Saksalan kaupunginosan hienoa koulurakennusta ei kaupungin byrokratian mukaan enää tarvita koulukäyttöön.
On terveellistä silloin tällöin vilkaista tilastoja. Kaikkien toimialojen virkailijat osaavat tilastoin todistaa, kuinka hyvin ja erinomaisesti he ovat virkojaan hoitaneet. Tämän tilastotodistelun osaavat erityisesti vanhustenhoitoa ja omaishoitoa järjestävät valtion ja kuntien tilastonikkarit, mutta myös koulutoimen väki taitaa tilastokikat niin hyvin, etteivät päättäjät pysy perässä.
Kun kouluelämän tilastoja, erikoisesti erityisopetuksen numerotodistelua ilmestyy mediaan, huomaan olevani nuori, vetreä ja kirkasälyinen pojankloppi, vaikka melkein koko seuraavan allaolevan tilaston ajan olen ollut eläkkeellä.
Kirkasälyisyyteni tae on lapsenlapset, joista osa on jo lukion käynyt, osa taapertelee koulutien ensimmäisiä alakouluvuosia. Heidän kauttaan useamman kaupungin kouluelämä on minulle tuttua.
Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat otto- tai siirtopäätöksen perusteen mukaan 10.6.2010
Otto- tai |
Esiopetus |
Vuosiluokat |
Vuosiluokat |
Lisäopetus |
Yhteensä |
Muutos |
Muutos |
Poikia |
Tyttöjä |
Vaikea kehitysviivästymä |
328 |
1 709 |
953 |
75 |
3 065 |
–372 |
–10,8 |
1 888 |
1 177 |
– joista vaikeimmin kehitysvammaisia |
138 |
755 |
443 |
33 |
1 369 |
106 |
8,4 |
.. |
.. |
Lievä kehitysviivästymä |
221 |
3 906 |
3 909 |
81 |
8 117 |
–408 |
–4,8 |
4 951 |
3 166 |
Aivotoiminnan häiriö, liikuntavamma tai vastaava |
94 |
4 729 |
2 550 |
40 |
7 413 |
238 |
3,3 |
5 317 |
2 096 |
Tunne-elämän häiriö tai sosiaalinen sopeutumattomuus |
17 |
3 383 |
2 562 |
47 |
6 009 |
158 |
2,7 |
5 031 |
978 |
Autismin tai Aspergerin oireyhtymään liittyvät oppimisvaikeudet |
45 |
837 |
495 |
17 |
1 394 |
–14 |
–1,0 |
1 164 |
230 |
Kielen kehityksen häiriöstä (dysfasiasta) johtuvat oppimisen vaikeudet |
437 |
5 864 |
3 429 |
19 |
9 749 |
240 |
2,5 |
6 528 |
3 221 |
Näkövamma |
14 |
154 |
104 |
8 |
280 |
–33 |
–10,5 |
177 |
103 |
Kuulovamma |
22 |
243 |
156 |
3 |
424 |
–18 |
–4,1 |
254 |
170 |
Muu syy |
150 |
5 257 |
5 262 |
48 |
10 717 |
120 |
1,1 |
6 953 |
3 764 |
Yhteensä |
1 328 |
26 082 |
19 420 |
338 |
47 168 |
–89 |
–0,2 |
32 263 |
14 905 |
Osuus peruskoulun oppilasmäärästä, % |
10,0 |
7,5 |
10,1 |
26,8 |
8,5 |
. |
. |
11,4 |
5,5 |
Peruskoulun oppilasmäärä 20.9.2009 |
13 322 |
347 060 |
191 684 |
1 263 |
553 329 |
–7 732 |
–1,4 |
283 647 |
269 682 |
Lähde: Koulutustilastot 2009. Tilastokeskus
21860 erityisopetussiirtoa on tehty lähes veteen piirretyin perustein
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.