DON%20juan%203.jpg

 

Pieni Viro askeltaa omaa jo täysin kansainvälistä taiteen valtatietä Vanemuine Teaterin väkevän, riemukkaan Don Juan -baletin unohtumattoman loisteliaalla esityksellä. Teos on voimaa vaativassa liikekielessään ja akrobaattisuudessaan, ihmiskehon miltei yliluonnollisessa kerronnallisuudessa, kokonaistarinansa henkeäsalpaavassa jännitteessä, musiikkinsa ajattomassa maagisuudessa maailman intohimon täydellinen, jännittävä, tragikoominen draamallinen aikamme ajaton suurluomus.

 

Don%20Juan2.jpg

 

Vanemuinen baletti Don Juan on täynnä teatteritaiteen vuosituhantista kansanomaista commedia dell'artea jo pelkällä aina läsnäolevalla herkullisella klovnillaan, puvustuksen henkeä haukkomaan laittavalla kekseliäisyydellä, ilkikurisesti sukupuolikokemuksia ja viettejä iloittelevalla symbolisella merkkikielellä. Loputtoman rikkaassa viettitarinansa ja sen yksityiskohtien jännityksessä ja vertauskuvallisuudessa se koskettaa tänään tunteitamme ja tuntojamme näyttämön tarinan roolitöiden upealla tulkintakarismalla ja toteutuksensa häikäisevällä visuaalisella kokonaisuudella meidät lumoten.

 

Don%20juan%201.jpg

 

Esityksen kansainvälisen maailmanluokan tasolle kohottaa italialaisen ohjaaja-koreografi Giorgio Madian valloittava kehonkielen ilmaisuteho, jolla hän täyttää balettiensemblensä kaikki kohtaukset ja interiöörit. Silmäripsien, hauisten, jalkaterien, sormen nivelten, toisiinsa umpisolmujen lailla kietoutuvien, toisistaan silmänräpäyksessä avautuvien ihmiskehojen luomalla ihokosketusten lihallisuudella hän kietoo meidät ajattomaan, kiehtovaan, polttavan kiihkeätunnelmaiseen draamaan. Ohjaaja-koreografi on liikkeen, voiman ja akrobaattisen tanssin avulla luonut ajallemme hämmästyttävän shokeeraavan teoksen, jossa äärimmilleen harjoitetut, voimaa ja nopeutta vaativat liikkeet ja tanssijoiden lähes solmuiksi sidotut ja sitoutuneet ihmiskehot ja eteerisen kauniit feminiiniset olennot ilmaisevat intohimon valtavaa voimaa ihmisten suhteissa ja koko ihmiskunnassa. Muuta elämässä ei tarvita kuin intohimo - Don Juan pyrkii todistamaan.

 

Teos on ylinnä Giorgio Madian harvinaisen omailmeistä, maailmanluokan taidetta kokonaisnäkemykseltään, koreografisilta kuvioiltaan, hurmaavilta ryhmittelyiltään, tarinansa tarkoilta ajoituksilta, punnituilta valaistusvariaatioilta.

 

Don%20JUan4.jpg

 

Kansainvälisen kokemusihmeen takaavat myös lavastaja Cordelia Matthesin (Saksa) taikurimaisen suurenmoiset visiot ja suuret näyttämönäkymät tyylikkäin värein ja hämmentävin tekniikoin loihdittuina, huippunaan koko näyttämön interiöörin tapahtumien horisonttien peilimäiset heijastukset näyttelijöineen vaakasuorasta pystysuoraksi, sekä pukusuunnittelija Bruno Schwenglin (Itävalta) mielikuvitukselliset luomukset ja monikymmeninen tanssitaiteilijahenkilökunta täynnä eri kansallisuuksien maailmanluokan huipputanssijoita.

 

Pieni siivu sisällöstä  Don Juan, naistenmies on vapaa olio himoineen nautintoineen impulsiivisine seksuaalisine käyttäytymisineen. Hän elää tässä hetkessä, ei kanna huolta tulevasta eikä menneestä. Don Juan on pyhittänyt elämänsä vastustamaan instituutioita ja moraalia. Vain vietti ja sen tyydyttäminen on elämässä arvokasta. Tämä inhimillinen vajavaisuus ei tunne edes moraalista vastuuta. Vastuuttomuus ulottuu kauas neljän vuosisadan taakse barokkiseen maailmankuvaan saakka, käsikädessä elämänohjeina on elää tätä hetkeä ja muistaa kuolevaisuutensa elämänpelissä. Don Juanin peli on teatterilava: koko elämä on suuri farssi, Don Juan todistaa.

Tarina alkaa kirkonkellojen soittaessa jumalanpalveluksen päättymistä Don Juanin kiipeillessä alas pakoon vaarallisen korkealta Donna Annan makuukamarista välttääkseen yhteenottoa tämän kihlatun Ottavion kanssa. Pian Don Juan jo kiiruhtaa oman uskollisen Zanni-palvelijansa kanssa kohti seuraavaa naisseikkailua. Viettelyt ja hekumalliset hetket seuraavat toisiaan donna Elviran, donna Isabellan, maalaisneito Elisan kanssa ja Don Juan jatkaa maailmansa valloitusta häpeilemättä mitään ja pelkäämättä ketään. Kunnes neitojen läheiset, miehet ja jo kuolleet isätkin ilmestyvät laittamaan hänet tilille viettiensä teoista....

 

Kun säveltäjä Christoph Willibald Gluck (Saksa-Itävalta) vuonna 1761 sävelsi Don Juaninsa mahdollisimman vähän resitatiiveja sisältäväksi, pantomiimiseksi teokseksi, hän ei osannut kuvitellakaan, miten tuo tekstitön sävellys juuri nyt, runsas 250 vuotta myöhemmin, paitsi musiikillisesti upeana täyden orkesterin teoksena ja Vanemuinen Don Juan vielä muilla Gluckin ooppera-aiheilla täydennettynä, on sävellystaiteen suurta herkkua ja teatteri-ilmaisun sanomaa tulvillaan.

 

Vanemuinen 600 hengen täyssalin yleisö nautti yli puolitoistatuntisesta teoksesta käsinkoskettavalla hiljaisuudella ja esityksen finaalin päättyessä pieneen viulunnäppäykseen räjähti loputtomiin aplodeihin. Näyttämötaiteen suuri magia oli vallannut katsojat ja iskeytynyt meihin lähtemättömästi yht'aikaa Don Juanin teräväntappavan florettikärjen sekä mielikuvituksemme täydeltä.

 

Jokainen ovi elämässä ja kaikki mitä sen takana on, on kiinnostavampaa kuin juuri sulkeutunut ovi. Jokaisen ihmisteon varjossa odottaa uuden asian syntyminen ja sille syttyminen. Sen meille vakuutti Vanemuinen Don Juan.

 

Kuvat ja videolinkki Vanemuine Teaterin mediamateriaalia.

 

http://www.vanemuine.ee/repertuaar/don-juan-2/

https://youtu.be/qWowCNJSbDU

 

Esitys sisältyi lahtelaisten vironkielen opiskelijoiden Tarton matkan 3.-5.2.2017 kulttuuriohjelmaan.