Kulinaaritalo-normal.jpg

Kulinaaritalo

Päijät-Hämeen koulutuskonsernin kulttuurille vieras hallinto on tiensä päässä. Väistyneitä, epäonnistuneita konsernin ja sen hallintoalamaisen Lahden ammattikorkeakoulun ykkösvirkamiehiä myötäilleet hallintoelimet saavat ummistaneilla silmillään nähdä tänään kaiken sen, mistä ovat silmänsä tahallaan ummistaneet. Insinöörien miehittämä organisatorinen johto (viemäri-insinööri ja autoinsinööri) halusi lopettaa lahtelaisen Taideinstituutin ja musiikkikulttuurin ammattikorkeakoulustamme. Sijalle he laittoivat kaikkea mahdollista insinööriyttä, erityisesti rakentamista. Parhaillaan rakennetaan Ståhberginkadulle kuvan rakennusta kymmenillä miljoonilla, ja juuri uudelleen valmistuneen entisen ravintotalousyksikön Fellmannian uudelleenrakentamiseen meni pienimpienkin ynnälaskujen mukaan yli viisitoistamiljoonaa.

Fellmania-normal.jpg

Fellmannia

Näillä turhan rakentamisen insinöörimiljoonilla olisi voitu ylläpitää molemmat, niin Taideinstituutti kuin musiikkikoulutustakin reilut kymmenen vuotta. Fellmannian tilat käyvät nyt turhuuttaan tyhjää, Taideinstituutin sekä Musiikinlaitoksen toimivat ja ajanmukaiset  tilat jäävät kohta tyhjilleen. Lahden kaupunginvaltuusto ei ymmärtänyt olla varuillaan, vaan antoi kaiken tapahtua - luottaen koulutuskonsernin suurimpana omistajana kaupungin Tarkastuslautakunnan valppauteen. Se ei muistanut, että tarkastuslautakunnan puheenjohtaja ja koulutuskonsernin hallituksen puheenjohtaja olivat sama henkilö. Koulutuskonserni on nyt muka rahapulassa ja pitää yt-neuvotteluja....

 

http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/2/20481/1355487343_img-84509f8a0fcf522963217c20d095af2a.jpg

Lahden kaupungin oma demokraattinen päätöksenteko on pitkästä aikaa onneksi nostettu piilokätköistään kansan ihmeteltäväksi - kaupungillakin kaikki uusi perustuu pelkälle rakentamisen itseisarvolle.

Tyypillinen vanhanhapatuksen lahtelaisilmiö on teknisen lautakunnan käsittelyssä juuri  ollut keskustan kehittäminen ja siihen liittynyt liikennesuunnitelma mielettömine, ennalta ennustamattomine rakennuskustannuksineen.

Paikallisissa sanomalehdissä lahtelaisittain merkittävä ajattelijakolmikko Christian van Niftrick, Esko Passila ja Pekka Väisänen on etukäteen puuttunut asiaan useamman kerran. He ovat yrittäneet valaista päättäjiä meidän kaupunkilaisten näkökulmasta todistaen liikenteen ja toriparkin taloudellisten toteuttamismahdollisuuksien mahdottomuutta useilla, ymmärrettävästi perustelluilla ja asioiden priorisointia vaativilla kirjoituksillaan.

Kaupungin taholta kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirran, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ilkka Viljasen ja häntä takaataputtelevan Iiro Viinasen ylimieliset ja kansalaisaktiiveja loukkaavat kirjoitelmat olemme saaneet vastineina: vastaajien arvovaltakirjoittelun ylimielinen sävy loukkaa myös meitä lukijoita ja paljastaa Lahden päätöskulttuurin yksinvaltaisuuden ja sivistymättömyyden. Ainakin herrasmieskäytös on kaupunginjohdolta kateissa.

 

Suunnitelmien syntyminen Suomen Lahdessa:

  1. Ensin julistetaan asiaa varten perustettava määräaikaisen projektinvetäjän toimi. Valitaan siihen vielä sopivan kesy, kaupunginbyrokratiassa ryvettymätön nainen. Näin välttyvät varsinaiset liikenneasioista kaupungissamme vastaavat, meidän palkkaamamme viranomaiset vastuusta.
  2. Sitten päätetään rakentaa matkakeskus paikkaan, johon se ei mahdu. Kaupunki kun on näköalattomassa typeryydessään jo myynyt kaikki rautatieaseman lähitontit muihin tarkoituksiin. Mutta tuonne Rautatieaseman tukkoiseen kainaloon matkakeskus on saatava, väittäkööt linja-autoliikennöitsijät mitä tahansa: näinhän on muissakin kaupungeissa tehty.
  3. Vielä esitetään, että rakennetaan sisäinen kehätie välittämättä vähääkään satojen alaikäisten päiväkotilasten ja koululaisten hengenvaarasta (Vuoksenkatu). Sisäinen kehätie on muka sitä uutta trendikästä kaupunkisuunnittelua - tässä tapauksessa vain täysin väärään kohtaan suunniteltua Salpausselän harjujen mäkisessä kaupungissa.
  4. Kaikki edellinen typeryys pyritään verhoamaan hämäävästi vihernäkökulmana: keskustaan syntyvän Aleksanterinkadun autottomana, kävelypainotteisena, olohuoneenomaisena kävely- ja oleskeluviherideana. Miten se toimisi näinä kuutena lumisena talvikuukautena, jää meille arvoitukseksi.
  5. Tehtävän suunnittelu annetaan maahan monopolisoituneelle, suurelle Ramboll Oy:lle, joka on jo tottunut rahasta tekemään, mitä pyydetään (ja jota kaupunginjohtaja Myllyvirta blogissaan kiittää).

Näin syntyi täysin susi liikennesuunnitelma, jossa mikään osa-alue ei toimi. Teknisen lautakunnan oikeiston äänin 6-5 koko suunnitelma hylättiin.

Hämmentävää on, etteivät lahtelaiset vasemmistopuolueet, jotka aina olen käsittänyt vastuullisiksi monista yhteiskuntamme inhimillisistä ideoista ja kehitysaskeleista myös Lahdessa, ole pistäneet asiaa uusiksi ennen sen lautakuntaan kiikuttamista. Hävettää kansanvallan, ympäristökaupungin, sivistyksen ja päätöskulttuurin puolesta.

http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/www/keskustankehittaminen

http://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2013/02/lahden-suunnittelijatappajat

 

Kari%20Salmi-normal.jpg

Lahtelaisnäkökulmasta sitä vastoin on uutta symppispoliitikko Kari Salmen terästyminen. Vaikka hän ARA:n johtajana, sen rahasäkin nyörinvartijana toimii, miehellä on uskallusta antaa kotikaupungille iso 5 miljoonan potti investointirahaa vanhusten, pitkäaikaisasunnottomien ja erityisryhmien asuntotuotantoa varten.

Salmi on ollut suomalaisessa valtakunnallisessa päätöksenteossa myös poliisitoimen uudelleenjärjestelyjen selvitysmies. Kaikessa kun pitää muka säästää, niin myös järjestyksenpidossa. Pari päivää sitten hänen tiedotusvälineissä esittelemässään suunnitelmassa päädytään hämäläisen poliisitoimen keskipiste sijoittamaan Lahteen, entinen maaherranistuinkaupunki Hämeenlinna, vieläpä suurin kaupunki Tampere sivuuttaen.

Molemmat Kari Salmen esitykset ovat niin rohkeita tekoja, että miehen korvat varmaan pitkään kuumottavat ympäri valtakunnan kotiinpäinvetämisestä. Niissä on kuitenkin aimo ripaus yhteiskunnallista uudistusta, aitoa harvinaista kotiseuturakkautta ja suuri annos humaania sydämensivistystä.

http://www.ara.fi/