Piafin Accordéon kappaleessa ja tulkinnan sisältöön taitavan Jerzy Zywusczakin harmonikka väritti aitopariisilaisen kokonaissävyn. Konsertin voimakkaimmaksi, väkevätunnelmaisimmaksi, vaikuttavimmaksi esitykseksi koin Päivi Nikkasen ja kuoron upean tulkinnan Piaf-laulusta La foule (kuvaus väkijoukosta): vaikka laulua ja Piafia ovat näinä aikoina esittäneet useat suomalaisen viihdetaivaan ykköslaulajattaret, Nikkasen ote ja tulkinta on jäljittelemättömän omaperäinen, sisältäeletyn tosi ja maagisen vetoava kera kuoron tyylikkään myötäilyn.

 

Yhteisesityksistä Glanzbergin sävellys Padam padam soi hienosti kuoron äänialat kauniisti eritellen ja Monnotin iki-ihana Hymne à l'amour kenties illan koruttomimpana, lennokkaimpana ja  kauneimpana esityksenä. Konsertin Olavi Virta- musiikkielämyksistä kuoron ylimääräinen Malgonin Guarda che luna/ Hopeinen kuu soi uljaana laajasointisena konsertin finaalitulkintana.

 

 

 

Arvio konsertista 12.11.2015 Vuorikadun koululla

http://www.swingit.fi/